Share

Kenapa perempuan tak segagah lelaki?

Dulu masa kecik-kecik, aku pelik kenapa dalam acara sukan, mesti ada pengasingan lelaki dan perempuan. Ada kategori lelaki dan ada kategori perempuan. Masa tadika dulu, nak jugak aku berlumba dengan budak pompuan, lari dengan lelaki ni tak bestlah. asyik kalah je. tengok budak perempuan tak kuat je, sebab tu nak berlumba dengan dieorang. Tapi sayang, cikgu cakap tak boleh. lelaki kena lumba dengan lelaki. Memang selalu kalah lah jawabnya!

Dah meningkat umur, baru paham yang tenaga perempuan dengan lelaki berbeza

Macam tak fair je kan lelaki lebih gagah dari perempuan. Kalau kerja berat, lelaki semua boleh buat. Perempuan kerja berat, mesti tak boleh buat. Untungnya jadi lelaki kan? Tapi tak juga, dulu aku tengok abang aku selalu kena buat kerja berat-berat oleh ayah aku compare dengan kakak aku yang jadi tukan arah je. Bab ni, untung ke tidak jadi gagah, aku pun tak tahu

Kepada pembaca blog perempuan aku, korang gagah ke?

Behind every great man is a great women

Tu diaaa!!! Kalau korang perasan pun kan, walaupun bilangan lelaki sedikit, tetapi lelaki banyak menjadi ketua-ketua. Aku tak cakap pandai, tapi ketua. Sebab tu, kalau senarai lelaki terkaya dunia ke, kat Malaysia ke (bisnesman la tu) mesti nama lelaki disebut. Sebab tulah pepatah ni dikeluarkan, nak jaga hati perempuan. keh keh keh

Tak jugak, bukan nak jaga hati pompuan je, sebab memang pengalaman aku, seorang lelaki yang hebat, mesti ada pompuan yang back up. Dalam erti kata lain, isteri dieoranglah. Tengok Nabi kita jelah, macam mana Khadijah back up Nabi kita sangat luar biasa. Ada kata-kata terakhir 'ketika aku mati, andai kata tulang aku boleh dijual, jualkan lah ia untuk menegakkan agama Allah ini' Hebat kan?

cite lain cite lain

Mahathir pulak, aku pernah baca penulisan DR Asri mengenai kehebatan Tun Siti Hasmah macam mana dia back up suami dia - Mahathir lah tu - sepanjang menjawat jawatan PM dulu. Sekarang pun samalah. Tak semesti jadi orang ternama nak jadi wanita hebat ni, tapi Tun Siti Hasmah aku pasti dia amat hebat di mata suaminya. aceceeeh

Sama jugak dengan mana-mana pemimpin hebat lain. tak kiralah Tok Guru Nik Aziz ke, ataupun pemimpin negara luar lain, mesti memiliki wanita yang hebat dibelakang. bukan saja contoh sekarang, tapi juga yang dulu-dulu pun boleh dilihat


Kehebatan Najib?


Dan aku rasa, PM kita sekarang ni pun menjadi hebat disebabkan isterinya. erk? setuju?


pss : 'hilang bau busuk dengan pakai minyak wangi' pepatah makan dalam

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

22 comments:

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

err..Tun Siti Hasmah la..huhu

APi said...

perempuan ni gagah die tang lain..
contoh nya seorang ibu..
huraikan sendiri..
kehkehkeh

CIKU said...

Sekadar berkongsi
Abu Hurairah pernah bersabda:
Sesungguhnya bimbinglah perempuan-perempuan di kalangan kamu dengan sebaik-baiknya,kerana ia dibuat dari tulang rusuk mu yang paling atas yakni yang paling bengkok,lalu Allah jadikan dengan kehendaknya...
Bimbinglah dia dengan penuh kebijaksanaan,kerana jika engkau meluruskannya (membimbingnya) dengan kasar,maka akan patahlah tulang rusuk itu(perempuan), dan jika kau mengajarnya dengan terlalu lembut,maka akan tetap bengkoklah dirinya...

Renung-renungkanlah wahai kaum Adam sekalian termasuklah diriku....

LadyRye said...

tah la..

tapi tang bab urus anak anak dan rumahtangga aku rasa aku lagi gagah dari laki aku

buktinya aku la yang paling last tidoq dan aku la yang paling awal bangun! dan masa dia tengah mimpi macam-macam benda aku buat - setel anak pi sekolah, breakfast apa semua..

bila dia bangun aku 'serve' dia plak!

dia letih mebi dia akan tidoq balik

tapi aku memang takkan tidoq dah sebab banyak benda nak kena setel!

so sekali lagi

tak tau lah!

pepatungbiru said...

bak kata pepatah..tangan yg mhayun buaian mampu menggoncangkan dunia..

tp kan..laki pun ada gak mhayun buaian..hahaha..kira adil la..

liyana said...

err... ada lady gagah ler.. =D

joegrimjow said...

@~cAhAyA kEmUL!aAn~

tun ;)

joegrimjow said...

@APi

gagah menjaga?

joegrimjow said...

@CIKU

=)

joegrimjow said...

@LadyRye

oho
lelaki kena hargai 'gagah' wanita tang tu

joegrimjow said...

@pepatungbiru

win win gtu ya

nazihahisa said...

gagah tu sendiri boleh ada banyak tafsiran. lelaki gagah dari tenaga utk kerja2 berat, pmpn pon gagah gak, dari segi perasaan tabah mereka. sbb itulah Allah khususkan pmpn utk melahirkan anak yang sama pahalanya seperti org mati syahid di medan perang jika pmpn terkorban, sbb itu Allah bagi wanita mudah mengalirkan air mata kerana ia simbol kekuatan kegagahan mereka menghadapi segala cabaran kerana golongan wanita dianggap lemah. jadi kat sini nk menunjukkan pmpn pun gagah juga. cuma dari aspek lain. dan pepatah omputeh kat atas tu pada tafsiran saya, dia nk cakap lelaki da pmpn ni saling melengkapi. kan? hehe

sekadar pendapat

encHIx laNDax said...

najib sangat beruntung mendapat bini yang boleh menggantikan dia menjadi PM,tak perlu guna TPM untuk menguruskan urusan PM,kira malaysia mempunyanyai 2 PM! Bersyukurlah rakyat malaysia =)



www.dunialandax.com

joegrimjow said...

@nazihahisa

sangat betol

joegrimjow said...

@encHIx laNDax

mendalam

Firdaus Kasim said...

antara hasmah dgn azizah, azizah lg gagah sbb hari2 berdepan dgn segala fitnah yg dilemparkan.. hasmah pula sdp2 menikmati kejayaan
minta jasa baik bro buat kajian lebih mendalam tentang koloni itu..

sbb sy nmpk kt tgh2 tue mcm ada simbol mata satu DAJJAL (freemason)

Adakah ini satu konpirasi yahudi bg mencipta koloni yang akan menguasai dunia ini?

Entri paling hot :
Konpirasi Kerajaan 1 Malaysia di sebalik video SEKS Anwar Ibrahim"

KiD said...

setuju... first lady... huh!
Kurang Ajar Cakap Mencarut | FU*K

joegrimjow said...

@Firdaus Kasim

banyak sangat freemason ni. hehe. tv lg patut ditakuti dari freemason

joegrimjow said...

@KiD

kid stuju yang???

Owzil said...

Kuasa di tangan bini.. kate kooo..

Blog Hangit said...

haha2..mesti masuk jugak ke yang lastu tu??memang tak boleh blah

(One) SiTi* said...

@CIKU

yea, lelaki gagahm tapi perempuan juga yang gagah mengandungkan..

semua gagah..
samada gagah fizikal atau emosi..

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW