Share

Jom kahwin dengan ibu tunggal



Ibu Tunggal

Sangat banyak sekarang berlaku kat masyarakat kita. Si Isteri yang kematian/kehilangan suami, mempunyai anak digelar ibu tunggal. Bayangkan kalau si ibu tu mempunyai anak 5 orang, sebelum ni tak kerja sebab si suami yang menyara hidup, tiba-tiba si suami meninggal, kalau kerja government oklah sikit, tapi kalau kerja sendiri? anak pulak masih kecik-kecik, memang sangat naya kat si ibu tadi!


Lelaki berpoligami

Dalam Islam, lelaki dibenarkan kahwin sehingga 4. Ayat ke3 surah an-nisa ini memang menjadi hafalan kepada para lelaki yang ingin membuka cawangan. Ramai yang rasa benda ini menindas kaum perempuan, tetapi jika diperhalusi betul-betul, ternyata ia sebenarnya menguntungkan para wanita. Allah tu Maha Bijaksana. Ada hikmah disebalik syariatnya


Peranan pemerintah

Menyedari bahawa poligami ini boleh memberi faedah kepada ibu tunggal, memang menjadi tanggungjawab pemerintah atau yang berkuasa untuk menggalakkan proses ini menjadi kenyataan. Insentif yang diberi seperti keratan akhbar di atas sepatutnya diperluas sehingga seluruh negara. Barulah ada 'semangat' si lelaki mahu membuka cawangan dengan ibu tunggal!


Pendapat korang?

Pendapat korang camne? Terutama bagi si perempuan, nak sangat aku tahu adakah korang sanggup dimadu. wah wah. macam dah tau je jawapan kan? Heh, bagi lelaki pulak, nak jugak aku tahu, kalau memang dah mampu, nak ke kahwin dengan ibu tunggal ni walaupun diberi insentif? Nanti aku buat entry susulan

ce cite ce cite

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

28 comments:

cekmet said...

klau blh klau blh klau blh ta nak madu
peace

ct_syuhaidah said...

stuju kot kalau ukan my mum
cbb kcian
kalau my mum..
xperlu laaaaaa
kalau bdan sendiri
no freaking way!!

d_tieah said...

Aiyooo.. Sampai camtu sekali???
Ermmmmmmm..

*Tak nak bermadu.. Habis madu sepah dibuang.. Ngee :)

Entry Terbaru : Penyelesaian Isu Laman Web Disekat

LaLa said...

lau btul2 da xde laki baru bleh kawen ...
hahhaha

sha2 said...

setuju. aku rase tu la niat paling baik nak berpoligami. sebab nak tolong ibu tunggal yg hidup susah. tp bnyk benda kne amek kira gak. perasaan isteri dengan anak2 sendiri. kalau isteri tak bagi kahwin pun,still boleh tolong jugak kan? tu pendapat aku je la. hehe

Anonymous said...

: Kyna

Setuju jika yg diambil tu ibu tunggal (40 ke atas) atau andartu (35 ke atas).

p/s : tak kawen lg..hohoho

~nsar~ said...

cadangan ni bagus weh.. yang jadik depan mata aku sekrang ni... yang janda cari anak teruna.. yang anak dara cari suami orang.. kalau betul la nak tolong... nak niat dengan baik.. cari ibu tunggal... baru nama nya tolong.. baru betul2 sunnah nabi.. ya tak???

sokong walaupun sharizat bangkang. huhu

joegrimjow said...

@cekmet

xsanggup ek?

joegrimjow said...

@ct_syuhaidah

kang terkena kang
hehe

joegrimjow said...

@d_tieah

haha, manusia xkan jadi sepahnye

joegrimjow said...

@LaLa

xde laki?

joegrimjow said...

@sha2

ikut pandangan pasangan tu pentg tu

joegrimjow said...

@Anonymous

kena la kawen cepat2
hehe

joegrimjow said...

@~nsar~

sharizat bangkang ke?

Aku Ibu Muda said...

nak dimadu, kalau madu itu seorang yang kaya raya. suami tak perlu bagi nafkah zahir kat dia. batin je boleh bagi. lepas tu madu tu jugak nak menyara madu nya ini.

kalau begitu, saya nak bermadu...kih kih kih

hanna said...

salam if lelaki kt msia ni perangai almost 90 % macam Rasulullah go ahead.i sanggup bermadu.

tp ade ke lelaki cmtu lg now??50 % pon belum tentu.

(^.^)

azie lala said...

xsnggup laa brmadu...
mkn hati ary2 nanti..hehe

joegrimjow said...

@Aku Ibu Muda

syarat duit ye?
hehe

joegrimjow said...

@hanna

kena mencari
hehe

joegrimjow said...

@azie lala

dapat payung emas

dilot said...

lelaki kalau nak buka cawangan selalu gunakan ayat ni

"ikut sunnah nabi"

tapi setakat ni yang dah nampak depan mata sendiri...yang wajib dibuat pun susah nak dibuat seperti..

solat 5 waktu, puasa semuanya masih belum dilaksanakan sebaik-baiknya..

nanti, tak pasal-pasal ikut sunnah nabi sebab insentif..bukan sebab tanggungjawab...

peace (^-^)

Anonymous said...

klu mampu watpe nk bg insentif... bazir duet rakyat je.. sye mmg 100% xsetuju.. nyampah... :(((

KiD said...

jangan nak bukak cawangan kerana insentif sudah.. hehehee
Amaran kepada NUFFNANG!!!

pepatungbiru said...

lau leh tak nak dmadukan..tapi kan byk lg info2 yg kn tau lau nk hidup dlm poligami nih..pernah bc buku ckp..bahagiakan dirimu dgn 1 isteri..so..jgn la bkk cwgn lain lau dh gagal dlm cwgn yg sedia ada..ngaaaa...

izman said...

ibu tunggal ok, tapi kena comel mcm rozita che wan.

hanjila said...

kerana insentif ni, rmai la pula yg nak mbuka cawangan. klau yg bujang pla, sblm kawin da tfikir nak tmbh satu lg... hmmm, sbg prmpuan siapa la yg sgp dimadukn...

Puan Capa said...

kalau mampu dari segi kewangan, bimbingan...sila teruskan...tp kalau ikut nafsu je..anak isteri terbiar..baik fikirkan semula

Kembang Perawan 3288 said...

mula2 mebi x nak terima kan..takut di cakap2 belakang dgn kaum keluarga.. mebi lama2 boleh diterima kalao pk psal akhirat juga. peace!

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW