Share

5 checklist untuk 10 Ramadhan terakhir

Tak sangka kan begitu cepat Ramadhan 1438H akan meninggalkan kita. Hari ni dah 19 Ramadhan, maknanya malam ni dah start 10 Ramadhan terakhir. Waktu yang terbaik selama 240 jam ini kita manfaatkannya mencari keredhaanNya. Kita kena kejar kerana dalam 240 jam itu, ada lebih kurang 8 jam (waktu malam) yang mana dah diceritakan ia lebih baik daripada seribu bulan

8 jam = 720 000 jam!

Kalau korang buat bisnes atau join pelaburan mana-mana, mesti sangat teruja dengan angka ni kan. Satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan! Seolah kalau kita hidup 83 tahun, beribadah pada malam itu seperti beribadah sepanjang  hayat kita!

Besarkan Lailatul Qadr ni!


Sebab itu, kita perlu bersedia. Bersedia dalam erti kata mempunyai perancangan yang rapi seolah kita tak mahu lepaskannya. Untung bagi yang buat bisnes sendiri sebab masa sangat flexible dan bolehlah tambah aktiviti beribadah kepada Allah lebih daripada biasa. Bagi yang makan gaji, juga untung sebab masa yang tinggal tu boleh digunakan dengan seoptimum mungkin untuk kejar 10 hari terakhir ini!

Apa yang boleh kita lakukan?


1) Iktikaf di masjid


Aktiviti yang sentiasa orang kita buat adalah beriktikaf di masjid. Iktikaf di masjid ni antara benda yang paling mudah nak buat. Pergi ke masjid, niat iktikaf! DONE. Mudah tapi nak ke masjid tu yang susah bagi kebanyakan kita. Berbalik kepada NILAI tadi tu, aku rasa semua nak berlumba dan sanggup tinggalkan dunia untuk kejar malam Qadr tu


2)Perbanyakkan baca quran


Tak sempat nak ke masjid boleh perbanyakkan baca quran. Aktiviti ni dituntut oleh alim ulama dan mereka suggest bukan saja baca, cuba belek2 tafsir atau baca tadabur secara beramai-ramai.  Jika sepanjang Ramadhan ini kita baca 5 muka surat setiap hari, 10 Ramadhan nilah kita kena perbanyakkan sebanyak yang mungkin. Jangan lupa nanti akan diadakan quran hour, boleh sama-sama join!


3) Perbanyakkan solat sunat


Selain sembahyang di awal waktu, bagi lelaki solat berjemaah, kita juga boleh perbanyakkan solat sunat di sepanjang 10 Ramadhan ini. Dhuha 2 rakaat, buatlah lebih sikit. Qiyamullail pun perbanyakkan jumlah rakaat solat.


4)Perbanyakkan sedekah


Yang ni ramai salah faham, sedekah tu bukan sahaja duit, TENAGA juga boleh dikira sedekah. Asalkan kita ikhlas. Tapi yang ada duit tu, masa nilah untuk kita perbanyakkan sedekah. Belanja member2 pun niat sedekah juga dapat pahala. Jika ada tabung yang lalu depan mata, ringankan tangan untuk keluarkan duit dari kocek dan taruk duit tu. Pesta ibadah!



5) DOA



Doa terbaik sepanjang bulan Ramadhan ini adalah kita minta pengampunan daripada Allah. Spesifiknya doa kat bawah ni

Itu saja dulu benda yang boleh dicadangkan. Benda ni bukan benda asing, dah banyak kali dah kita dengarkan. Cuma ya lah, manusia ni selalu lupa jadi ingat mengingati tu tanggungjawab kita semua. Harap entry ni boleh dijadikan pahala jariah aku sendiri. Korang malas tulis tu bolehlah share. Semoga kita mendapat ganjaran pahala dariNya! M 

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

4 ulasan:

mrhanafi berkata...

Perkongsian yang sangat menarik.. In shaa Allah akan buat mana yang termampu

mrhanafi berkata...

Perkongsian yang sangat menarik.. In shaa Allah akan buat mana yang termampu

joegrimjow berkata...

@mrhanafi
sama2 tuan

Zool Blogger berkata...

memang kena buat ni..
dah lama tak singgah blog ni

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW