Share

Joegrimjow dan perempuan-perempuannya (1)

enjoy reading

=)

*******


‘senah, anak ko perempuan....’

‘arghhhhh, tidakkkkkkk.... biar betul???’



‘iye senah, takkan aku nak tipu ko?’

‘tidakkkkk’


Tahun 93 sebelum masihi. Mendapat anak perempuan merupakan igauan ngeri kepada mana mana ibu. Mana taknya, pada ketika ini hidup orang perempuan cukup susah. Mereka dihina dalam masyarakat sehingga taraf perempuan sama dengan taraf binatang. Ya, kadang kadang anak biri-biri lebih disukai oleh sang lelaki daripada anak perempuan!


anak biri2 at least ada bulu yang cantik, anak perempuan?tahu merengek saja, katanyalah


Pada zaman ini juga, anak perempuan belasan tahun akan di bawa ke istana untuk dijadikan gundik raja yang zalim. Raja akan meragut dara semua anak dara di negaranya dan jika raja sangat suka dengan anak dara itu, kemungkinan akan dijadikan gundik di istana. Bagi yang tak berapa bernasib baik, yang tak elok mukanya pada pandangan raja, akan dijadikan hamba kepada askar-askar. ya, hamba untuk kepuasan seksual


‘aku ada idea senah’

‘apa die?’


‘ko jadikan anak ko lelaki!’

‘haaa?’


‘yaa, ko jadikan dia lelaki, namakan dia lelaki dan besarkan dia dengan cara lelaki, mesti orang tak perasan punya!’

‘erkk... boleh ke?’



‘ko mahu anak ko jadi bahan seks askar jantan yg tak guna tu?’

‘tak mahu.....’


‘haa, kalau tak mahu, ikut kata aku!’

‘aku namakannya.... joegrimjow’


Maka perempuan itu pun dinamakan joegrimjow. joegrimjow membesar dengan cara lelaki. Dipakaikan dengan cara lelaki dan semua kawannya adalah lelaki. Apabila meningkat besar, joegrimjow terpaksa di hantar ke kursus askar dan pergilah dia ke sana. Di kursus itu, dia melihat sendiri betapa hinanya kaum perempuan. Di jadikan hamba seks, di hina seperti binatang!


‘haha, kau ni lebih hudoh dari anak keldai’ kata seorang askar

‘muahahahaha’ gelak askar2 lain


Apabila sudah reda, semua askar yang kemabukan itu pun tertidur. Joegrimjow mengambil kesempatan itu mendakati perempuan yang dikatakan lebih hudoh dari anak keldai itu


‘tuan.... saya dah tak larat....’ rintih perempuan itu

‘jangan risau, kita sama jentina’ joegrimjow senyum


Perempuan itu tersenyum lantas bersuara dengan suara yang halus


‘dik... malangnya kita dijadikan sebagai perempuan. Kita tiada nilai di sisi masyarakat. Kita tiada nilai di sisi undang undang. Kita tiada martabat dik. Kita hanyalah bahan mainan mereka. Sampai bila kita akan dihina sedemikian rupa??’ rintih perempuan itu lagi

‘akan sampai masanya martabat orang perempuan akan dijulang! akan sampai masanya kita akan ada hak disisi undang-undang!’ joegrimjow beruara tegas!


‘entah bila masanya dik.....’

‘ermmmm’


dia sendiri tidak pasti. adakah mungkin saat martabat perempuan akan diangkat? melihat keadaan sekarang memang mustahil. Di sebabkan tidak tahan dengan keadaan di kem askar, joegrimjow melarikan diri ke hutan dan terjumpa satu gua.


Dia bertafakur dalam gua itu....
Tiba tiba dia tertidur...
Begitu lama dia tidur...
Sehari...
Seminggu...
Sebulan....
Setahun...
Sampailah berdekad-dekad dia tidur...
Kuat betul dia ni tidur!


*********


Joegrimjow bangkit dari tidur dengan sedikit kesengalan di badan. ada gatal gatal do belakangnya. setelah membetulkan sendi yang sengal itu, dia keluar dari gua dan terus berjalan keluar. Terjumpanya satu pekan


Dilihatnya keadaan sungguh berubah!


Dia melihat ada seorang perempuan tua yang sedang meniaga. Dia sangat terkejut kerana bukan seoarang, malahan ramai juga yang meniaga. Seingat dia, perempuan mana boleh meniaga! tempat perempuan hanyalah jadi bahan mainan askar! Terus dia berjumpa dengan mak cik itu


‘mak cik....’

‘waalaikumussalam nak, nak beli apa?


Waalaikumussalam, bahasa apakah makcik ini tuturkan, kata hatinya.


‘mak cik ni...... perempuan?’

‘haiiishhh kamu ni. mak cik nampak macam lelaki ke? haha’


‘erkkk, takdelah, kan perempuan ni tiada tempat di sisi masyarakat’

‘kamu ni dari zaman mana nak oiii’


‘sekarang zaman apa?’

‘sekarang zaman pemerintahan khalifah uthman!’


‘apakah????’

‘sejak islam muncul, martabat orang perempuan dijaga. perempuan bukan lagi dilahirkan untuk menjadi hamba. Islam telah mengangkat martabat perempuan!’



‘erkk.... Islam itu apa makcik?’

‘ish ish ish....’


Mak cik itu terus bercerita panjang tentang islam kepada joegrimjow. Sejak kelahiran nabi sehinggalah sekarang zaman khalifah uthman. Islam begitu mashur di merata dunia. joegrimjow lebih tertarik dengan penerimaan dan pengiktirafan islam terhadap kaum perempuan. Sebelum ini dia tak pernah terfikir akan agama, yang dia tahu di zamannya, martabat perempuan itu TIADA! tak sangka islam boleh mengankat martabat perempuan seperti ini.


‘Saya mahu masuk islam mak cik!’

‘Mengucap 2 kalimah syahadah dan pakai tudung ni. Ingat, kita ada aurat, aurat kita jangan dilihatkan kepada orang lain. Suami kita saja yang boleh tengok. Kalau orang lain tengok, tak best la suami kita nanti. hikhikhik’


‘aurat tu apa makcik’

‘ish ish kamu ni, banyak lagi makcik kena ajar kamu ni!’


3 tahun berlalu

Joegrimjow kini sudah begitu hebat dalam bidang agama. Walaupun baru 3 tahun mengenal islam, tetapi dia begitu hebat dalam agama ini. Namanya sudah ditukar kerana tidak perlu takut lagi untuk bergelar perempuan, dia sekarang bernama.... JOANA


Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

27 comments:

tengkorakemas said...

tak sabar nak tunggu smbungannya ^__^

Hassanah said...

joana seorng yg pemalu
haha

joegrimjow said...

tengkorak, hehe, kul 12

joegrimjow said...

hassanah, memng pemalu orgnya

.:padie_eyla:. said...

gelak tegolek2.. hoho

mimi saidi said...

sengal ngat aih

Uncle said...

Joana ada misai skit...

Sang Karipap said...

Aiseh cik JOANA, baju2 kat belakang tu at least alihkan la sikit..x de la kantoi dengan readers set2 baju you yang mahal tu...hahaha

mr.syazwan said...

alo2 tomey nyee

next entri kai baju kurung lak

konpem lagi ayu

haha

saya; AISA. said...

alolololo comel la si joana HAHAHA. cepat update! :D

WZulhilmi said...

alalala. malu2 pulak joana.. Tapi kenapa tangan joana tu besar!! Gulp!! ni mesti kerja jadi askar sungguh nie.. Hahaha :)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

auw abang joana.

saya gayyyyyyyyyyyyy hahahah!

asyasakaria said...

duhhh! ayunye. tak sabar nak tggu part2! ngaa :)

joegrimjow said...

janganlah
joana normal, die sukakan joegrimjow.
kekeke

En iLham said...

erk
tidak sabar ku ingin tahu episod seterusnya
hehe

miss nana said...

hahaha.x tahan betol part yg last. terus tukar nama jadik joana.

Jemput jenguk sini
Berita Baik untuk Cats lover

Cik Yuki said...

hahaa terbekk..!! xsbr nk tggu kol12.

joegrimjow said...

18 minit lagi
hehe

rhapsody LiN said...

teringat adik lin.. nama dia joe.. kitorang suka menyakat dia pggil joana. pastu dia mesti nanges.

ekeke
XD

joegrimjow said...

li, ishh, kejam ni
huhu

RedBoy said...

joana nampaknya sangat tegap badannya.. maybe coz jd askar dulu kot.. ayu sungguh joana..

terpikat i tauuu..

MangkOk cHenTa ♂ said...

mwakakakaka..chumell2!

Nazz@Purple said...

manis nye joana..hahahahah

A.S.I.A.H said...

haha,,joana mmg comel..haha

m.i.a said...

suke kamu punya solat kusyuk youtube.. mahu curik..

jaa_kat said...

xboleh blah la joe!hahahaha..lawak bro..kihkihkih

Ezniey said...

kelakar..hahahhaa

daya imiginasi tinggi wahai abg joanna..haha

try laa baca citer fantasi saya lak..haha
http://ezniey.blogspot.com/2011/01/cinta-dalam-hati.html

nanti leh vote sy sekali..hehe

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW