Share

awie dan ah chong


ah chong dan awie merupakan peniaga jubin. masing-masing memiliki kedai di kota bharu. kedai ah chong memiliki keistimewaan tersendiri, kedai awie pula mempunyai tarikan tersendiri.


joegrimjow merupakan seorang pengguna jubin yang berjaya. lantai di rumahnya selalu rosak dek kerana anak-anaknya selalu berman gusti. nak tak nak, dia terpaksa menukar lantai di rumahnya dengan menggunakan jubin berkualiti tinggi


di kedai awie

die bergerak ke kota bharu pukul 8 stengah. sesampai di kedai awie pukul 9. tapi kedai awie tak dibuka lagi. ishh, orang ni nak meniaga ke tak? getus hatinya. dia kemudian ke kedai ah chong pula



di kedai ah chong

kedai itu telah dibuka. dia masuk kekedai nak menyapa ah chong


joegrimjow : boss, awal bukak kedai
ah chong : hehe, mana ada awal. dah pukul 9 dah. kedai bukak pukul 8stengah lagi


joegrimjow : ooh, ye ke? ada jubin lawa?
ah chong : hai, rosak lagi ke?


joegrimjow : biasa la boss, anak buas-buas
ah chong : ikut ayah dia la tu


joegrimjow : haha, ayah dia tak buas. mak dia yang buas. ikut mak kot
ah chong : hehe, ok ok, ada ada. ni ha, terbaik punya jubin


joegrimjow : mana-mana?
ah chong : ni, grade a punya. lu nasib baik woo, barang baru sampai, suka boleh angkut terus


joegrimjow : memang nak angkut terus pon. brape ni?
ah chong : 7 ringgit satu. lu nak brape?


joegrimjow : bagilah murah2. custemer tetap ni. 50 kaki, bape kene angkut?
ah chong : ok ok, kira kejap... lu kene angkut 100 keping. bagi murah la, 6.80


joegrimjow : 20 sen je? ishh, bagi la murah lagi
ah chong : hurm... 6.50 je la, harga kawan ni.


joegrimjow : 6 ringgit je la, senang
ah chong : woo, tarak bole. takda untung woo


joegrimjow : ala bos, bagi la murah2
ah chong : tak bole tak bole, gua pon meniaga jugak woo


joegrimjow : ok ok, nak pegi survey kedai awie plak
ah chong : ok ok, same price je.


joegrimjow : kedai awie dulu ek
ah chong : ok....


joegrimjow terus ke kedai awie. pukul 10 lebih kurang sampai disana, kedai baru nak buka. 10suku, joegrimjow masuk kekedai awie


joegrimjow : assalamualaikum boss
awie : wsalam. masuk2. lama dah tak tengok ni


joegrimjow : sebuk la sikit skrg. lewat bukak kedai
awie : masalah kat umah tadi. anak sakit perut


joegrimjow : anak sakit perut, bapak dia pulak lewat bukak kedai?
awie : haha. nak ape boss?


joegrimjow : jubin. ada stok?
awie : yang baik punya ada la. yang bese2 kene tempah la. esok lusa baru sampai


joegrimjow : memang nak yang baik punya pon
awie : ok ok, ni ha, grade a punya. barang baru


joegrimjow : sama ngan ah chong je..
awie : ooo, kedai saya lagi murah. 7 ringgit je


joegrimjow : ah chong bagi 6.50 je
awie : waaah, ye ke? murahnya! tak bley bagi la boss. tarak untung.


joegrimjow : dah tu brapa bole bagi?
awie : hurmmm. kalau lebih 100, bagi 6.70


joegrimjow : wooh, mahal tu. 6 ringgit je la
awie : wowowow! tak boleh tak boleh. 6.70 harga mati


joegrimjow : ish... tak mao la. kedai ah chong 6.50 je
awie : tak mau beli, beli kedai sana la!


joegrimjow : wahh, marah nampak
awie : tak marah, bagitau


joegrimjow : ok la, beli kedai ah chong...


joegrimjow membuat keputusan untuk beli barang di kedai ah chong sebab perbezaan harga. tiba-tiba awie memanggil balik


awie : boss, boleh la 6.50


joegrimjow : aik, tadi cakap tak dapat. dah nak pergi dah ni
awie : boleh la, tolong kawan


joegrimjow : tolong kawan apanya. harga sama je. lagipon pergi kedai ah chong dulu tadi
awie : ala, boss tolong la sama melayu


joegrimjow : ha?
awie : ye la, sama melayu, kita pakat2 la tolong. naikkan sikit ekonomi melayu


joegrimjow : aik?
awie : ah chong da banyak da custemer. saya ni, kurang sikit


joegrimjow : haa, dah tau kurang, kedai bukak lewat, custemer layan pon nak tak nak je. patut la custemer lari
awie : hehehe, boley la bos, harga sama dengn ah chong. tolong melayu..


joegrimjow : tak mahu! ah chong pon rakyat malaysia, dia pon ada hak. lain la ko jual 6.40, aku angkut
awie : ooo, gini la. tak mau tolong bangsa sendiri!


joegrimjow : ha?
awie : dah dah, pergi la kedai ah chong tu


joegrimjow : ha?
awie : pergi!


joegrimjow pergi dengan perasaan pelik. kene marah plak aku, kata hatinya. akhirnya, dia beli di kedai ah chong


ah chong seronok mengira duit
awie sehari bengang dengan joegrimjow


joegrimjow?
menukar jubin untuk anak2nya bermain gusti lagi



nota kaki : tak de sapa boleh ubah sikap kita selain diri kita sendiri!

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

38 comments:

rhapsody LiN said...

hurm...btul3..

dalam islam pon ade cakap yg pagi2 pintu rezeki terbuka luas.
so, jgn malas2 bngun awal pagi.
:)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

haha.. di jordan, kedai bukak mmg lambat.. adehhh

sharamli said...

main gusti pakai jubin ganas x?

Fatul Akrul Ramli said...

melayu memang macam tu.. (even aku melayu pun)

epalkopi++ said...

(^^D)b..

joegrimjow said...

keluar dari kepompong itu

IxoR@ said...

selalunya macam tu la...org Cina leh bukak kedai awal pagi tapi org kita belum bukak lagi...macam mana pintu rezeki nak masuk ...

melayu mudah lupa...sentiasa berfikiran negetive.

joegrimjow said...

xmo kutuk melayu
sebab ku pon melayu

sama2 ubah sikap
xkire melayu cina india

azuan said...

orang2 tua..
selalu bgtau...
nak rezki murah...
bangun awal2...
keluar cari rezeki...hu3

Lili Puteh said...

ganasnya anak.
lain kali main gusti atas tilam.
tilam murah skit.
ghee~

qishie said...

ekskewzme..benda ni bukan org melayu je buat..org lain pun boleh buat..so jgn terlalu cepat menunding jari kat org melayu..
kita ubah diri sendiri lebih baik.
:)

Eazy Izzuddin said...

betul3x....
;D

h a r i z, H said...

yeah! artikel terbaik. dalam sekali. bravo joe bravo. ye, kita sama2 ubah lagi2 part lambat dengan masa tu. hehe. err, tapi, arab lagila. tawar2 tapi tak beli, memang diorang bengang. dah ler bukak kedai lambat. aiyo.

+akufobia+ said...

bagunn pagi gosok gigi.tidur.zzz.haha.

joegrimjow said...

pengalamannn

naqiubex said...

saya suka bangat dengan cerita ini.. perkara yang terlalu biasa berlaku dalam masyarakat kita.. dan pernah jugak terkena denga situasi yang lebih kurang sama..

chipsmore said...

melayu ke..
cina ke..
india ke...

yg penting diri kite mau bagus!..
yeaahhh! hekk
;)

azaliahjsalleh said...

bersikap 1 malaysia !
melayu , india , cina di bwh 1 bumbung
x de beza

azaliahjsalleh said...

bersikap 1 malaysia !
melayu , india , cina di bwh 1 bumbung
x de beza

Syima Syaz said...

same je mcm jual nasi lemak
baru untung skit,then tiba2 tak niaga.pastu semgg kendian baru niaga balik pas duit untung habis.pastu dpt untung rehat jap..
mcm mane nak maju...

bEEdLE d' bARd said...

org melayu berniaga memang bnyk nye mcm nie..buat sakit hati..

HEMY said...

kalau barang tu tak beza byk..tpi kalau servis tu kadang mmg melayu ni wat tak endah je..tak bersungguh

gi refer cina, dia kata tak tolong bagsa sendiri..huhu

joegrimjow said...

haah
lebey kurang
mesti xngaku punye

nurain said...

tapi kadang2 kita x perasan ngan kesalahn kita buat~

Precious said...

Dan kebanyakan kita masih tidak sedar ... dan tidak belajar ... dari kesilapan yg kita buat!

blackskin said...

Gusti tak lapik tilam?
Mau hempas2 atas jubin parah anak2 masuk hospital. ;p

Realitinya macam tu la. Barang sama tapi service beza. Itu yang cenderung beli dengan cina.

a.b geldofg said...

ok aloh lah weh
kawe tahu sagat keda tu
depe ghumoh kawe

<< s| tED| >> said...

dan orang melayu tetap orang melayu...

haz-ONE said...

org melayu..time meniaga pandai cakap..ikot pepatah cina..kalau meniaga xknal waris..attitude positive org cina xnak ikot plak...ank sakit perot..bapak tumpang sekaki

Raihanna said...

tu la
sometime pelik gak...
kalau kedai cina sebelah kedai cina pun diorg still leh bisnes tanpa rasa dengki...
cuba kalau melayu meniaga sebelah2...
ade je rasa x puas hati la..
nak p santau la..
hehehe..
besela tu lumrah manusia kan...

shakinah said...

heh.
plot cerita dah dapat agak sebenarnya.
:)

Tijah said...

biasa...kalu nak beli2 brg takpe. tapi kalu suh buat keje yg perlukan w/manship & finishing yg bagus...mmg cari cina. bukan nak kutuk melayu sbb aku pun melayu. tapi sbb dah byk kali kena...

Anis Mohd said...

kedai melayu mmg cm tu .
jrg yg bg service bgs.
tp kan ..
kdg2,
kedai cina dpt brg tu lagi murah dr kedai melayu , so, die leh letak rege murah .

CikYana(",) said...

salam incik joe

xsmpt jgk ketemu yer

lalalalala

geeds said...

hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih~

Anonymous said...

bende nie jadi sbb awie an ah chong dpt hrg dr pmbknl len2.. sbb 2 ah chong an sng ati je jual harge mrh.. awie sampai merayu2 nk ksi harge 2.. yg joegrimjow yg kaye raye bio ank die slambe je pchkn jubin xyh la bekire sgt seposen due 2... kdg2 bkn ssh sgt pon nk crik kadai mlyu yg lynn baek..

Lifesaver said...

penuh tersirat...penuh tersurat..tapi bagus!

ayin jemin said...

ni la beza antra org kita dgn org cina n yg bukn bumiputera..

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW