Share

Bayar 400 Pound untuk tahu berapa tahun boleh hidup

Bunyi macam ahli nujum je kan?

Tak tak, ni bukan tahyul, tetapi penemuan terbaru saintis mengenai kajian perihal DNA. Pernah tengok cerita yang melibatkan sains DNA ni? stylo kan, macam mana pengetahuan pasal DNA ni mampu menyelongkar pelbagai keajaiban badan manusia.



Basically, benda ni berkaitan dengan telemores. Struktur telemores ni boleh dilihat di bahagian paling hujung kromosom. Sifat telemores yang akan semakin memendek berkadaran dengan umur badan manusia, penemuan terbaru ni boleh menjangkakan hayat seseorang boleh hidup berapa lama.


Di jual untuk umum

Test ni boleh didapati di pasaran dengan harga 400 pound dan di UK, test ini akan dibuka kepada public pada tahun ini juga. Fuh, bila agaknya benda ni nak datang ke Malaysia, nak jugak tahu ye tak? Memang sekarang ni kemajuan sains dah melangkaui pemikiran kita dah. Walaupun pelbagai kritikan dah timbul, tapi sains pasal telemore age ni memang sangat menarik


Telemore age dan Biological age

Ada beza antara Telemore age da Biological age. Biological age ni dah lama dah ada, siap aku pun dah beli mesin untuk ketahui biological age ni. Bagi yang tak tahu, biological age adalah 'berapa umur badan anda sekarang' Masa aku gemuk dulu, walaupun umur sebenar adalah 20 tahun tapi umur biological age badan aku adalah 29, tapi sekarang sweet 18 gitu. wah wah. Compare dengan Telemore age, ia hanya boleh di check dengan guna 'blood test' dan ia lebih complicated dan mahal. 





Pendapat peribadi

Badan kita ni Allah dah cipta yang terbaik dah. Tapi kita tak hargai dengan sumbat pelbagai makanan yang kaya dengan lemak, banyak garam, gula, kaya dengan bahan kimia (perisa tak organik) dan tidak berzat. Pemakanan macam ni memang boleh mengubah badan yang sihat menjadi tak sihat. Satu lagi, merokok. Dah banyak kajian yang dibuat merokok ni akan merosakkan 60-70% badan yang sihat. Tapi tak paham, kenapa masih lagi ramai yang tak ambil inisiatif nak berubah!

Nak mengubah orang ni bukannya mudah kan?


pss : malam ni balik ke Kelantan dah

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

10 ulasan:

[z@ck] berkata...

dunia dah makin maju sampaikan boleh predict jangka hayat manusia. takut oh nak test. mau dikatanya jangka hayat pendek, menangis tak berlagu aku. better tak tahu dari tahu =)

joegrimjow berkata...

@[z@ck]

pros and cons la kan

Geng Borak berkata...

fuiyoooo.. leh caye ker nih??
Sumpah Laknat | Mohon kita semua Selamat

joegrimjow berkata...

@KiD

memang boleh

cikNiarun berkata...

macam2 kan skang ni, manusia semakin cerdik,menakutkan~

feyza berkata...

huh ada gak cmtu..e .r k~

joegrimjow berkata...

@nurain

cerdik tu diguna cara betul sangat berfaedah

joegrimjow berkata...

@Pijahh' de-Arr

ada
siap nak publish dah

isma berkata...

huhu.. tapi kuasa allah menandimgi yg selebihnya. :)

joegrimjow berkata...

@isma

yg telemore ni pon kuasa Dia jugak. kite je x explore

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW