Share

Pentingnya sokongan KELUARGA

Keluarga ni merupakan elemen terpenting dalam kehidupan. Mula-mula je kita lahir kita dah berada dalam keluarga. Ada ayah. Ada ibu. Ada abang dan kakak mungkin. Lepas kita besar sikit, mungkin pulak ada adik. Abang dan kakak dah dewasa dan masing2 berkahwin. Ya, tambah lagi ahli keluarga - abang dan kakak ipar. Mereka beranak dapat pula anak saudara! 

Lepas tu kita pula dewasa dan kita berkahwin. Kita dah mulakan keluarga sendiri dengan anggotanya terdiri dari kita dan isteri/suami kita. Beberapa tahun kemudian, kita dapat anak. Tambah lagi ahli keluarga. Anak dah dewasa, masing-masing kahwin dan dapat pula menantu. Lepas beberapa tahun, dapat pulak cucu. Kalau umur panjang, mungkin sempat dapat jumpa cicit kita. Wah, bilangan ahli keluarga semakin besar dan besar dan besar!


Keluarga

Perasan tak, dalam seumur hidup kita, kita menghabiskan masa yang cukup lama dengan keluarga kita. Tak kira yang belum berkahwin atau yang dah berkahwin, mesti hayat kita kebanyakkannya kita berada bersama keluarga kita. Sebab itulah, dalam proses nak bangunkan sesuatu ummah, ahli keluarga haruslah dibangunkan dahulu. Gejala sosial yang bersepah pun disebabkan oleh kegagalan sistem kekeluarga. Ye tak?

Perlu sokongan keluarga

Perasan atau tidak, banyak aktiviti kita dipengaruhi oleh ahli keluarga. Nak masuk tadika mana, ayah mak yang carikan. Nak masuk U mana-mana, cadangan abang dan kakak kita pertimbangkan. Nak kahwin, pendapat adik mungkin kita tanya. erk? Semualah, pilihan yang kita buat dalam kehidupan ni mesti banyak bergantung pada ahli keluarga. Sama juga ketika kesusahan, mesti ahli keluarga yang kia cari dulu.


Masalah keluarga bersaiz besar?

Entry ni aku nak share dengan korang tentang satu keluarga yang aku baru kenal kurang dalam 6 bulan ni dalam mengharungi cabaran yang tersangat besar - SAIZ BADAN BESAR. Orang senang cakap bila badan dah besar ni, SALAHKAN GENETIK. Kajian dah dibuat, genetik hanya pengaruhi 30 % dan itu adalah jumlah paling maksimum yang genetik boleh pengaruhi. Yang selebihnya adalah dari tabiat kehidupan kita.

Keluarga yang aku nak share ni merupakan keluarga normal yang punyai masalah saiz badan besar. Suami isteri hinggalah anak. semua saiz nak besar je. Biasalah, bila ayah dan mak dah ada tabiat pemakanan yang tak elok, maka anak pun akan berjangkit samalah. Normal

Ini si ayah - zulkifli namanya. Berat asal - 100 lebih, 113 rasanya



Ini pulak si ibu - rohaya namanya




Ini pulak si anak - zahin namanya



Jadi, kalau tengok ahli keluarga ni, memang suami isteri dan anak semua saiz nak besar-besar. ayah dia lebih 100 kg, mak dia 80 lebih dah anak berada kat tengah-tengah, 90 lebih. Saiz memang besarlah semuanya!


‘Dulu kalau ada perasmian hotel kat mana-mana, keluarga abg zul mesti ada kat pada mulanya. Walaupun jauh, kami sanggup drive semata-mata untuk try makanan yang dikatakan sedap tu’


‘Masa kat paris dulu, sanggup tak pergi masuk muzium sebab nak pergi makan pizza. ayah kata tiket masuk muzium tu boleh beli pizza saiz besar. apa lagi, cancel masuk muzium dan terus ke kedai pizza makan pizza yang sedap!’


6 Bulan lepas aku kenal mereka sekeluarga ni dalam Herbalife. Mereka mencari peluang untuk menurunkan berat badan. Bukan taknak, nak, cuma cara tak betul. 6 bulan yang lepas mereka semua masih besar-besar lagi. Heh, sekarang ni, nak tengok macam mana dieorang sekarang?


si ayah dah turun 22 kg - walaupun dah berumur 53 tapi masih boleh turun




si ibu dah turun 12 kg



si anak pulak dah turun 20 kg



TOTAL SATU FAMILY TURUN - 54 KG!!


Pentingnya ada sokongan keluarga

Macam aku membebel kat atas tu, memang sokongan ahli keluaga ni sangat penting. Dalam kes keluarga kat atas ni, mereka sama-sama dalam program untuk menurunkan berat badan. Bukan saja ayah ibu, anak pun nak. Bila dah semua nak, maka semua masing-masing pakat berlumba siapa yang cepat turun. Ada yang cuba nak ‘skip’ dengan makan banyak, ada lah yang tegur. Ada yang sedikit down, adalah yang akan bagi semangat. Inilah pentingnya sokongan Keluarga!


Turun berat badan satu family

Aku sangat syorkan, bag sesiapa yang nak turunkan berat badan, ajak semua ahli family untuk lakukan benda yang sama. Tak semestinya turun berat badan, kalau dah ideal tu takkan nak turun lagi kan? cuma kalau yang berat dah ideal tu, suruh mereka amalkan gaya hidup yang sihat. Ubah menu dengan menu yang lebih seimbang, lakukan senaman dengan penglibatan satu keluarga, barulah nak turun berat badan tu jadi sesuatu yang menyeronokkan. Seronok tau kalau semua nak jaga kesihatan ni =)



Oklah, sampai situ saje. Kot2 ada yang nak turun berat 1Family ni, jangan lupa contact joegrimjow ya. kite bincang lagi lanjut. wohoo!!


pss : satu family amek herbalife dan sekarang satu family dah start buat bisnes herbalife. Fun, Simple and Magical

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

21 ulasan:

Marhaen Kacak berkata...

banyak tu turun 20 kg....

terbayekkk...

Artikel Panas 'Melayu Pendatang?': Orang Melayu Mesti Baca!!!!

joegrimjow berkata...

@Marhaen Kacak

sangat banyak, tak kira usia

fahmi ibrahim berkata...

Setuju. Persekitaran yang baik amat membantu. Lebih2 lagi dari keluarga kita sendiri. Kalau keluarga sendiri dah tak support mesti payah nak buat kerja. Restu mak ayah tu penting kalo nak berjaya. Bila dah dapat restu yg besar tu.. memang akan lega.. dan semua pun akan berjalan dengan lancar. Insya-Allah..

Iman berkata...

nice knowing and meeting the family.sme havoc! lol

joegrimjow berkata...

@fahmi ibrahim

restu keluarga tulah kena ikutnya
uhu

joegrimjow berkata...

@Iman

havoc2

Unknown berkata...

waaaaa~~~
make me more motivation to achieve the goals...just started taken herbalife..hopefully the results will be same or more than the family above there... ;)

SHIMI berkata...

keluarga adalah segalanya, backup mereka sangat penting walau apa pun kita lakukan

Unknown berkata...

nk share yeee..

zaty berkata...

zahin tu schollmate ak tu! kurus da die :)

TenangSudey berkata...

giler gempak ah.. tapi setuju la.. kekuatan daripada keluarga dia lain sikit daripada kekuatan yang lain...



Fesyen Baru Tudung Selendang Yuna, Buka Aurat Tak?

joegrimjow berkata...

@one two = three zero

insyaAllah =)

joegrimjow berkata...

@SHIMI

sangat betul

joegrimjow berkata...

@n_ain

sile2

joegrimjow berkata...

@zaty

wahaa
serius?

joegrimjow berkata...

@TenangSudey

tu pasal keluarga kena saling support

Tanpa Nama berkata...

kagum dgn family ni!

ceksumolek's berkata...

my mom baru join herba life.. ^_^ nak cuba kurangkan berat badan juge..

joegrimjow berkata...

@Puan Capa

really work
=)

joegrimjow berkata...

@Aisumi Chan Kawa'i

anak kenalah tolong die okeh

Davidoubq berkata...

@ one two = three zero insyaAllah =)

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW