Share

Rasuah : 108 Billion milik negara hilang

Pernah pergi Port Klang? Pengalaman mengambil Joana di pelabuhan barat beberapa bulan lepas banyak ilmu yang aku dapat. Satu pengalaman yang aku rasakan sangat perlu diperbetulkan untuk menjaga harta negara. Harta milik kita semua


SPRM anggarkan RM 108 B hasil negara lesap setiap tahun akibat perbuatan segelintir pegawai kastam yang mengamalkan rasuah


Dulu kalau nak bawak balik kereta dari oversea, terlalu banyak lubuk yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan harga kereta. Orang kata, kena upah agen untuk bagi senang. Ya, kalau ada agen, sangat senang urusan nak dapatkan diskaun. heh. hebat!


Lebih RM 10 B wang rasuah itu pula dipindahkan secara haram ke akaun luar negara


Tapi sejak SPRM lakukan pencegahan rasuah secara besar-besaran, banyak yang sudah tertangkap, sudah ramai 'agen' yang dulunya bergiat aktif sorang2 hilang. Kini kalau seorang student nak dapatkan diskaun untuk setiap kereta mereka, ada garis panduan yang perlu ditetapkan. Birokrasi kurang tapi 'lubuk' untuk melakukan rasuah masih ada. Nak buat macam mana, manusia yang handle!


62 pegawai kastam pelbagai pangkat ditangkap dalam operasi 3b di seluruh negara sejak minggu lalu


Sebijik kereta yang dibawa masuk oleh seseorang student, AP membolehkan pelajar mendapat diskaun yang lebih dari pengeluaran syarikat komersil. Walaupun diskaun dari AP itu sudah banyak, tapi jumlahnya masih banyak untuk dibayar. Sebab itu pelajar masih boleh memohon diskaun dari kastam sehingga 35% lagi. Sekarang, wujud garis panduan untuk mendapatkan diskaun 35% lagi ni, susah untuk 'agen' tak betul untuk dapatkan keuntungan


Seorang pegawai dikesan menerima imbuhan RM 10 000 setiap bulan dimasukkan ke dalam akaunnya


Itu baru kisah kereta, masih banyak lagi barangan lain yang aku kurang arif tetapi memang tersangat banyak peluang untuk peluang rasuah ini berleluasa. Tahniah pada SPRM kerana usaha mereka nampaknya membuahkan hasil. Nilai 108 Bilion yang didedahkan itu bukannya sesuatu yang sedikit. jika berleluasa, negara akan dalam bahaya!!




Rasuah - Musuh yang merugikan

Entah bila masalah rasuah ini boleh dihapuskan aku pun tak tahu. Negara sudah pasti akan rugi yang banyak jika gejala rasuah ini tidak dibendung. Boleh jadi muflis! Yang pasti, masalah ini bukannya boleh diselesaikan dengan satu cara, pelbagai cara perlu digunakan. Aku suka kalau kita sebagai rakyat memainkan peranannya untuk membendung masalah ini. Bagaimana? ada orang mahu tawarkan rasuah. dengan bangga kita jawab




Kita boleh lakukannya!


pss : sucker punch : apsal babydoll tu comel sangat?

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

12 comments:

Admiral Hafiz said...

bilalah nak dapat pemimpin yang betul2 bebas rasuah utk mentadbir malaysia ni

kne tggu Joe bertanding la nampaknye kan?
hehe



Entry Terkini: Perhatian Kepada Blogger Di Sekitar Perak! - Gathering Blogger Perak

joegrimjow said...

@Admiral Hafiz

xkan bertanding dah tuu

Azwan Azmi said...

rasuahhhh..... mcm2 bnde boleh dianggap rasuah... dunia ni penuh tipu muslihat betul

joegrimjow said...

@Azwan Azmi

hakikatnya kita berada di dunia ni skrg

Nadhirah Ahmad said...

i hate kastam malaysia. out of 140 boxes, they stole 4 boxes. which contains xpensive stuffs..

joegrimjow said...

@Nadhirah Ahmad

experience

KAMIHIDUP said...

hai la rasuah.

joegrimjow said...

@KAMIHIDUP

hai la?

KiD said...

bila kekayaan ditelan sekonyong-konyongnya depan mata... huurrmmm...

joegrimjow said...

@KiD

xnampak dah apa yg akan dapat kat sana

Puan Capa said...

rasuah= yg miskin lagi miskin

Chutra Padi said...

Lepas ni banyak lagi geng-geng yang dok buat kerja macam ni tak tidur malam.

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW