Share

Stephen Covey dan Tok Imam Mad

Di Kampung aku ni, ada seorang tok imam yang dikenali sebagai tok imam mad. Dia ni aku kategorikan tok imam yang cukup suka elaborate benda2 yang mudah. Contoh adalah pada waktu solat jumaat, jika ada teks didepannya, dia akan elaborate teks itu dengan panjang lebarnya sehingga solat jumaat akan habis sehingga pukul 2 lebih disebabkan khutbah terlalu lama!


Isi kandungan khutbahnya lengkap iaitu mengajak orang bertaqwa kepada Allah, membaca ayat alquran dan semua rukun khutbah dia jalankan. Apa yang menyebabkan apabila giliran dia membacakan khutbah, ramai yang 'lari' ke masjid lain adalah khutbahnya lebih panjang dari masjid lain. Itulah dia Tok Imam Mad


*******


Stephen Covey merupakan antara 25 most influential people di US. Bukunya 7 habit tu begitu terkenal sehingga dianggap most influential business book di abad 20 ini! Banyak aku rasakan modul-modul di sekolah ataupun di universiti menggunakan apa yang terkandung dalam buku ini.




Seorang yang humble dan memiliki karisma yang cukup luar biasa, Stephen Covey banyak menggunakan sisa hidupnya untuk mengkaji dunia melalui deria yang dia miliki dan rujukan paling besarnya adalah. eherm eherm. kita skip dulu!



******

Begitu hebat media barat sehingga menjadikan segala ilmu di dunia ini adalah milik mereka. Fenomena ini ditambah dengan kita sendiri yang tidak mahu berusha untuk mengalahkan mereka sehingga semakin hari semakin ramai yang mengkagumi ilmuan barat. Bukan mahu mengajak pembaca untuk tidak mengkagumi pemikir2 barat yang sememangnya hebat ini tetapi lebih kepada mehu mengajak kesan media yang sedikit sebanyak mengubah diri kita dari sehari ke sehari


Al-Quran di eksploitasi


Kalau korang pernah baca buku 7 habits of highly effective people, buku ini hanya sedikit ilmu yang terkandung dalam AlQuran. Pelik kenapa mereka boleh menjadikan buku ini betul-betul terkenal sedangkan begitu banyak lagi buku2 motivasi diluar sana. Jawapan yang paling ideal adalah buku ini berkualiti dan juga disokong oleh promosi yang cukup hebat!


Maksud eksploitasi di atas adalah bukannya isi kandungan diubah, tetapi isi kandungan di cerna mengikut keadaan persekitaran sekarang. Memang bagus dan persoalan, kenapa buku-buku yang ada dipasaran yang ditulis oleh orang islam tidak seglamer penulisan stephen covey


Tanya diri


Tak salahkan sesiapa, cuba kita letak buku ini dengan buku karangan seorang penulis islam. harganya sama. letak sebelah menyebelah. Mana yang kita akan beli? Dengan cakap cakap oramg luar sana 'kehebatan' buku ini, sudah pasti aku sendiri akan membeli buku karangannya seterusnya melupakan penulis islam itu sendiri. Inilah ia pengaruh media! sehingga mampu mencorak sesebuah masyarakat


oklah, pagi2 ni takleh berat-berat sangat topik. Cukup untuk buat kita segarkan minda dan janakan pemikiran supaya tidak jumud di pagi hari.

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

21 ulasan:

Hazzy Ishak berkata...

media antara pengaruh paling paling penting dalam merencana dunia. kalau media sendiri salah menyampaikan maklumat pada masyarakat, tak hairan lah dunia akan porak peranda.

joegrimjow berkata...

skrg pon dah banyak yg rosak2 ni

kella berkata...

gud entri pepagi nih! tengs!

tadi tengok kat bloglist, sape pulak si 'joe' ni! aku penah add ke.. hurmmm...
ohh rupanya si joe yang ini! biasanya kan 'its all about journeys'... hehehe...
pendek n simple! :)

Beautiful Disaster berkata...

aku pernah attend 7 habits course. every year kot company aku adakan course ni utk staff.

joegrimjow berkata...

die nye isi mmg banyak bermaklumat, ku pon pernah hadiri jugak

Unknown berkata...

buku islam apa yang best.jom promote habis.

rhapsody LiN berkata...

diorg mcm ade aura yg boleh attract readers.. m

cm lin pon, bnyk bku self improvement lin suka bc yg international book contohnye dri prof john gray. entah lah. lg interesting kot.

Idda Hashim berkata...

Back to Quran dan Sunnah, is the best way tuk hidup cara lebih Islam. Thanks

JHaZKiTaRo berkata...

love the book.. really inspiring.. anyway, salam.. blog hopping.. kalau mau baca ttg malta & other countries, jemput lompat ke blog hamba.. :)

joegrimjow berkata...

ada yg tidak mengolah alquran n sunnah dengan cara menarik menjadikan penulis ni dapat perhatian lebih

tengkorakemas berkata...

teringin juga nak baca buku tu..

joe, pernah baca buku 'u-turn ke jalan lurus' ? karya perunding motivasi Zul Ramli M. Razali, menarik juga buku ni

joegrimjow berkata...

xpernah baca lg
bleh pinjam ni
huhu

Ann berkata...

betul promosi kurang...sbnrye byk karya islm yg best2...

Tanpa Nama berkata...

bagi aku,mungkin sebab kulit buku ada kaitan gak..kalau tengok kulit novel,orang tak nak beli pon kurang-kurang dia akan baca sikit

Post Terhangat...
Fuck:Antara Yang Tersurat Dan Tersirat..

joegrimjow berkata...

sape na promiskan buku2 t klu bukan kita kan

joegrimjow berkata...

@Hazzy Ishak

testing

~~waniyummy~~ berkata...

bestnye berkongsi ilmu...~~weee~~

Unknown berkata...

:)

tengkorakemas berkata...

@joegrimjow

he penulis olah cite motivasi bersandarkan hadis qudsi, bacalah nanti ye

u-turn ke jalan lurus, Zul Ramli M. Razali

terbitan galeri ilmu

joegrimjow berkata...

@tengkorakemas

okess, akan dibaca!

Qib berkata...

orng barat2 slu amek sumber dr quran...
npo la diorng x terbuka ati ngn islm tu sndiri??

Sekian. Eh. Ada update la. Jom singgah!

Salah bontot ke selipar?

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW