Share

Apa jadi sampai Stock Herbalife melambung tinggi ni?

Kisah yang paling HOT kat NYSE sekarang adalah mengenai stock Herbalife yang melambung tinggi. 100% UP! Memang sesuatu yang 'havoc' apabila sesebuah share syarikat tu melambung tinggi. Kali ni, er.. sebenarnya dah 3 kali - giliran Herbalife!



Billionaire Battle

Akhir tahun 2012, kira-kira beberapa bulan yang lepas Herbalife diserang bertali arus dengan pelobi terkenal - Bill Ackman. Korang yang dalam bidang saham mungkin tahu nama dia ni. Bill Ackman menyerang Herbalife dari segenap sudut - tujuan utama adalah untuk jatuhkan saham Herbalife. Hasil jatuh ni, dieorang dapat keuntungan bukan sikit, cecah jutaan dolar ok. 

Dia pernah dakwa yang dia akan serang Herbalife sampai syarikat ni akan bangkrupt dan duit hasil 'short fall' ni dia akan dermakan kepada charity. huh, sound weird je kan? 

Dah banyak kali dah.....

Actually ni bukan pertama kali Herbalife diserang, pada tahun 2004, pada tahun 2008 pun sama teruk share Herbalife jatuh merudum. Then naik balik sama kes 2013 yang sekarang ni. Kes 2008, sama je just nak kaut keuntungan dari short fall. Tapi kes 2008 tu kesannya sampai sekarang. Kenapa aku kata macam tu? Sebab kes 2008 tu lah yang ramai katakan yang Herbalife boleh sebabkan buah pinggang!


Barry Minkow

Aku ada tulis kat entry lepas (klik sini) yang Barry Minkow ni dia hantar laporan medical yang katakan Herbalife sebabkan buah pinggang. Ya lah, nak jawab soalan ni dan nak buktikan balik - medical vs medical ni bukannya kerja sebulan dua, ambil masa. Jadi semasa kes ni masih heboh diperkatakan, saham Herbalife turun, dia beli masa tengah turun then bila dah satel kes ni Herbalif jawab balik yang laporan dibuat tu tak betul, saham naik, dia jual balik - untung juta-juta!

Tapi kes Barry Minkow ni siap kena tangkap. heh, padan muka ye tak. Tapi..... sampai sekarang aku dapat soalan

'joe, aku baca kat internet Herbalife ada side effect, boleh kena buah pinggang. takut aku.....'

Then, nak aku explain satu-satu macam kat entry ni? huh, susah ohhh. apa yang aku cakap 'takpe, kalau Herbalife ada side effect, saya yang akan kena dulu, jangan runsing sebab saya dah ambil bertahun-tahun dah'

Manusia, penuh dengan curiosity. hehe. Kalau korang still percaya yang Herbalife boleh bagi sakit buah pinggang, err.... korang tinggal di tahun 2008 lagi sebenarnya :p


Berbalik kepada Bill Ackman

Kes Bill Ackman ni pun lebih kurang sama. Cuma dia 'serang' Herbalife bukannya kepada produk, tapi pelan perniagaan pulak. Dia kata yang Herbalife ni banyak menindas kaum minoriti dan dakwa Herbalife adalah pyramid scheme. Ya dia berjaya, memang saham jatuh tapi then hari ni - lepas 6 bulan Herbalife kembali ok. siap naik berkali-kali ganda lagi


Company kukuh, jangan risau!

Aku tulis entry ni untuk bagitau kat korang yang Herbalife sememangnya company yang kukuh. Tak payah takut nak join company Herbalife sebab kita ada golongan professional yang akan jawab segala tohmahan tu. Kalau dieorang serang pasal produk - kita bukan saja ada Best doctor, kita juga ada saintis dan pemenang hadiah Nobel lagi untuk jawab. Ce cari company kat luar yang ada pemenang Nobel kerja dalam company dieorang. hehe. Kalau dieorangs serang kat pelan perniagaan, kita ada Best CEO, tenaga korporat yang memang professional untuk tempis segalanya tu

Tugas kita - sampaikan misi nutrisi kepada orang lain yang perlukan produk kita ni :)

Alright, itu sahaja bebelan di malam 27 Ramadhan ni. Yang masih lagi tengah mencari hala tuju untuk buat bisnes terutamanya, malam ni doa banyak-banyak supaya Allah pertemukan kita jalan. Berkat malam ganjil ni manalah tau Lailatul Qadar, insyaAllah akan ditemukan. Kalau nak buat bisnes Herbalife, haaaa apa lagi contact aku jangan tak contact (klik sini) :)


Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

0 ulasan:

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW