Ahad, 13 Jun 2010

Coca cola dan pepsi

Salam 1blogger,

Apa khabar anda semuaa? Apa khabar islam andaa? Harap semua sihat walafiat. Hujung minggu ni memang banyak pancaroba untuk online. Komitmen di dunia realiti bertimbun timbun, patut ramai orang tak online hujung minggu.


Online gune phone


Aku skrg ni pun online gune phone je. Takde wifi kat sini walhal ada je bawa laptop. Takpelah, aku akan tulis apa yang termampu dan kali ni mahu share satu story pasal coca cola dan pepsi


Coca cola dan pepsi merupakan musuh ketat dalam industri minuman bergas di US. biasalah, coca cola yg dah lama di industri ni sudah pasti merajai industri yang disukai oleh org US ni. Pepsi pulak selalu jeles dengan kejayaan coca cola dan memang misi mereka adalah untuk mengalahkan cocal cola


Misi diteruskan


CEO pepsi telah bertekad dalam tahun terdekat ini mereka pasti akan lawan dengan coca cola. Apa cara sekali pun, pasti kena lawan habis habisan. Coca cola yg tahu dengan hasrat pepsi ni bersikap cool saje. Heh, otai katakan


Tapi coca cola takde fokuskan untuk bersaing dengan pepsi semata mata, tapi lebih fokuskab untuk naikkan profit sebanyak 1 percent tahun depan. Apa yg mereka lakukan adalah lakukan research berapa aunce rakyat US yg minum air sehari dan jawapannya adalah 14 aunce. Mereka sasarkan untuk dapatkan 2 aunce yg mana 10 aunce lg adalah minuman lain seperti jus dan air minuman lain


Lahirlah vending machine


Barulah mereka tahu dengan research ini rival mereka adalah air minuman yg bukan berkarbonat. Dengan kajian lebih mendalam tentang bagaimana untuk mengalahkan air minuman lain ini, maka terhasillah vending machine




Bila vending machine ini diperkenalkan, pepsi sampai sekarang tidak dapat mengalahkan coca cola. Heh, cite dah habis :)


Mengenali persaingan


Biasanya bagi kita, selalu fokuskan persaingan kita adalah org, walhal persaingan sepatut adalah situasi. Seperti kisah atas, coca cola lebih fokuskan keadaan sebenar iaitu minuman bekarbonat jauh kebelakang dari minuman lain dan situasi itulah yang perlu di tangani. Kebiasaannya, situasi ini yang perlu ditangani, bukanlah org yang mahu bersaing dengan kita


Harap dapat sesuatu
:)


- Posted using BlogPress from my iPhone

19 ulasan:

  1. bro... tulun ..

    SAHABAT KITA MEMERLUKAN BANTUAN ANDA ... tolong war warkan dalam FB DAN BLOG ANDA ... >> http://www.benashaari.com/2010/06/sahabat-kita-memerlukan-bantuan.html

    BalasPadam
  2. nice entri.. mula2 ingatkan perihal coca cola dan israel.. rupanya motivasi diri..

    oklah tue.. dapat pengajaran.. hehehe.. =D

    BalasPadam
  3. saya fikir dalam setiap persaingan, yang penting ialah kita perlu menonjolkan kelebihan kita bukan terlalu memikir sangat hendak menjatuhkan lawan

    BalasPadam
  4. kesahnya....baru ku tahu

    p/s:dua2 tak minum ngee~~

    BalasPadam
  5. suke en3 ni.. simple but ada makna.
    :)

    BalasPadam
  6. persaingan berhemat...jgn minum coca cola--->boleh kena kencing manis...
    salam ziarah

    BalasPadam
  7. Teknik perniagaan yg coca cola gunakan tu bleh ditiru

    BalasPadam
  8. persaingan yang sihat menyebabkan sesebuah syarikat menjadi lebih baik

    BalasPadam
  9. nice,
    tapi,
    dua-dua aku jarang minum,
    kencing manis bro,
    huhuhu,
    xsanggup!

    BalasPadam
  10. bukan je sesuatu,
    tapi bersuatu dapat.
    hehe.
    thanks joe.
    ;)
    sodap baco cito ni.
    ku tak minat sgt pepsi @ coca cola.
    ;)

    BalasPadam
  11. Ku pon xminat jugak

    BalasPadam
  12. Pepsi xleh wat vending machine ke?

    BalasPadam
  13. ntah..den tak minum pepsi n coke..but den suke tgk iklan pepsi vs coke..

    BalasPadam
  14. Sebab coke buay dlu, pepsi nak buat pob dah ketinggalan la kot

    joegrimjow malas nak log in

    BalasPadam
  15. lagi suka minum coke dari pepsi..pepsi tak masyuk bila minum..hehe

    ---------------------------
    Filem 2 Alam: Dr Rozmey Gila atau Waras?

    BalasPadam
  16. Wow...sungguh mendalam maksud entri nih...sangat mendalam...(ayat bodek, sbnrnyer xphm pun apa yg cube disampaikan)..kekekeke...peace!!

    BalasPadam
  17. faham2..mesej smpai..tq..hehe..aku suka air kelapa dari coke n pepsi..ble la mlysia nk commercial kan air klapa nih?

    BalasPadam

ada kaca ada simen,
sudah baca bolehlah komen.