Share

Ahli GengBlogger sudah cecah 20 000 orang!



Tahniah GengBlogger!

Wah-wah, dalam diam GengBlogger.com dah cecah 20k ahli dah. Walaupun sejak kebelakangan ni dicemuh dengan pelbagai, masih ramai lagi yang menggunakan Gengblogger sebagai tempat untuk ping blog. Kalau korang tengok gambar kat atas tu, dah 20 ribu lebih. Tahniah si comel kon =)


GengBlogger milik kita
KLIK UNTUK MENerUSKAN BACAAN


Dulu seronok lepak di GB sebab rasa macam dapat ramai kawan. kawan yang satu kepala. ya lah, sangat jarang ada tempat untuk kumpul blogger yang pelbagai lapisan. Ada yang masih blaja, ada yg full time blogger, ada yang tengah kerja, ada yang blaja kat obe c, ada yang murid skolah lagi, ada yang nak cari jodoh di GB pun ada. Macam-macam ada lah! Tapi sejak GB diserang dengan Malware, ditambah pulak fungsi forum yang di conquer oleh 'orang tak reti bahasa' dan tiada 'jagaan' oleh admin, maka GB pun dah tak semeriah mana dah. Normal lah tu.

Aku rasa kalau GB tak diserang Malware - ahli GB sekarang dah mungkin cecah 30-40 ribu dah =)


Optimumkan penggunaan GB

Macam biasa, GB ni satu ping site yang mana korang ping kat situ dah dengan harapan dapat traffic masuk ke Blog. Banyak ping site kat internet ni tapi yang menjadi GB lain dari yang lain, selain ping kita boleh berkomunikasi pulak. Dah macam social network website dah. Sebab tu anatara faktor besar ramai yang dah tak guna GB adalah sebab fungsi chat dah takde. Dulu ada. best kan dulu-dulu tu. Okeh, kali ni aku nak bagi beberapa tips untuk korang supaya kegunaan GB dapat diperoleh bersama.


1) Ping dan klik blog orang

Macam mana ping site 'cari rezeki' adalah dengan traffic. Bagi aku, kalau referral 3-4 je datang dari GB, memang aku takkan bersusah payah untuk pergi ping kat situ. buang lomak ajoo deh. Jadi, macam mana nak tingkatkan referral dari GB ni senang je. Kalau korang yang ping entry baru korng kat GB, amek la sikit masa untuk klik (open in new tab) seberapa banyak blog yang boleh. Macam aku, memang 10-20 entry kat muka depan GB aku akan klik. Tak baca pun takpe. Yang menarik tu bacalah. Yang penting, referral dari GB ada.


Untung apa?

Benda ni macam karma lah. kalau korang klik blog orang lain, orang lain pun akan klik jugak blog korang. Cuba bayangkan kalau semua yang ping kat GB buat macam tu, memang sehari kita akan dapat 20-30 referral dari GB. Tak campo lagi dengan yang saja datang untuk baca entry tu. Haa, bertimbun-timbun la. Lagilah semangat kita nak ping kat sana kan? Benda ni takde sapa boleh detect, tapi cayelah, kalau kita klik blog orag, orag pun akan rajin klik blog kite. tak caye buatlah


2) Rebut entry 'Popular hari ini'

Lagi satu kalau nak dapatkan referral yang banyak dari GB adalah dengan berada di ruangan popular hari ini. Cara dia senang je, banyak korang share di facebook dan twitter link yang korang nak jadikan ia popular tu, lagi banyaklah 'score' yang korang dapat. Cuma ada taktik kotor yang guna i-frame tu aku no komenlah. kon kena buat sesuatu kot. barulah adil ye tak?


Sekali lagi benda ni win-win situation. Korang promote entry berlink GB dan korang akan dapat top di ruangan 'popular hari ini'


3) Manfaatkan ruangan forum

Macam aku cakap kat atas tadi, ping site yang seolah social network website ni memang akan dapat tahan lama. Makin lama kita kat ping site tu, makin banyaklah kita akan klik link dan seterusnya referral dari GB akan meningkat dan orang akan suka ping kat GB. Simple concept. Jadi, salah satu cara nak suruh orang lama di ping site (GB lah tu) adalah dengan tempat forum yang berilmiah




Tapi sekarang serius tak best. macam forum budak tadika pun ada. sorry to say la, dah sangat menyampah dah. Pernah jugak aku cuba untuk jadikan forum tu tempat berilmiah, tapi memang tak dapat. heh, nak buat macam mana, 1 lawan 1000, kalah teruklah 1 tu. Nak tak nak, memang kena ada admin untuk forum tu. tapi memang kon xmo buat, nak buat macam mana kan. Tanggungjawab kita yang ahli GB? pergilah ke sana dan jadikan ia satu 'forum' kalau sorang tak mampu, mungkin 10 orang mampu mengubah. ye tak?


4) Chat jangan tak chat

Kalau korang perasan, ruangan chat dah dibuat oleh kon. Gaya ala-ala facebook chat gitu. Erk, serius aku tak suka dengan cara ni. haha, adakah aku dah terlalu tua untuk berchatting2 ni? heh. tapi ni adalah inisiatif supaya lebih ramai yang akan melekat disana. Baguih la. Cuma, kenalah selalu ke sana. Aku lebih suka kalau chatting cara old school punya dulu tu. Tepek kat bahagian utama tu. semua yang ada boleh chat. Haha, cara tu lagi stylo kot

Ruangan chat ni pun sesuai sangat yang blogger baru untuk bertanya. Aku kalau online, kalau ada yang bertanya, aku akan jawab. terutama kalau nak tanya pasal Herbalife. kekeke. Takdelah kan kalau nak tanya satu benda post kat forum, nampak sangat budaknya tu!


okeh, ni antara bebrapa tips yang boleh dibuat bersama untuk memajukan lagi GB. Gathering GengBlogger ke3 takde orang nak buat ke?


pss : rindu nak bergathering. waaaa

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

20 ulasan:

faiz berkata...

haha..orang kuat GB ni..dah rasa diri tua taknak untuk chat? hahaha..nampaknya tweet n like button dah jadi joe

joegrimjow berkata...

@faiz
kah kah kah
giga liveeee

haah, dah jadi dah =)

Unknown berkata...

btul.kalau tak diserang malware
confirm ramai..

:)

Ami Manaf berkata...

i used to join gengblogger masa blog lma dulu tapi since ada malware dulu and sekarang dah buat new blog dah tak berani dah nak join gengblogger...

chah~ berkata...

yeay! aku bru join balik gb.. haha

joegrimjow berkata...

@QaRr JaliL

skrg dah ok dah

joegrimjow berkata...

@^ai-mie : 아이-미^

skrg dah ok
join la

joegrimjow berkata...

@chah~

wahaa
welcome2

J berkata...


perghhh.. aku msuk GB pun sebab suka2 n kwn ajak.. lama2 mcm addicted lak ping blog kat GB.. haha

Entri Euuwww Terbaru : PANAS! Sampai hati kau, Justin Bieber!!

joegrimjow berkata...

@jackieKOH

sampai bold tulisannya =)

Ami Manaf berkata...

i just join GB balik... but how to ping my entry there? ottoke? can u please tell me? :(

Cik Su Life Cycle berkata...

amboi.. ramai je blogger.. kena cari follower banyak tu jugak la nampak nye.. hehehe

Akulah Pak Lan berkata...

Blogwalking:

Bgs..dan tahniah!!

joegrimjow berkata...

@^ai-mie : 아이-미^

connect to facebook, dia akan bawa ke tempat untuk ping. if tak set up lagi blog mana, bleh register dlu blog tu

joegrimjow berkata...

@Cik Su Life Cycle

komiti blogger katakan
hehe

joegrimjow berkata...

@OreO HitaM

=)

Chybee berkata...

tahniah gengblogger!
semoga terus maju di masa hadapan :)

wanluqman berkata...

betul tu total freedom spoil whole nation, perlu rukun harus/wajib/haram sunat/makruh

Annasemutmerah berkata...

Assalam. Boleh saya join?

Branchkjnn berkata...

@ jackieKOH sampai bold tulisannya =)

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW