Share

pak buaya, pak tenggiling dan pak belalang

atuk belalang semasa hayatnya memiliki 3 orang anak, pak buaya, pak tenggiling dan pak belalang. ketiga-tiga anak teruna atuk belalang ini cukup berdisiplin dalam membentuk peribadi seorang pemuda mantap. setiap gerak geri mesti diperhatikannya


melepaskan tanggungjawab


setelah ketiga-tiga anaknya matang, dia melepaskan anaknya untuk bekerja di bandar. dia mahu mereka bertiga belajar cara mendapatkan duit masing-masing. maka, ketiga-tiga pun pergilah merantau dan kebetulan bekerja di tempat yang sama


setelah 2 tahun bekerja


pak buaya mendapat gaji 2000 sebulan
pak tenggiling mendapat 3000 sebulan
pak belalang mendapat 4000 sebulan



rasa pelik di hati atuk belalang dengan gaji yang diperoleh oleh anak-anaknya kerana meraka bekerja di tempat yang sama. untuk memastikan keadaan sebenar, dia pun ke tempat mereka bekerja untuk menanya hal yang sebenar!


taukey yang menjaga mereka hanya senyum. 'kau tengoklah sendiri atuk belalang bagaimana mereka bekerja, nanti kau nilai sendiri' atuk belalang lagi la bengang, jawapan yang mahu dicarinya tidak dapat diketahui!


panggilan telefon



ada barang baru sampai di kargo. jadi taukey mengarahkan pak buaya untuk kesana meninjau keadaan. pak buaya pun pergilah, 3 jam kemudian, pak buaya balik dengan list yang dia peroleh


'saya mendapati kapal kargo mempunyai setan kain sutera. kalau kita jual, keuntungan yang kita dapat mungkin mencecah rm100 000!'



taukey tersenyum dan mengarahkan pak tenggiling pula untuk pergi melihat keadaan sebenar kargo. atuk belalang yang melihat berasa sungguh teruja dengan kehebatan anaknya, pak buaya tadi. 10 jam kemudian, pak tenggiling pun sampai dan berkata


'saya mendapati kapal kargo ada 1.2 tan kain sutera, 100 biji televisyen yang rosak dan pokok buluh yang buruk. kalau kita jual semuanya, keuntungan yang kita dapat mungkin mencecah rm150 000!'


taukey senyum lagi. atuk belalang lagi la bangga dengan kecekapan anaknya pak tenggiling. sekarang taukey mengarahkan pak belalang pula untuk melihat keadaan kargo. setelah 3 hari, barulah pak belalang pulang dan berkata



'saya mendapati ada 1,2 tan kain sutera, saya dah call designer tempatan untuk jadikannya baju. keuntungan boleh cecah rm200 000. saya juga tengok ada televisyen yang rosak dan kalau dibaiki balik, kita boleh jualnya. keuntungan rm100 000. pokok buluh saya rasa tak memberi apa-apa faedah, jadi saya tinggalkannya sahaja. untung bersih kita di kargo itu adalah rm300 000'



taukey senyum
atuk belalang bangga!


taukey pon berkata


'sekarang kamu tau kenapa saya bagi gaji yang berlainan kepada mereka brtiga? pak buaya tak lakukan apa yang saya suruh, pak tenggiling hanya lakukan apa yang saya suruh, pak belalang pula lakukan tanpa kita suruh dia buat pun dia akan buat!'


~~~~~~

u get what u do

~~~~~~


idea dari email


nota kaki : 350 350 350!!

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

35 ulasan:

messyremo berkata...

hehe~~

baik punye citer~~~
aku suka~
igtan utk diri sendiri~~

intan izani berkata...

pekerja bijak
mmg bos syg lebih....

NUai berkata...

huhuu...
insaf sekejap aku.. ^^

ZARA 札拉 berkata...

itu baru sikap yang dimahukan dari manusia~

=]

Solehah berkata...

hehe..moral yang bagus..aku x pelak fikir mcm tu..huhu..

miss izan berkata...

gud2~
;)

theconfused berkata...

hahahaha.. tp kdg2 kita lupa utk buat beyond expectation.. :)

entry itu ada kod rahsia... btw... :)

aLeen aVriL berkata...

alamak...xphm ah..
jap nk bace lagik sx..

lieya orange M.I. berkata...

...aar laaa...
...pak belalang buat tanpa disuruh...

...bak kata org2 tua, takkan nak sekali ketuk, baru nak buat...(padahal selalu kene ngan tukmi n tukdi kat kampung)...=p

mEiZ SHA berkata...

itu baru btol!!
jgn jd lembu di cucuk idung!!
mengikut je tanpa pk..;p

Kamsiah berkata...

pak belalang ada harapan jadi tokey kompeni tu satu hari nanti..:)

fecha berkata...

byk beri motivasi..

Ivy Metaga berkata...

I like..penuh makna..=)

misz beauty berkata...

pembakar semangat...=)

BabyJane[The Juliet] berkata...

haha bgus. remind me on something
:)

Tanpa Nama berkata...

mmg best!!!!

sophie berkata...

gaji 400 x ckup,sowh dea up agy!!hehehe=)

siggplus berkata...

aku ada baca benda macam ni haritu..tapi bukan sebijik mcm ni..sort of la

good story dude

aLeen aVriL berkata...

ok da pham...
tp nk tnyer name name atuk belalang...
aleen ingt atuk belalang tuh adalah atuk kepada pak belalang...
tp bila da bace 2x tgk2 atuk belalang tuh adalah bapak kepada pak belalang...ermm...

Manusia berkata...

bangga jadi atuk belalang..hehe

nursarah87 berkata...

owh...nice mesej..

SCHAKEYRA berkata...

nak jadi cam pak tenggiling...

joegrimjow berkata...

@4363658278309965493.0
sama2 ingat

joegrimjow berkata...

@8550472234330891442.0
kena jadi pekerja bijak r

joegrimjow berkata...

@6506774973739985446.0
lama2 la baru best

joegrimjow berkata...

@3213434619897450005.0
kod rahsia??

ayin jemin berkata...

wowow
hurm..
pkerja bijk memg dsayang bos dia saja

Firol berkata...

wah.....bagus cerita

sharamli berkata...

pak belalang jgk yg naek nama...hu3

Sharif John berkata...

ok... thanks

et berkata...

haha..suke crite ini..

kalu usahe lebey, pulangan nye pown insyaALLAH lebey..ley aplikasi tuk blaja nih..wah3~

tibe2 rse sgt semangat nk blaja..^^

hasni berkata...

sweet story
pengajarannya sngt berguna

DaliaLiyana berkata...

i like....hehhehe..
nnt esok post n3 cam ni lagi ek joe...

Tanpa Nama berkata...

be proaktif

piNky LuCiA berkata...

kreatif dan produktif.. good3

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW