Share

Salah siapa kalau bukan ibu bapa

masih ingat lagi cite akan imam joegrimjow?
kalau tak ingat kena la ingat-ingatkan


~~~~~


cahaya islam di bumi france begitu malap. dulu kalau islam begitu megah di benua itu, tapi kini semakin malap. walaupun begitu, tugasan sebagai imam terus ditetapkan walaupun waktu subuh hanya 3 ke 4 orang sahaja yang berjemaah di masjid.


pagi jumaat itu


dia didatangi dengan sepasang suami isteri yang mahu mengadu masalah. masalah apa? jom sama-sama ikuti perbualan mereka


'assalamualikum ya syeikhh maulana ya habibana'


'wsalam w.t. tak payah la syeikh syeikh ni. biasa-biasa sudaaa'


'tak boleh la. dah terikut sama da dengan orang lain'


'ya ada apa datang? bagus la datangimarah masjid pagi-pagi buta ni. senang sikit hati'


'datang mestilah ada tujuan. hehe'


'iye, apa tujuannya?'


'nak suruh syeikh ubatkan anak saya sikit ni. sekarang dah semakin menjadi-jadi perangainya'


'ooh, nak ubat macam mana? kalau kecik, boleh la saya ubatkan...'


'tak besar lagi syeikh.... dia sekarang dah pandai menipu dah. hari tu ambik duit saya, lepas tu tak bagitau pon yang dia ambik. runsing nanti takut jadi pencuri...'


'berapa umurnya? kalau dah 10 tahun, dah boleh rotan dah. rotan dengan kasih sayang.'


'kecik lagi....'


'ye la, kecik tu berapa?'


'25 tahun....'


'ha??? dah 25 tahun dah? ishhh, tu bukan kecik namanya tu. besar panjang dah!'


'tu pasal nak jumpa syeikh ni, saya dah puas tegur dah... tak makan'


'nak melentur buluh, kena dari rebungnya. anak ni dia follow mak bapak dia je'


'ishhh, main kasar nampak. mana ada. saya tak pernah pun ajar anak saya bohong tau!'


'ooo, ye ke? bagusla camtu. habis tu dia ikut sapa ya?'


'entah...'


'saya ada sorang kawan tau, seorang bisnesman. memang kerja dibuat sampai ke rumah. hari-hari sibuk dengan urusan. pada satu hari tu, ada orang call ke rumah dia. dia dah boleh agak dah orang nak ajak dia berbisnes, jadi dia suruh anak dia angkat. dah anak dia angkat, memang sah panggilan tu untuk si bapa. apa lagi, si bapa suruh la bgtau yang dia takde kat rumah. nak tau apa yang anak tu cakap apa kat pemanggil?'


'dia cakap apa?'


'bapa saya cakap dia takde kat rumah'


'hahaha, syeikh buat lawak ye? hehe. apa la si anak tu, tak back up langsung. saya pun pernah suruh anak saya cakap macam tu, tapi anak saya pandai la cover. hoho'


'ooooo00000oooo. jadi pernah buat la tu?'


'ye la, biasa la tu...'


'dapat tak moral cerita saya tadi?


'ada moral ke?'


'mesti lah ada. bukan ke si bapa tadi dah ajar anak dia menipu, katakan dia takde kat rumah walhal dia sebenarnya ada?'


'erk....'


'anak kita ni, akan follow apa yang kita buat. dia takkan tiru sapanya kalau bukan kita. tu pasal, kena muhasabah diri balik. kalau anak dah umur 25 tahun, pandai-pandailah ajar anak tu macam mana. jangan duk salahkan dan bebankan tanggungjawab kat orang lain. mak bapak la kena jaga'


'ok ok, balik saya cuba ubah diri...'


'bagussss, macam tu la bagusss'


~~~~~~


dengar talk dari orang hebat ni banyak input yang dapat ;-)
untuk si anak
kalau dah beso panjang
takkan nak salahkan mak bapak ye??
pandai-pandai la pk


awat nama joegrimjow bertukar jadi nama penuh ni????
camne nak tuka???


nota kaki : 350 350 350

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

47 comments:

Ftyyhahh said...

salam, br perasan ditulis oleh -----
sedap name huhu. erm, dan ape yg kte wat kt mak ayah nnti anak2 kte wat balek kt kte...

aLeen aVriL said...

ehh..salam buat joe d perantauan..ewah cm ucapan rhyer plak..

joe..nk komen aper ek..??
entri nih ustaz tuh dpt cungkil perihal yg c pengadu tuh menipoo jer..yg mencurik tuh die xdpt cungkil ker joe??
ermm....

neway best citer nih..

ayin jemin said...

apun,seglanya bermula dr rumh.

eh, layout bru nmpk..lalala

fitriah said...

suke layout ni! nice n simple. ;)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

ngaummmm.

ape kes 25 tahun tp cakap masih dak kecik?


tak berbaloiiiii.

eyena said...

haa sama2 laa kita didik anak2 plak nanti..

termasuk anak2 murid jugak.. ahaii

siggplus said...

aku baru perasan yang nama bapak kita sama..n 2-2 dah tak ada..no offense eh bro..

er, pandai kau trick mak bapak dia..hebat2..

umo 25 tak payah berubat dah..hantar masuk lokap je

Mohd Faridzul Asyraf Mat Arifin said...

nice n simple ye
n sejukkan mata
;-)

Mohd Faridzul Asyraf Mat Arifin said...

camne la nak buang nama penuh tu
haishhh

lieya orange M.I. said...

...rileks jer ckp camtu ngan pak imam..
...semuanyer dr ibu bapa...tp 25 tahun pun tergolong ker...huhhuu

Mohd Faridzul Asyraf Mat Arifin said...

sama ek?
tetibe jadi sayu~~

geeds said...

parents ouh parents.
wut if the situation is other way round.
wut if the parents are behaving in such an unacceptable manner, and we as kids try to correct them and they just won't listen.
how larh.

green said...

dashboard >> layout >> jumpe 'Blog Posts' kan

>> klik edit..

>> edit post page option..

u r welcome~

cahayachenta said...

bilo ms nya ekau tukar layout ni joe???

ala joe dh besar pnjang kena pndai2 bw diri.. kalo baru lahir mmg la blh ckp ibu bp yg corakkan kita.. tp kdg2 yg di didik betul2 pun jd huru hara gak..

so ada akal pikir sndiri

green said...

erm, tak tau la kalu kamu nye lain.

kat layout tu kan..

tgk kat bahagian tengah..

di antara gadget kiri, gadget kanan dan bawah header..

ada 1 part yg besar di tengah..

namanye, blog post..

edit di situ..

slow2~

Mr K said...

Knp kau x letak shoutbox

green said...

one more thing

dashboard >> edit user profile

>> jgn click kat 'show my real name'

green said...

display name tukar..

p/s : sori la kalu wat pening

piNky LuCiA said...

waa... joe nama penuh sakrg.. ape kes.. story laa skit nape tukar2 ni.. hehe

Andy said...

new layout! cool :)

joegrimjow said...

testing2

joegrimjow said...

yesss
da boley
thank u green ;-)

chokio_nia said...

owh...btol2..kalo da besar susah dah nak berubah..keras cm batu..heh

Al Quds Travel said...

PROMOSI MUSLIM TOUR
'mari pakat gi jale"

TIANJIN-BEIJING
6DAY 5NIGHT
HARGA DARI RM340

et said...

hurm..parents jadik teladan..btol3~

nk ubah org, diri sdr mesti berubah dlu..ini pown sokong..

lg..tegur2 menegur bwk bahgie.tp, mesti kne cre..ini juge btol..

wah3..byk input ni..suke2..^^

joegrimjow said...

suke juge
;-)

kegunaan untuk mendengar ceramah

lea said...

aku setuju2...
ibu bapa penc0rak anak2...
:)

atok said...

x sestinya.
ada yg parents ulama anak mcam tuttttt. keke

chipsmore said...

hahaha...bagos la nama penoh..senang sikit nak trace..wakaka :D

Ms Pame™ said...

eh Joe.aku baru terjumpe blog kau.woah!ramainye peminat.

eh jap.ko ingt aku ke tak nih?

joegrimjow said...

da gune nama samaran balik da
hehe

Fatt Chin Choy said...

kebanyakan pakar motivasi guna cerita tu ler

Ms Pame™ said...

Joe,ko slh refer org la.ko patut refer aku as Pame yg dtg Sheffield kwn Yon yg ko amek gmbr byk gler gne cam aku.

joegrimjow said...

haha
ok ok
kenal
pame...
hehe
ku pon da ada slr ;-)

Ms Pame™ said...

seb bek ko ingt.haha.nnt dtg lg kot.KOT.heehee.ni ko da ade SLR,bley la ko jdik photographer aku plak.Hehehehe.korg bile nk dtg Fr lg?

joegrimjow said...

hehe
bley2
ritu datang xde plak nak jadi penyambut tetamu
aigooo

Ms Pame™ said...

Yon gtau lambat sgt aritu.tix pn jdik mahal nk ke Paris.Anyhow,tak g mane2 ke cuti akan dtg ni?

joegrimjow said...

pergi
venice plak
huhu
duit dah izinkan
tunggu orang je
;-)

Tirana said...

Kadang-kadang kita tak sedar rupanya anak mengikut apa yang kita buat..kena berhati-hati nak buat apa-apa depan anak..hehehe

Solehah said...

tu ada peribanasa melentur buluh biar drp rebungnya..tp kan kadang2 anak yg dapat pendidikan yang sempurna pun terjebak..jangan kita salahkan ibu bapa sebab itu atas diri kita sendiri.

BabyJane[The Juliet] said...

nak slahkan smuanya kt mak bapak pun takleh gak
:)

joegrimjow said...

bape kerat je kes tu kan?
yg majo mmg follow mak bapak

'AQILAH said...

ok la nama penuh. :)

DilOt said...

dunia ni bulat...sebab tu org cakap, kalau nak tgk perangai kita mcm mana..tgk kat anak kita nnt...

sophie said...

emm..tataw laa nk ckap pe.. abg sophie daa 30 still pangai cmtew.. mlawan ibu bapa.. klaw time2 skola lu oke agy..pas antr asrama daa bubah..ayah daa pnat nsihat.mk daa pnat mmbebel.. rasenye slah dri sndiri kan?

Lifesaver said...

umur 25 still dianggap kecik??itu kes luar biasa tu

siti salwa nabila said...

hehe...
sekarang nie macam2 hal..pape pn diri sendiri kne bentk..org lain akn ikut contoh yg baik...~

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW