Share

rosalinda ayamore

cerita ni ku dapat dengar khutbah jumaat. tapi dioleh sesuka hatiku. macam biasa


~~~~~


berada di france setelah lari dari kesibukan malaysia membuat aiman dan aminah bahagia disana. hari-hari mereka akan meluangkan masa untuk ke eiffel tower menikmati hari tua mereka. anak mereka semua bekerja di france. boleh dikatakan mereka sekeluarga telah melupakan malaysia.


kini usia aiman dan aminah sudah menjangkau 60-an. berkat kesabaran mereka bekerja dan menjaga anak ketika usia muda, wang dan anak tidak menjadi masalah ketika mereka sudah tua ketika ini. amirul dan amirah merupakan putera-puteri mereka.


amirul lelaki hebat bekerja pensyarah di univerisiti terkemuka di france. memiliki 4 orang anak


amirah perempuan tak kurang hebatnya, memiliki 3 orang anak.


setiap hujung minggu, pasti amirul dan amirah akan melwat ibu bapa mereka. hubungan kekeluargaan ini begitu rapat sehingga sudah menjadi tabiat untuk mereka berkumpul di hujung minggu. hanya untuk makan-makan bersama, seperti diajar oleh agama kita.



~~~~



rosalinda ayamore merupakan warganegara mexico yang menetap di france. jiran kepada keluarga melayu tadi, amirul dan amirah. rosalinda ayamore mempunyai anak yang kecil lagi hasil perkahwinan dengan fernando hose. setiap kali hujung minggu, rosalinda ayamore pasti akan kagum dengan kereta yang penuh di perkarangan rumah jiran dia.


jika hari ahad semasa pulang dari gereja, pasti jiran dia akan memberi sedikit buah tangan. berlainan agama tidak membataskan semangat kejiranan yang mereka miliki. pernah juga jiran rosalinda ayamore menjemput untuk dia dan keluarga join bersama, tetapi ditolak dengan ayat yang lembut.


suami rosalinda ayamore memang orang yang sibuk. selalu rosalinda ayamore ditinggalkan keseorangan di rumah. gersang di waktu malam adalah rutinnya. dia merasakan kehidupannya kosong, nasib baik ada gereja untuk dia gagahkan semangatnya untuk mengubat hati yang duka. tambahan pula dengan jiran yang baik, sekurang-kurangnya hatinya terubat.


sebelum terlupa, anaknya bernama hose maurinho.



~~~~~



satu hari yang ceria di pagi isnin, rosalinda ayamore telah mengajak aminah untuk ke pejabat agama islam di ibu kota paris. aminah yang terkejut dengan ajakan rosalinda ayamore terus bersetuju untuk membawanya kesana. mungkin orang sehebat rosalinda ayamore mahu memeluk islam kata gerak hatinya!!


dengan menaiki kereta kepunyaan rosalinda ayamore, mereka menuju ke paris!


kereta meluncur laju


brooommm


laju lagi


brooommmm


akhirnya sampai ke destinasi. imam ketika itu adalah joegrimjow. nama yang pelik itu tak menghalang joegrimjow menjadi imam masjid besar di paris. di dalam pejabat imam


-diterjemah ke bahasa melayu-

joegrimjow : ada apa boleh saya bantu?
rosalinda ayamore : aminah, tolong cakap..
aminah : gini pak imam, perempuan ni namanya rosalinda ayamore, dia jiran saya. dia ajak saya datang untuk jumpa dengan pak imam.


joegrimjow : alhamdulillah, mahu masuk islam ke?
rosalinda ayamore : bukan...
aminah : aikkkkk!!


aminah terkejut. disangka rosalinda ayamore mahu memeluk islam, tapi jangkaannya meleset. seperti jangkaan man u mahu menang melawan barca 2 hari lagi ni.


joegrimjow : dah tu, apa hajat puan datang?


pak imam memulakan soal siasat. dia pun agak terkejut. dia kenal akan rosalinda ayamore, seorang aktivis kristian yang kuat!


rosalinda ayamore : saya mahu pak imam jadikan anak saya orang islam.
joegrimjow : aiikkk
aminah : aikkkk


rosalinda ayamore : saya terpikat dengan keakraban keluarga jiran saya ni. mereka selalu berkumpul di hujung minggu. jeles saya melihatnya. saya mahu anak saya nanti selalu melawat saya bila saya dah tua nanti. sebab tu lah saya mahu pak imam ajar anak saya akan nilai islam dalam diri anak saya nanti.
joegrimjow : masyaallah. boleh boleh
aminah : uhuk uhuk(ada air mata mengalir)


aminah begitu terharu. amalan yang dibuatnya bersama anak-anaknya yang lain telah memikat hati seorang penganut yang bukan agamanya untuk memasuki islam. tak tersangka, nilai ajaran islam itu sendiri begitu kuat nurnya!!


pak imam pun kagum. lantas anak rosalinda ayamore diletak dibawah penjagaan pak imam di kota paris. sebelum balik, pak imam membuat thumb-up kepada aminah!


~~~~~


ni cerita benar, watak dan negara terlibat je diubah
moral?
boleh fikir sendiri kooottt.



nota kaki : ni karangan mahu cepat. tak boleh nak pikir lama-lama, main bedal je. kalau ada silap. typing error, paham-paham je la yek. selamat berfikir akan moralnya.





Check Page Rank of any web site pages instantly:




This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service







Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

56 comments:

Eazy Izzuddin said...

hiks3....
rosalinda & fernando...
teringat balik kisah yg pernah tyg kat tv....
=P
x penah miss woooo
haha
=P
xD

Eazy Izzuddin said...

hiks3....
rosalinda & fernando...
teringat balik kisah yg pernah tyg kat tv....
=P
x penah miss woooo
haha
=P
xD

Miss Hazzy said...

kenapa ye nama rosalinda tu dipilih..sbb nampak cm kelakar sgt...

by the way, it's gud story. hazzy rasa dia nak ank dia cm amirah & amirul yg selalu melawat keluarga...tak gitu en joe?

^_^

SwEeTFoResT said...

hehehe..jup2..nak pikir dlu.. @_@

Lili Puteh said...

imam ketika itu adalah joegrimjow.
hampir tergelak membacanya.
tp
mana tau satu hari nnt kan.

satu cite yg murni.
semurni ati pak imamnya.
betul x?
hiks~

besar pahala aminah.
besar juga pahala imamnya.
ghee~

sharamli said...

ni p0n k0men nak cepat..xleh pikir lama2..hu3

joegrimjow said...

jgn lupe jasa pak imam yaa

Na Shari said...

What next? Tak mengamuk ke si fernandi hose?

Precious said...

Kemurnian dan kelembutan agama Islam tiada tandingan ...

tRuly tO be mYself 'Qa~ said...

penggunaan nama watak begitu menarik untuk dibaca.. tahniah!! hee~

rhapsody LiN said...

wow...besnye!!
:D

SASYA WILLIS said...

pak imam kita jogrimjow ;)

Diamilikku said...

sekali lagi kagum dengan penulis joegrimjow...anda memang hebat...thumbs up

Lifesaver said...

moralnya...

i got it!xleh lama2..ni komen yg singkat..hehe

:. aYu .: said...

em..nice...mmg bagus..amalkanlah cara hidup islam..see..org non muslim pun leh terpikat kan... kalau kat malaysia antara yg kita leh amalkan ialah sedekah lauk pauk makanan ape2 kat jiran non muslim..jgn lupe katakan..ini lah cara islam..ehehhe...kan bagus...

Tok Senek said...

cerita menarik dgn mesej padat. hargai nilai nilai baik yg ada pd masyarakat kita. cewah.

l0ti f00l garden said...

blh wat novel nih....hehehehehe

eNaSaN said...

bgus2 nice en3... byk pekdah & pengajaran... keep it up..

wah2 jd pak imam...hik3

DilOt said...

rosalinda ayamore
fernando hose
imam ketika itu adalah joegrimjow

hakhakhak...watak2nye sungguh lucu...tp xpe..isi nye mmg bermutu tinggi...

secretname said...

rosalinda ayamore n frenando jose...2 watak yg mberikn impak bsr dlm idupku..bila lg cerita mcm tu nk tyg kn kmbali.thnks joe sbb mengolah drama ni dgn menarik

KhairiL's said...

hoho,
aku paham apa mksd disebalik citer ni

tp apsl ko selitkan MU, mcm ko nk kata MU kalah jer...

x ptt

ouT oF My MinD said...

nie olahan dr khutbah jumaat base on kisah benar ke...
best. bleh buat drama...

~Cinta Cukulet~ said...

hehe...pak imam joe..kelas gitu :D

pink_butterfly said...

hehe..joe dah naik pangkat jadi imam plak.


tahniah!=p

miss GAZA said...

keikhlasan mengamalkan ajaran dn tuntutan ISLAM ni lah yg mmikat hati rosalinda terhadap ISLAM.
bukan pada kepercayaannya tapi pada ajarannya..(mgkin x smpy hdayah lagi kat rosalinda tu..)
tak gitu pak imamm?

ファラ 'aqila said...

ni cerite betol..indahnye islam kalau dipraktikan betol2..

ファラ 'aqila said...

ni cerite betol..indahnye islam kalau dipraktikan betol2..

shinawawa eyenie said...

..jadi agama islam agama pgngn anda...

ayin jemin a.k.a ain said...

mengingatkan sy sama rosalinda d tv3!

eh khayalan berjumpa rosalinda kot u ni..

shinawawa eyenie said...

..jadi agama islam agama pgngn anda...

:: Bu Boyz :: said...

err... owh ok.

sweethOneY said...

dapat2 moral dia..
pak imam tu pelik nama dia kan ;D

babymiLosh said...

renung2kn dan slamat beramal.. huuu~

Anis Mohd said...

elok2 je baca..
sekali nama imam die..
adehh..
sungguh tak leh blah ..
ha3x

naqiubex said...

Wow.. sampai macam tu sekali.. bagus bagus..

• rOozu • said...

ANDA DI TAG...DI SINI
http://hutajuluheritage.blogspot.com/2009/05/dari-capiqalicious.html

xuen adyla said...

owh aq faham maksudnya joe
joe aq rasa moralnya
buatlah baik agar mendapat balasan yang baik bukan?

xuen adyla said...

tapi masalhnya berapa peratus org akan berbuat demikian
mana nilai kemanusiaan
adakah ianya jadi topeng?

xuen adyla said...

owh ya joe kalau rajin jawab lah soalan aku ni
aku curious sgt

nURmALa mAZLan said...

patut la daku tersedak2 dari tadi..rupa2nya nama timangan tu di sebut2 disini..wakakakaka~

joegrimjow said...

sama2 amek yang baik

mr.syazwan said...

F
U
U
U
Y
O
O
O

ROCK KAPAK IMAM NI ERK
BUAT THUM-UP..
bukan nk tadah tgn ke apa ke..
haha

Monkey D Luffy said...

bagus cerita ni

moonie said...

muakaka...yo yo ooo jerk...

citer rekaan dan angan2 semata2..diadaptasi penoh oleh tok imam

momentinlife said...

ok2.. paham2.. =p

John Iverson said...

Nice story telling bro... very good... tp nama pak imam mmg rawk abis la... hahaha... keep up the good work!!!!

cik erin said...

kite ada kwn India.
dia nak sgt2 masuk Islam.
everyday blaja mengucap.
tapi kena tggu next year, 18thun.
skrg kite tlg apa yg boleh.
share artikel psl Islam etc.
semua tlg doakan dia dipermudahkan masuk Islam ye. hope sgt2. :)

mummYaeesh said...

moralnye..selalu la blk uma pak mat dan mak ton kat kg supaya neighbour sblh leh peluk islam tp neighbour weols melayu islam!adeh...hiks

sempat lagi rosalinda tu gersang yerk..suka lusyah la uols ni!

sekali lg uols jd hero dlm ni film!

Babyjane[The Juliet] said...

hahaha terbayang kisah sepanyol
:P

SiS-lin said...

ermmm sama la kita..x leh masuk website tu, dok lapaq je kan...hehehehe

SuFy said...

so nice~papepon..islam is enough for us..dun compare...

*moga islam trus kukuh di mata dunia..

Arra JaSmY said...

nama wataknye rosalinda ayamore dan fernando hose masih boley ku trima..
tp nama pak iman joegrimjoe..
erk??-itu sgt klaka deh..x tercapai dek akalku..ahaks.

Nyway joe,bagusla adew impian mao jadi iman..kat paris lak tuh...aduyai..

Nadhirah Zamrose said...

pandai la pulak tulis crite...watak2 x ley bla ;D
tp isi t'sirat tu...mmg cool

Anonymous said...

penat aku baca cerita ni. tiap kali masuk nama rosalinda ayamore tu je aku mesti ternyanyi mcm nada lagu tuh. aishhh

milimilo said...

cerita ni best, tp pemilihan nama watak buat aku nak tergelak.. :)
ko ni bole jd penulis la 1 hari nnti..yg pasti bukan penulis blog la

asis said...

bru nk tnye
smyg jumaat kat snew cmnew?

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW