Share

perempuan - gadis - wanita

kalau aku dilahirkan sebagai gadis.

tentu susah. macam macam perkara kene aku buat. aku yang anak bongsu, sudah tentu akan menjadi anak bongsu dara kesayangan keluarga. sifat gedik sudah tentu akanku miliki. melaram, pakai gincu, beli maybeline, baju zara, n macam-macam lagi perkara si gadis akan buat. bf? sudah tentu dengan kecomelan (barangkali kalau jadi perempuan) boleh memikat lelaki kacak diluar sana. body macam arjun rampal, petik jari je!

tapi jadi anak gadis dalam suatu keluarga, sudah pasti bnyak kerja kene aku pelajari. jadi gadis muslimah, tanggungjawabnya banyak dan susah. takut tak tertunai.
nasib baik aku lelaki



kalau aku dilahirkan perempuan


waaah, sah sah aku kene belajar semua perkara yang kaum perempuan buat. basuh baju, lipat kain, jaga anak. dan yang paling sakit, lahir anak. aku dengar kalau lahir anak, setiap urat yang putus ketika lahirkan anak, setiap itulah dosa akan terampun. banyak betul dosa aku akan hampus nanti. senang la. tunggu suami balik kerja, cium sikit, satel sudah

tapi jadi perempuan ni kene tabah. kerenah suami bukannya sikit. nak itu nak ini. susah dan tak terjaga. kalau tak jaga elok-elok, di pasangnya satu lagi
nasib baik aku lelaki



kalau aku dilahirkan sebagai wanita
yang ni part paling aku suka. wanita bererti aku mempunyai keluarga yang luas. aku akan ada anak untuk dijaga, ada suami untuk dibelai. anak mestilah sayang aku lebih. sebab aku kan ibu mereka. yang buat susu, jaga makan minum mereka, bagi kasih sayang yang cukup

tapi wanita ada cabaran dia. proses menjadi wanita, amat susah. tekun, sabar dan pandai bagi kasih sayang.
nasib baik aku lelaki



dalam hidup aku, aku beruntung kerana dapat berkenalan dengan seorang gadis, perempuan dan juga wanita yang cukup sempurna di mataku. walaupun jarak membezakan kami, aku beruntung sebab hari-hariku dulu bahagia dengannya disisi.


ada orang cakap tido dengan perempuan untuk lelaki baligh hanya untuk isterinta yang sah. walaupun adik beradik tidak boleh. tetapi aku seumur 20 tahun, masih lagi tidur bersamanya. walupun tidak sekerap mana, malam ku bahagia dapat menerima kasih yang mencurah-curah. aku kan anak bongsu, manja itu aku ada


dia yang mengajar aku menjadi seorang lelaki. lelaki yang akan berbuat baik kepada wanita yang akan bergelar isteriku. dia mengajar aku erti kehidupan. pahit manis, pastikan jangan lupa agama kene didahulukan.



campak lah dimana pun, jangan lupa sembahyang, jangan lupa ingat DIA


aku ingat kata-kata itu dan aku pegang. dengan kata itu, hidup aku tidak terpesong. aku yakin kejayaanku yang aku nikmati sekarang adalah hasil dari doanya yang tidak putus-putus. terima kasih pada dia.


hari ni kelahirannya. bukannya aku menulis entry kali ini menanda aku sayang padanya hari ini sahaja, tetapi sempena kelahirannya yang ke 61, aku coretkan sesuatu yang istimewa. aku tahu dia tidak membaca entry ini, aku harap sayang aku padanya melalui penulisan ini, dapat sampai rohnya kepada si dia.


dialah bondaku
dialah mummyku
dialah ibuku
dialah yang aku tersangat sayang


kasih sayang pada arwah ayahku, ku hantar doa supaya dia bersama dengan yang soleh
kasih sayang pada ibuku, akan ku bakti hidupku untuk kesenangannya nanti


happy birthday selamat hari lahir

khadijah abdullah





nota kaki : nak pergi cari hadiah untuk mak kejap lagi :)

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

96 comments:

sajeedhani. said...

hepi befday to ur mum.
:)

sufy said...

SELAMAT HARI LAHIR BUAT IBU TERSAYANG..COMEL SKALI IBUNYA...^_^

*SMG PNJG UMUR MURAH REZEKI...DAN DIBERKATI ALLAH DUNIA AKHIRAT..

*JOM NYANYI LAGU BUFDAY SAMA2...

*MNJADI WANITA MEMANG BYK DUGAAN..HATI BAGAI KACA YG MUDAH RAPUH DEK KEDUNIAAN..TP AKU BERSYUKUR DILAHIRKN MENJADI POMPUAN..MUAHAHA

~Cinta Cukulet~ said...

selamat hari lahiru untuk ibu kamu, mesti dia terharu punya anak yang sentiasa mengingatinya :)

joegrimjow said...

anak ngah mencari mood untuk study

sharamli said...

p befday makcik....

nurain said...

hihihi..

kem salam ibu.

eh..ibu kau~

^^

ez said...

joe..
terharunya aku membacanye..mcm nak menitis air mata aku..
"makcik..selamat hari jadi ke 61,moga makcik sihat dan ceria selalu..makcik jaga diri baik2 ye.."

tehais said...

Awat aku taktau arinie besday mak mentua aku nie.hehhe

Hepi besday to ur mum.
Tak bran la nak bg msg..huhuhu
Ko tolong smpaikan eh ;)

Mesti dia bangga dgn ko.

Indera said...

hepy birthday 2 ur mom joe!

LifeSaver said...

selamat hari lahir kepada mak joe...



pssst: apa ko beli utk mak ko?

naddysh said...

appy besday makcik!!! (^_^)

joegrimjow said...

heh
mane ley ckp!!

Ceera said...

alolololo

so sweettttttttt

anak omak ekou nie, eh.. bongsu kan, hehehe.

hepi besday auntie.. =D dan selamat hari ibu jugek..

shinawawa eyenie said...

selamat hari lahir buat ibumu,,
semoga pnjng umur dan murah rezeki...

tRuly tO be mYself 'Qa~ said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
da sms da.. heheh
opppsss.. mak kamU pandai baca sms tak? huuuu..~

selamat hari lahir dan hari ibu untuk ibu-ibu sedUnia!!!!!

thanks for giving us life!!!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

♥ cik intanurulfateha ♥ said...

.makcikkkkkk
.nengok anak makcikkk nii
.die maen blog je
.nanak study :P

kuIna LadyInRed said...

stament last tu buat sy tersenyum...
rasanya itu hadiah paling berharga utk dia nanti..

hapy birthday utk ur mum.

joegrimjow said...

alaaa
baru bes study ni
tido dlu...

Vee Violet said...

happy birthday auntie...
=)
and happy mother's day...
=)
*advance*

cikeYda said...

hehehhe epi bebday 2 mak joe..

mo0ney said...

kang p sms mak kau ingt bakal menantu plak..aiseh..kim wish jelah.happy birthday makcik.ahaha

♥miss zaza♥ said...

happy bornday to ur mommy
happy mother's day too
lets appreciate our mommy ;)

eazy said...

joe.
mak "kite" cantik lah!
nk amek nombor.
maen miskol miskol

eazy said...

joe.
mak "kite" cantik lah!
nk amek nombor.
maen miskol miskol

anakcikmad said...

dah terlambat satu hari...
bley wish lagi???
~hepi belated besday makcik~

^_^

Precious said...

Eeeeiii ... masih duk bawah ketiak mak. anak manjer ... Hih hi hi hi ...

farah liyana said...

gambar joe cium pipi bonda sangat comel.

:)

happy birthday to ur mum!

xuen adyla said...

happy birthday mama joe

aq doakan dy murah rezeki panjang umur
dan diberkati allah selalu

momentinlife said...

aku bru udah sms mama ko..
aku taip ayat penuh! xde singkatan.. hikhik

bile dh akil blgh, mmg xlh dh tdo ngan ahli family yg lain jantina.. sbb kdng2 nafsu bole mengatasi segalanya..

*no mama ko, hampir sama ngan no aku kan???

Nazra~ said...

sayang mak (kamu) jua ^_^

faNna said...

isk3~
terharu betul bce entri neh.
Haa, nnti sy send msg kat mkcik ye.
muahahaha~!

Nazra~ said...

template yg mcm blog sya tu bleh di ambil di sni www.giselejaquenod.com.ar

CaPiQa said...

selamat hari lahir, puan khadijah!
(walaupun beliau x baca ni)



hanya doa hadiah dari kami2 semua. huuu..



hadiah istimewa tentulah menantu bongsu ye x? kikiki..



pesanan penaja: incik, permintaan kamoo ditunaikan. *wink2*

nadxoxo said...

bes lah intro entry nih..pandai menyusun ayat2..

btw, happy birthday makcik :)

LotsOfLove-Pearls said...

Happy Birthday To Your Mum..

Bertuah ur mom punya anak sebaik u..

Berhati-hati di perantauan and all da best!

kimi said...

she's beautiful. happy birthday!

Cookie Monster said...

eh,rmainye blogger smbut besday mak die
ngehehe
epi besday macik
smoga pnjang umo
tih sy anta homemade cookie keruma macik ea
x)

lieya orange M.I. said...

...untungnye makcik ada anak mcm ni...
...dah da calon????...
...=p...

Ivy Metaga said...

Untuk aunty mmg bertuah ada anak jejaka pemalu macam joe hahaha..

joe nanti sy sms kat ur mum, cakap anak dia nakal2 hahaha..

bole ka joe??

HuRuL_AiNi said...

uwaa...so sweet...huhu
aku nak je msg ngan mak kau tu, tapi takut dia terus hantar rombongan merisik aku karang...hehe
apapun, aku doakan your mother will be healthy, sentiasa dlm rahmah & kasih sayang Allah
p/s:perenggan pertama pasal gadis tu...aku sbg anak bongsu perempuan xde buat sume tu...haha

Babyjane[The Juliet] said...

Happy Birthday to mak joegrimjow
smoga dia dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki selalu
bertuah mak kamu dpt anak mcm kamu
:)
"makcik, anak makcik ini baik..."

KhairiL's said...

bertuah mak ko dpt anak mcm ko

hehe, eppi besday mokcik

green said...

selamat hari lahir utk pn khadijah bt abdullah
moga bahgia ke akhir masa..

||alis|| said...

dah. aku dah hantar sms bday kat puan khadijah aka umi mu.

wish pendek2 jer.. kang ko kata aku ngorat dia plak, hihi...

hysMan.. said...

Selamat Ulangtahun buat mak ko Joe..
6 Mei?? sama dgn ayah aku beb..
hehe..
dan selamat hari ibu juga..

peace no war.. :p

aleena said...

sweet:)

pattirmina said...

happy birthday to your mom!
^_^

Jard The Great said...

waa.. terharu aku bace entri nih.. ehehe..

syaza said...

haha...
^_^

babymiLosh said...

happy birthday mak..
eh silap.. hehehee ;p

philoColy said...

what a good son..
ur mum btuah..
hehe..
happy birthday to ur mom..
ha,cari calon cpt..(4 u)
kc dye hepi..
hehe

sally said...

kalau mak Joe baca blog Joe nih, mesti dia syok giler dan bangga ya amat dgn kamu..

Glamer wooo..gambar masuk tenet..hehehe
Appy Besday to your mum!

ayin jemin a.k.a ain said...

selamat hari jadi kepada ibu c joe..
hehehe

:)

~cik manis~ said...

selamat hari lahir buat ibu joe
smoge pnjg umur n murah rzki slalu.
jd anak yg baik tau joe ;)

joegrimjow said...

yg da wish
mecey bebanyak
huhu

vInA said...

wah..so sweet.. ;)
mybe i da telmbt for u..
tp bg i, i x terlmbt lg..ehe..
hepi belated bedy yea aunty! ;)

Eazy Izzuddin said...

hehehe....
nk cari jodoh tuk joe?
xD

selamat hari lahir untuk bondamu terchenta...
=D

atty's said...

selamat hari lahir utk ibu joe..semoga selalu sehat..dan murah rejeki selalu

Mamamanja said...

hepi besday kat makcik
moga panjang umor

anak manja eh??? :)

nURmALa mAZLan said...

happy birthday utk ibu kamu
semoga panjang umur

fafaz said...

terharunyer...
:o

EPPY BUFDAY MAKCIK..;D

OREOO said...

OH sebak!!
epi bsday macik..
syg macik sket..
muahhxx..;DD

zaidharis said...

pertamanya,

Selamat Hari lahir pada imu kamu,

ya,
dia sungguh bernasib baik,
ada anak baik seperti kamu.

eh jab,
joe,
kau baik ke?
macam nakal je aku tengok,
hahaha..

dan,
aku nak gtau,
nama ummie aku,

Sharifah Khadijah
6 july 1955

Kirim salam dekat awek-awek luar negara tu,

dan,
oh,
aku masih bujang,
ngee..

Monkey D Luffy said...

moga2 bertemu wanita seperti ibu mu

:)

anis said...

semoga panjang umo n murah rezki mak cik ..:)

norlina mohd rasid said...

hepi bufday!!

ieNn ZaZa said...

selamat hari lahir utk ibumu...smg ibumu dimurahkn rezeki serta diberi kesihatan yg baik agar dia dpt melihat kejayaan mu kelak..amin...

Syima Syaz said...

hepi besday mama....
nanti saya antar buah...

aya harith said...

samela muke encik joe ngan mak

mesti la kan, anak mak

ngan ayah skali

=)

qishie said...

ala!
terlambat sehari..

happy belated birthday makcik..


p/s:er..joe..better mu hide kan num mama mu..

bahaya kot.

takut ada org tak bertanggungjawab sebar cerita tak baik kat mama mu karang

AsnahShoppe said...

wah~~~

comelnyer...
jgn perah santan!!

ur mom la...

Heppi burfday aunty...
Moga Allah blessing will alwez b with u

AsnahShoppe said...

wah~~~

comelnyer...
jgn perah santan!!

ur mom la...

Heppi burfday aunty...
Moga Allah blessing will alwez b with u

Lily said...

so sweet la this entry..
syg mak!!

teamdakwah said...

my friends said...

"saper tu anak manjer..."
its sweet...

aianna said...

happy belated birthday 2 ur mom..
gtahu mom yg anak bongsu mom ini adalah tersangat sweet hokeh!adeyh2..sayang sekali sudah berpunye...keh3~ bertuah org itu ;)

CaPiQa said...

"amek la pesanan ku pula"incik, mintak maaf. capiqa nak tanye. ape maksud pesanan incik ini? capiqa agak 'blur' di kala ini. harap pertanyaan tidak menyusahkan..

lalala~~~ ^_^

- iNtaN @ kEcHik - said...

sampaikan salam belated bestday wat IBU tercinta :)

Eazy Izzuddin said...

tahniah!...
ada awards menanti anda di blog eazy izzuddin...
thanks be my follower..
sila ambel ea
=D
xD

hehe

SyahmiFikri said...

bahagianya ibu anda bila baca semua neh.. even aku terlewat..
selamat hari lahir makcik...

akukaonal said...

so sweeeet...

long live to ur mum... epi besday auntie...

Anonymous said...

salam joe,

anak yang baik,
boleh jadi suami yang baik,inshAllah~ ;D

wslam

Eazy Izzuddin said...

oh....
apa yg diatas tu ea?
iklan myk wangi ka?
ohoho
2 letak coz de mmber blog suwo tulun ltk nk promote brg dier...
huhu
xD

auni izzati said...

ouh.sweetnye
nk ucap gaa,p bday :D

syuhada said...

salam..

alhamdulillah.. bertuah makcik dapat anak cam joe...

moga keduanya sentiasa dalam rahmat Allah swt.. amin...

sharudin.com said...

campak lah dimana pun, jangan lupa sembahyang, jangan lupa ingat DIA

permulaan yang sangat bagus ... tetapi jang lupa baca Surah Al Maaon untuk definasi solat.

Tentang Dia jangan ingat nama Dia sahaja kena arif dengan CARAKERJAnya.

rhapsody LiN said...

im proud to b a woman,gadis,peempuan n ibu (urm..someday.hehe :p)

kirim salam kt ur mom k
i love my mom so much!!
:D

azuan said...

doa emak memang bagi kemudahan dalam apa yg kita lakukan...
moga2 ko tak lupa nasihat emak ko tue...

syira_tech said...

ehh..besday ur mum 6hb eh?? my mum semalam nye...huhuhu 5hb.. smoga trus berbahagia bersama ibu kamu!~ =)

farhana said...

wah..appy befday to ur mom yg tercayang..moga2 berpanjangan umo k die.
hehe ^_^
lovely son u are..

ainShahajar said...

mesti kamu rindu bonda kamu

sabar2


sebenarnya..sume tu memang dah semulajadi bg sorang pumpuan

memang susah..tapi tak rase beban.. ;-)

Y E R N ain said...

Ya ampun! punya la manja ini org.
aku ank bongsu pmpn pn x manja mcm ni.

memg btl la yg mekap, yg maybelline,yg zara tu. bukan yang gedik.

;p

sutera putih said...

eppy blated b'day mak...(eh,,,terpanggil mak [ulak)
hehe...

Ma'am_Chelsea said...

Ucapkan SELAMAT HARI LAHIR buat ibumu ye dik...

Moga dipanjangkan umur, diberi kesihatan yg baik & ceria selalu...


*Nak post komen nih dari smlm, tapi tenet nih mcm biskut chipsmore....~

akutieka said...

saye pon nk wish hepy bestday to mak joe...ari tue ak da bc sal ney...ingtnyer nk amek mak joe nyer number tp xdan sbb tetb lect msuk kelas. then ari ney ak bc balik entri ney nk amek mak joe pnyer no tp da hilang blik kg dah no tue..bad luck...
sape la yg wt hal sampe ak khilangan no bakal mrtua ak toh..geram ase...
papehal...saya syg mak saya

Arra JaSmY said...

comelyew la..anak emak nih...sweet of u..=p.
nnty alik m'sia krim salam kat ibu kamu ya..=p.ahaks

Arra JaSmY said...

papew pown joew..
jd lelaki or pempuan adew keistimewaanyew..
Masing2 punya tanggungjawab yg perlu dipikul..
sbb itu ALLAH ciptakan hambanye secara berpasangan..

untuk saling melengkapi...=p

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW