Share

besarnya lurah

tajuk sebenar adalah lumrah kehidupan. tetiba teringat lurah, nak cerita pasal lurah bahaya, jadi tukar kepada lumrah. lumrah pun lumrah la kan



~~~~~



banyak hal yang kita rasa kita tak bertuah
orang dapat tu orang dapat ni
kita masih sama


banyak perkara buatkan kita cemburu
rasanya daif diri ini
kalau dibanding dengan orang


tak cukup akan apa yang kita dapat
kita mahukan yang lebih
wlpun kadang2 cara yang salah digunakan


ku tak cakap kat orang
ku cakap kat diri sendiri


napa diri ini cukup mudah untuk jeles
cemburu
membabi buta pula tu!


satu sikap yang boleh basmi sikap masmumah itu
apa?
bersyukur dengan apa yang ada



hisyam lelaki pujaan. setiap kali dia keluar dari ZMI* (zimbabwe malaysia institute) pasti ramai gadis yang fewit-fewit kepadanya. tak cukup dengan itu, keginiusannya membuat ramai lecturer perempuan terpikat dengannya.

dia juga jaguh. jaguh bola sepak di kampusnya. setiap kali ada perlawanan, sudah pasti dia akan menjadi hero. kadang2 dia yang akan jadi penyelamat disaat2 terakhir perlawanan. dia sememangnya hebat!
hisyam masih normal

tersenyum tat kala dirinya diperlaku sebegitu. mungkin ada sedikit riak, ade sedikit takbur, tapi yang peting, dia masih hisyam yang kacak dan genius. semua orang menyukainya


hidup tak selalu cerah, kalau cerah di pagi hari, tak mustahil akan turun hujan di pagi hari. itu norma kehidupan. begitu juga dengan kehiduopan. kita akan rasa di atas, dan kita akan rasa di bawah. hisyam tak terkecuali dari itu!

semester ke 7 dia terlibat dengan eksiden

kaki kirinya patah dan kini dia hanya gunakan kaki kanan sahaja untuk melakukan apa2 kegiatan. peringkat permulaan memang susah. bayangkan, selama ini dengan 2 kaki itulah dia berlari, dengan dua kaki itulah dia berjalan untuk pergi kemana2, tapi sekarang, hanya kaki kanannya sahaja yang boleh digunakan

hisyam mula berubah

pelajarannya semakin merosot.

sosialnya juga dia memilih untuk menyendiri

dia merasakan dirinya cacat. tak sesuai untuk masyarakat yang ada didepannya. segala aktivitinya juga terbatas, dulu jaguh bola, kini dia bukan lagi. tengok di padang bola pun dia tak mahu. down dengan sendiri



~~~~~



waaaaaaa. ku tak pandai mengarang! habis kat situ je la cerita tu. cuma nak bagitau, sekarang ku online lega sikit. fuuh, boleh la melawat apa yang patut dan update apa yang patut. ish2, bila kita mengalamai masalah penyakit GB ni, hanya kita je yang tahu.


GB?? gila blog


cerita kat atas tak abesnye. sebab ada diantara kita yang mengalami peristiwa kat atas. ku tak mahu sambung sebab mungkin ada 2 kesudahannya


pertama, hisyam jadi gila


tak mustahil kan akan terjadi. kita boleh cakap benda ni senang, tapi kalau kita yang patah kaki, agak2nya cukup tak diri ini untuk hadapi semua itu? ok, perkara mudah. cuba tutup mata untuk beberapa minit dan cuba jalankan aktiviti macam biasa


susah?


cuba lah. memang sangat susah. kalau susah, fikir lah macam mana orang buta dapat hidup lagi sampai sekarang. dia nak lintas jalan kita boleh hanya pandang sepi. dia pun makhluk allah, bukannya sesiapa. patah kaki? boleh tak kita jadi manusia dengan satu kaki?


kalau diriku, tak boleh!
sebab itu konsep syukur kene ada. nikmat ini boleh ditarik dengan mudah sahaja. sekelip mata....




kedua, jadi semakin hebat


tak mustahil kalau hisyam dapat pupuk motivasi yang kuat. memang motivasi yang dia kene ada kuat! mungkin dia tak dapat nak bangun sendiri, ketika ini lah keluarga mainkan peranan. bagi nasihat, motivasi supaya dia terus bersabar dengan apa yang dia alami


kalau dia ambil itu sebagai positif, tak mustahil dia akan jadi lebih hebat dari dirinya dulu?


yang cukup lengkap ni macam mana pulak??
syukur, syukur dan terus bersyukur

yang tak cukup lengkap macam mana pulak?
syukur, syukur dan terus bersyukur


yang dulu lengkap dan sekarang tak cukup lengkap macam mana pulak?
syukur, syukur dan terus bersyukur


nota kaki : *tak wujud

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

37 comments:

Na Shari said...

Takdir yang Tuhan tentukan pada setiap insan adalah sangat adil & saksama...

Kita sebagai insan je yang lupa untuk bersyukur

:)

sutera putih said...

gila blog????
huaaaaaa,,,,

'AQILAH said...

iye...kadang2 kiter xbersyukur

ayin jemin a.k.a ain said...

bersyukur lA

lieya orange M.I. said...

...laaaa, hisham tu ada ker tak sebenarnyer,..???...
...kita mmg patut syukur, dan terus bersyukur...=D

lieya orange M.I. said...

...laaaa, hisham tu ada ker tak sebenarnyer,..???...
...kita mmg patut syukur, dan terus bersyukur...=D

Ivy Metaga said...

syukur dan terus bersyukur...

Cik Peanut said...

nge~~~
best jugak cerita tadi...
hehehhehe
pe2x pun memang lumrah hidup,
kdg2 kita di bawah..
tapi jangan risau..
sebab satu ari nanti..
kita pula ada di atas...

joegrimjow said...

pastikan terus bersyukur

Nur Mariaminul Amalina said...

"kite sbnrnya jauh lbh baik jika dbndingkan dgn mereka yg lain..", pesan cikgu aku.

proud of urself.
=)

mo0ney said...

menginsafi

Faizal Rahman said...

aisey citer tergntung pulak

ShE-iS-Me said...

besarnye lurah =p
kengkadang perlu ade kat atas dan kengkadang perlu ade kt bwh

rhapsody LiN said...

lin selau rse low self esteem sbb penyakit x syukur nie la.

dush3!!
:p

joegrimjow said...

pukul kuat2

sharamli said...

ingtkn lurah yg tu...

azuan said...

jangan lupa untuk bersyukur...

lalink7 said...

Nauzubillah la kalu jadi cam Hisyam tue..tapi sian sangat..

shinawawa eyenie said...

hidup ibarat roda
bersyukur dengan yang ada...

[z@ck] said...

sy pn GB gak!
=)

kdg2 kita x pernah puas dgn pe yg kita miliki..
lumrah kehidupan mmg cm 2..

atty's said...

siannya kat hisyam..

ieNn ZaZa said...

kehidupan kite ni xslalunye indah..kadang2 bile kite rs indah sgt smp kite lupa yg hidup ni dipenuhi dgn dugaan dan cabaran..bile kite hadapi dugaan kite akn rs sedih,kecewa,putus asa n kadang2 rs ilang arah...ape pn yg berlaku dalam hiudp kite tu menjadikn kite manusia yang seharusnye bersyukur dgn ape Yg telah Allah kurniakn pada kite...

LiTtLe DaMSeL*MuLtiVeRs said...

tajuk entry xtahan....hihihi...aduhai :D tipah tertipu...

LiTtLe DaMSeL*MuLtiVeRs said...

tajuk entry xtahan....hihihi...aduhai :D tipah tertipu...

LiTtLe DaMSeL*MuLtiVeRs said...

tajuk entry xtahan....hihihi...aduhai :D tipah tertipu...

neezareef said...

kita mmg dituntut kan bersyukur dgn ape yg kita ade

lea said...

bace tajuk menyeramkan...

tapi isinya

menginsafkan...

huhu

p/s: apa jadi kat hisyam tu..dh kawen ker??hik3

DilOt said...

GB..hehe..rasenye blum lg...masih ok lg...

riBEna said...

hmmm..
btol la
lam dunia ni perlu bersyukur
tp kdg2 terlupe gak dri ni
hmmm~

Nadzrah said...

thx for the reminder..
arini x ucap pun kata syukur lagi..
hu..

Precious said...

Rasa jeles ialah penyakit hati yang perlu dikontrol ... So, pujuk ler diri sendiri agar bersyukur ngan apa yg ada disamping terus berusaha utk perbaiki diri ...

[yAN!e][pUTraJAya] said...

bersyukur dengan aper yg kita ada...insyaAllah rezeki ada di mana2......

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

masmumah or mazmumah?? S or Z??

"wasayajzillahusy syakirin"

enyheartsdiamond said...

syukur..syukur..syukur ya ALLAH!

piNky LuCiA said...

alhamdullillah.. mg tuhan murahkan rezki kita semua.. :)

Monkey D Luffy said...

kasihan hisyam

tapi ada perempuan yang sanggup berkorban bersama

lelaki? jarang ada yg jumpa

SuFy said...

bersyukur ke hadratnya..insyaallah bertambah nikmat yg diberi..:-)

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW