Share

mencari ketenangan

dah selamat sampai ke kampung halaman. maknanya jadual online akan kembali teratur ;-)


~~~~~


banyak hal yang berlaku minggu ni. sepanjang minggu ni banyak peristiwa yang kalau diceritakan pun takkan habis. puas menjalani kehidupan yang sibuk, sudah sampai masanya untuk diri mencari ketenangan. ketenangan untuk diri sendiri


mengambil peluang untuk mengenali diri. mungkin agak janggal kedengaran tapi sejauh mana kita mengenal diri sendiri hanya kita yang tahu. ketika kecil-kecil dahulu, ada yang membuat teka teki. tunjukkan diri sendiri


dituding jari ke muka
katanya muka


dituding jari ke dada
katanya dada


dipegang jantung
katanya jantung


jadi dimana diri kita sebenarnya? adakah kita tak mempunyai bahagian dalam diri kita? hurmm, entahlah. tapi yang penting, kita tahu siapa diri kita. kemampuan kita dan kebolehan yang orang lain tidak mengetahuinya selain diri kita sendiri. menipu? kita menipu diri kita sendiri



agak risau dengan tahun ke3 yang akan menjelma. waaah, difikirkan dah masuk tahun ketiga dah ku belajar. dah tua dah sebenarnya. itulah proses belajar, setiap kita pasti melaluinya. dan belajar di negara orang lagi-lagi la memang tak gambarkan pun ketika dahulu. syukur



ku dah cerita yang kalau dapat markah 60 keatas akan dapat 2000 pound setahun, insentif dari pihak universiti, tapi ku belum cerita lagi kalau gagal dapat 55 markah dan keatas. kalau dapat 54 dan kebawah macam mana? kena grad terus!



kejamkan? mungkin fikir nak dapatkan markah serendah 55 tu senang, tapi jangan pelik dah ramai yang gagal dapatkan markah tu. yang pergi sana semuanya score masa di sekolah dulu(kecuali aku), spm dapat straight a (kecuali aku) dan macam2 lagi yang membuat meraka ditawar untuk sambung belajar ke oversea. cukup hebat, tapi 55 tu sememangnya markah yang sukar.



banyak faktor lain



orang cakap dah sambung belajar ni, belajar la kerjanya. memang logik. tapi kalau nak ikutkan peruntukan zaman sekarang, kalau belajar engineering, tak semestinya akan kerja dalam sektor itu jugak nanti. sebab itu ada benda lain yang diajar diuniversiti yang sememangnya kita tak perasan kita dapatkannya. apa dia? fikir-fikir kan lah ye



sekarang ni mahu mencari ketenangan. banyak hal yang berlaku, banyak peristiwa yang tak berapa nak best didengar dan harap esok yang bermulanya ramadhan, akan berubah lah segalanya.



hanya kita yang mampu mengubahnya... kan?



nota kaki : pernah tak terfikir kalau kita tidur, pejam mata, kita dah takkan celik-celik dah lepas tu. mati ketika tidur. pernah terfikir tak?

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

29 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

"orang cakap dah sambung belajar ni, belajar la kerjanya. memang logik. tapi kalau nak ikutkan peruntukan zaman sekarang, kalau belajar engineering, tak semestinya akan kerja dalam sektor itu jugak nanti."

setuju...la ni laen blajar laen plak kecimpung kerjayanya...nuar pong camtu...huhu

btw, selamat menjalani ibadah puasa joe =D

SASYA WILLIS said...

sbelum tido msti mgucap klimah syahadah.
kdg2 minta maaf pada sesiapa je..hehe.
time tu lah org ckp nape tiba2 mntak maaf..
buang tbiat ke.huhu

Syima Syaz said...

penah je terpikir...pasal pejam dan tak celik2..tapi diri masih ditakuk yg lama...
hati kata ya,tapi perbuatan masih tak berubah.harap bln puasa ni dpt ubah skit diri ni..amin!

farah said...

mati ketika tidur..
menakutkan.

btw,
happy fasting joe!

:)

+akufobia+ said...

takutkan bila fikir.adakah kita akan berakhir macam tu?bersedia?

shinawawa eyenie said...

terfikir...bagaimana org terdekat menghadapi pemergian diri ini..dan saat itu akan menjelma dalam setiap manusia yang hidup

Monkey D Luffy said...

gila tinggi standard sampai susah nak dapat 55 markah pun

Babyjane[The Juliet] said...

mati waktu tidur?
haishhh...takut lah

azuan said...

pernah la pk pasal nota kaki tue..ho3

lumut said...

markah itu memang mudah dicari..

tapi tidak pula ketenangan..
ketenagan sukar untuk kita temui.
kadangkala buat kite buntu..

selamat berpuase.

Jard The Great said...

seram lak baca nota kaki tuu.. tidur pastuh tak bangun2.. huhu..

nways.. selamat berpuasa yee.. =p =p

shiya said...

"klu bljar engineering,xsemestinyer akn kje dlm sktor itu jgak..."

stuju sgt ngan statement ni...
sbb mcm shiya sndri..
amik kos genetik tp bljar sbjek ni ntuk sem 1 jer..
dh msuk thun 2 ni..
byk bljar sbjek len...
siyes, kdg2 cm xphm ngan sistem ukm ni..
tp ble pk2 balik..
sume ni ntuk kbaikan kita jgak 6ti...

so, sape nk amik sy b'kje ntuk programming pon bleh gak...
ntuk jdik ahli forensik pon bleh...
he~

rhapsody LiN said...

pernah3~
selalu je teringat kemugkinan ajal.

kenapa ye??

SuFy said...

hurm, bulan ramadhan ni...bulan baik utk muhasabah diri...smg berjaya dunia akhirat Joe..Majukan diri utk agama bangsa dn negara..hehe

green said...

yerp..ku juge mengharap ramadhan kali ni terbaik utk ku~

utk nota kaki..pernah, ..
mcm x sempat..

ije said...

hmm.. terus terfikir tentang nota kaki tu...

masviona said...

itu sbb perlu kita amalkan sebelum tido tuh renungkan apa yg dah kita buat n lakukan sepanjang hari n juga kalu boleh maafkan semua org sblm kita lelapkan mata n berdoa utk mejadi org yg lebih baik keesokkan harinya....:)

aien~s corner said...

cmat bpose joe.. =)

milimilo said...

nampak mcm sng tp sbnrnye susah nak dpt 55 tuh..nasib baik ade course assessment mark..
slmt brtrawih n brpuase joe :)

LotsOfLove-Pearls said...

Mati ketika tidur?
Pernah terfikir?

Ya..
Seringkali...

Kadang ku takut..
kadang ku pasrah kerana ajal adalah ketentuanNya.
Namun ku berharap nyawaku belum berakhir ketika ini kerana masih banyak yg ingin kulakukan. Itu hanya harapan..
Ajal tak akan pernah memilih.

Salam Ramadhan.

Jom cari ketenangan...

Gud luck..

sharamli said...

kt sini p0n sma la jgk...
kebanyakan yg result tr0k2..bknnya 0rg lain..
bbdk mrsm..bbdk sbp...

sharamli said...

sem0ga dpt ketenangan tu...
penah jgk fikir cmtu...

joegrimjow said...

@9049942693676686012.0
jom jom

joegrimjow said...

@8896064613704922705.0
sama2 la kita ya

joegrimjow said...

@1246541426908840497.0
kena la sempat2 kan

joegrimjow said...

@9112736812979160642.0
sama2 pk

mae said...

tenang..salam Ramadhan

neezareef said...

joe,
slmt berpuasa maaf zahir dan batin spjg berblogging.

Lifesaver said...

penah terfikir..sbb tu kena minta maaf dan jgn buat jahat

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW