Share

2015 tahun terbaik untuk catur di Kelantan

Awal tahun (Januari) memang semuanya nak terbaik ye tak? Termasuk jugak sukan chess/catur sebelum beralih ke bulan-bulan seterusnya baik kita ceritakan benda baik-baik. Semoga permulaan sebagai cerita, bertukar jadi doa dan akhirnya jadi kenyataan. InsyaAllah


Catur di Kelantan

Aku ingatkan aku pernah cerita perihal catur ni, bila check balik labels takde pulak. Memang cerita dalam mimpi la tu. Hehe. Sukan catur di Malaysia ni memang macam sukan-sukan yang lain jugaklah, kita masih di takuk yang lama. Hari tu aku ada tweet kat KJ perihal hutang MCF (badan catur tertinggi di Malaysia) yang tak bayar lagi kepada pihak FIDE tapi mister KJ kita tak ambil pusing. Mungkin banyak benda lagi dalam perhatian dia atau memang sukan catur di Malaysia tak se gah mana. Mungkin



Kat Kelantan ni sukan catur boleh dikatakan so-so ajelah. Takdelah teruk sangat, takdelah hebat sangat. Tapi untuk 2015 ni, aku kata mungkin akan jadi tahun terbaik untuk sukan catur di Kelantan. Waha! Berita baiklah kan untuk penggiat sukan ni kat Kelantan. Hehe. Bukan sembang kosong, tapi atas beberapa faktor, faktor utama adalah orang di belakang tabir tu sendiri


Belakang tabir

Apa-apa sukan sekalipun, yang akan menjadikan ia hebat adalah orang yang dibelakang tabirnya tu. Tak perlu modal besar, tak perlu kelengkapan yang banyak, asalkan ada orang yang sanggup 'bekerja' mesti akan jadi punya. Tambahan lagi semua sepakat dengan satu suara, memang akan bertambah hebat. Tak perlu aku cerita siapa di belakang tabir sebab dieorang tahu siapa mereka tu - yang penting 2015 akan menjadi tahun terbaik untuk catur di Kelantan!


2 Kejohanan catur untuk 2015

Waktu terdekat ni, ada 2 kejohanan catur yang akan diadakan di Kelantan. WOW, 2 tu, Memang jarang sekali berlaku. Biasa nak ada sekali pun bukan main susah, ni terus diadakan 2 terus. Hehe. Apa tu 2 kejohanan :


19 Februari 2015 : Kejohanan Rapid Remaja Kelantan



Anjuran NCCS dengan kerjasama sekolah Raja Sakti, kejohanan berformat SIRI ni akan diadakan dengan menyediakan 3 kategori. U12 U15 dan U18. Memang ni merupakan platform terbaik untuk adik-adik kita bersedia sebelum acara MSSM dan MSSK. Hadiah pun menarik jugak jadi untuk adik-adik, daftar sekarang sebab tak banyak tempat disediakan (faktor tempat dan kelengkapan) 



20 dan 21 Februari 2015 : ZADANO Terbuka Kelantan



Kejohanan bertaraf FIDE ni diadakan selepas ditangguhkan pada tahun lepas dek banjir. Macam mana nak main kalau tempat kejohanan pun tenggelam kena banjir ye tak? Hadiah sehingga RM 5700 ni aku rasa akan menarik ramai pemain dari luar untuk sertai. Johan saja RM 2000 kot! Tak tahulah status pendaftaran macam mana sebab khabarnya dah tutup tapi mungkin ada yang tarik diri, ada nasib boleh try contact penganjur. 


Alright, itu saja dulu update ringkas mengenai sukan catur di Malaysia. eh di Kelantan la, hehe. Jika ada yang nak ajak beradu di papan catur, boleh contact aku kita try sepapan dua. hehe. 

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

1 ulasan:

KC berkata...

Hi. I really enjoyed my brief visit on your site and I’ll be sure to be back for more.
Can I contact your through your email?

Please email me back.

Thanks!
Kevin
kevincollins1012 gmail.com

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW