Share

Alam kahwin (1) : Perkahwinan yang diaturkan, gagal atau berjaya?

Salam,


Untuk 2 3 entry mendatang ini aku akan buat tajuk pasal alam kahwin. Ok, aku bukan orang terbaik untuk ceritakan alam perkahwinan ni, sebab itu entry2 yang aku tulis nanti lebih kepada fakta Aku ada terbaca satu artikel menarik. Tapi entah kenapa tak boleh nak sertakan permalink kat sini, cuma boleh cari url saja. jadi aku sertakan sedikit mukaddimah artikel tersebut dan untuk seterusnya korang boleh cari artikel tersebut disini. selamat mencari dan scroll kebawah sehingga jumpa tarikh 5 Oct 2010 yang bertajuk 'Arranged Marriages Can Work'


Reading in a cafe, I feel a tug on my jacket. I look up. A little Indian girl with pigtails and a flowery dress stares at me. She waits for my reaction, bursts into laughter and runs away.

The Mum nearly faints with embarrassment and scolds her daughter. I'm fine, I tell her. I'll recover. We start talking and she tells me her name is Fashiya.

During the conversation, she mentions her Muslim faith and I ask if she had an arranged marriage. Not quite she says, it was a 'modern arranged marriage.'

It is an important distinction. Unlike agreements where girls can be sold off to the highest bidder, a modern arranged marriage gives the child a selection of people to date and the final say over whom they marry.

Fashiya told me she had no boyfriends as a teenager and would lie in her bedroom and daydream of the perfect romance. Then, in her early twenties her parents presented her with photos and files of men they thought were suitable. After studying them she chose a handsome man with a job in law.

They met for dinner and the chemistry between them was intense. She felt warm and tingly all over: it was surreal to be living the dream. It only took three dates to decide he was the one. Soon, they were standing hand-in-hand in the eye of an enormous marriage ceremony with hundreds of family and friends all with beaming smiles and enjoying a great feast.

He has proven to be a wonderful husband and fantastic with their two children.

This took place here in England. Fashiya feels sorry for her English friends whose romantic endeavors seem lifted from soap operas. Everything has been made so easy for her.

I had assumed arranged marriages to be barbaric and cruel affairs. They are practised by Muslim and Hindu minorities in Britain and have a famously low divorce rate, which I took as a sign of oppression. But the modern twist was new to me, and this coupled with Fashiya's positive experience made me wonder if they contained any lessons for us.

Top 10 divorced rate paling sedikit


Gagal atau berjaya?

Di india yang banyak mengamalkan perkahwinan yang dirancang ni merupakan negara yang mempunyai statistik perceraian yang paling sedikit 1.1 % maknanya, dalam 100 orang yang berkahwin, hanya sepasang suami isteri yang akan bercerai. Wow, statistik yang aku ambil dari sini tidak menyenaraikan Malaysia tapi dengan google, Malaysia 'divorce rate' adalah 20%, 5 yang kahwin, 1 pasti bercerai!

Aku rasa artis di Malaysia menyumbang paling banyak dalam statistik ni, setuju?


Kali ni aku hanya akan bincang mengenai perkahwinan yang diaturkan, bab-bab lain akan disentuh dalam entry yang seterusnya dan jangan lupa untuk tinggalkan komen di ruangan komen tajuk apa yang patut aku tulis. Kita kalau mahu lihat keberkesanan, kena melihat melalui fakta. Kalau India merupakan negara paling kurang di dunia yang berlakunya perceraian, aku rasa baik kita tengok apa yang India lakukan di negara mereka


Perkahwinan yang diaturkan


Melalui sumber pembacaan aku di internet, rakyat India ini masih lagi mengamalkan perkahwinan yang diaturkan. Maksud diaturkan adalah apabila seseorang sudah sedia untuk berkahwin, si bapa dan si ibu akan memilih calon yang sesuai untuk mereka. pilih saja maksudnya anak diberi dengan beberapa keping gambar bakal pasangan. bukannya paksa, tapi pilih. keputusan terakhir memang terletak di tangan anak. apa yang kita sering dikaburkan dalam filem bollywood, pasangan yang dipilih oleh mak bapak tu adalah jahat dan hero adalah orang asing. selepas nyanyi-nyanyi dan bertumbuk tumbuk semua, barulah si hero melarikan heroin tadi dan berlakulan kahwin lari. Sampaikan aku terpengaruh bahawa perkahwinan diaturkan ini adalah sesuatu yang jahil!

google arrange marriage dan tengok kebanyakannya adalah pasangan India


Kata kunci kenapa perkahwinan yang diaturkan ini adalah dari ibu bapa. Yang mana si ibubapalah yang mencari calon terbaik untuk anak. kalau si anak mahukan 10 calon, aku sudah pasti sebagai ibu bapa, kesepuluh calon itu pastilah yang terbaik. mereka takkan pilih 8 baik, seorang penagih dadah dan seorang lagi peminta sedekah! Sebab itu si anak yang nak buat pilihan pun jadi senang, pilihan semuanya baik!


Mengejar cinta atau melengkapkan cinta?


Aku dah cakap dulu cinta ni sesuatu yang kompleks. sungguh subjektif dan sesiapa punyai pandangan sendiri. aku hargai pandangan masing-masing. cuma di India melalui pembacaan aku, apabila si anak memilih calon yang dirasakan sesuai (sudah pasti yang bekerjaya dan hensem gitu kalau si perempuan kan? ekeke) mereka pun akan berjumpa dan dalam masa yang singkat, setelah kenal hati budi sikit-sikit, perkahwinan akan dilangsungkan. kalau nak cakap pasal cinta ni, mereka bercinta selepas berkahwin. ataupun semasa bertemu tu mereka dah jatuh cinta pada pandangan pertama dan ditamatkan dengan alam perkahwinan yang bahagia


Kalau korang baca sampai habis artikel atas tu, di US kebanyakan instituisi perkahwinan tidak menjadi.54% huh, lebih separuh tak menjadi. sangat kronik. Tapi sebab kita rakyat Malaysia, buat apa aku cerita situasi US, baik aku cerita situasi kita yang tidak kurang teruknya.


Kalau aku cakap, perkahwinan yang diaturkan perlu dilakukan untuk menjaga instituisi perkahwinan negara. Huh, entah berapa ramai yang akan marah-marah kat ruangan komen ni kan? Walhal aku rasa ini adalah terbaik untuk dilakukan! Korang cuba fikir masa korang baru akil baligh, ibu bapa korang dah pesan, jangan ada awek kat sekolah, nanti nak kawen kami yang carikan dan bila benda ni dah ditanam dalam-dalam dalam otak, kemungkinan korang untuk terjerat dek alam percintaan yang monyet atau kera dan kadang-kadang badak sumbu pun tidak besar. Tapi masalahnya, ramai yang kita beranggapan perkahwinan yang diaturkan itu adalah orang jahil sahaja, tidak global international lah


Kegagalan perkahwinan yang diaturkan


Memang akan ada jenis perkahwinan seumpama ini akan gagal, aku tak nafikan dan memang itu adalah fakta. ya lah, sebab jodoh pertemuan ni bukan kuasa kita, kena terima dengan hati yang terbuka. tapi percayalah, kalau kita baik, dan perkahwinan itu gagal, Dia mahu bagi kita yang lagi baik. tapi kalau kita jahat, heh, paham-paham je lah kenapa.


Aku??


Belum sampai masa lagi nak cerita. tapi nak cerita in the future. anak aku nanti aku yang akan pilih! wah wah. dan sesiapa blogger yang mahu jodohkan anaknya dengan anak aku, boleh-boleh kita bawak bincang2 dalam twitter nanti, jangan lupa add @joegrimjow. pastikan anak korang nanti ada blog sebab itu salah satunya cara aku menilai bakal menantu nanti. ekeke


pss : tak jadi balik 15 sebab MARA cakap tiket habis, kena balik 17 ni jugak. oohhh! perkahwinan islam nanti cerita lain. Rasa bermanfaat? jangan lupa share =)

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

48 ulasan:

KembarA KehidupaN berkata...

hihihi jodoh di tangan Allah..

ADLIL RAJIAH berkata...

institusi kuarga kat negara kita mmg something wrong lah bro. cerai berai ni dah macam main pondok2 je.. rilek je. matched marriage atau kawen atas dasar cinta pon tak tentu kekal.

ramai yang tak tau hala tuju perkahwinan. basci takde. :(

suffer8zine berkata...

kawen atas nama cinta la insyallah kekal,

joegrimjow berkata...

@Jiji-Fify

sebab calon tu yg tak sesuai tu

aracomot berkata...

suka tajuk nie..
perkahwinan di atur itu seronok kalau mak ayah bagi pilihan untuk memilih sesiapa aje yang telah dicari itu..

tetapi mak ayah saya memaksa menerima sesiapa aje yang mereka pilih itu adalah sangat2 tak best... hmmm

(hahah terluah perasaan kan sini plak kan?)

Unknown berkata...

depends pada diri masing2 cemana dia mencorakkan alam rumahtangga...

joegrimjow berkata...

@aracomot

paksa tu yg tak best tu, patut dieorng bagitau kenapa mereka pilih yang tu pada anak

Hazzy Ishak berkata...

seriau dengar pasal cerai berai.

pilihan keluarga ataupun pilihan sendiri tetap ada kelebihan dan kekuranganya.

Unknown berkata...

hurm...tp klo kte tgk dlm masyarakt mayu plak...family akn pilih calon menantu yg akan memberi manfaat pd mereka sndiri..cth yg mcm biasa...pasal hal bisnes la..harta dsbnya...

joe nanti pun nk mak pilihkn gak ker???ngeeeeeeeeee :P

joegrimjow berkata...

@eiffel

biarlah rahsia
=)

Darling Pya berkata...

sesuai pulak le entry nie dengan entry acu ek...heheheee

niknurizzati berkata...

pilihan keluarga atau sendiri sama sahaja. sebab yang nanti nak pandu bahtera kita jugak. kalau panda kita pandu, luluslah, kalau x pandai, hancurlah.

x gitu kan joe?

gadisBunga™ berkata...

tapi jgn cuba arrange kawenkan pompuan yang degil dan tak mau dgr cakap, sebab kemungkinan besar dia akan berkeras dan terus hancur masjid tu... ataupun terus tak jadi kawen(eh..bukan pengalaman sendiri lah)

shams berkata...

perkahwiinan diatur ada baik dan buruk..

baiknya:
1-klu pasangn tu takde pilihan dan taat ibu bapa konfom dia kan buat yang terbek sebab dia sayang diri dan keluarga dia...

2-klu elemen jgn ade awek kat sekolah atau bercinta pun baik gak..insyaALLAh mak ngn ayah dia akan cari yang terbek tuk anak dia..mane ade mak ayah menzalimi anak sendri..
mak ayah takde hati perut kemanusiaaan je yang buat zalim kat ank sendiri(contoh buang bayi tu la plg dekat)

buruknya :
1)klu anak da ada pilihan masing2 n da bg love abes2an kat pasangan dia tu yang akan timbul konflik..sgup buuat pe je..tu yang menyumbang ke arah keruntuhan institusi kekeluargaan kat negara ni...
ade KONFLIK..abes la lau tak reti tangani..

2-kalu masing2 tak nak mengalah pada realii yang terjadi..tak nak terima ketentuan yang terjadi..tu pun parah gak...

sekadar pendapat semata2...

Tanpa Nama berkata...

i came from a broken family. ada yang kahwin 2 after 4 5 tahun baru first wife tahu, ada yang kahwin cerai kahwin lain. ada yang kahwin cerai rujuk cerai rujuk cerai kahwin lain.yang tak kahwin kahwin sebab fobia ada jugak. ;)

and i asked them how they come to get married at first place. and almost semua jawab yang memang salah diorang mulamula dulu. those marriages wasn't blessed by the parents. parents tentang. tapi sebab sayang sangat kahwin juga. paksa family masuk meminang. paksa family terima husband-to-be. and throughout the marriage, banyak dugaan, rumahtangga tak aman and lotsa problem come out hence the divorce. cuba nak rujuk balik, tapi kalau dah tak berkat tu, tak berkat jugak kan?

nampakkan, blessings and approval from parents tu amat penting.=)

hanis aleeya aka gadis sepi berkata...

well, sound like my dream marriage actually. nampak funny for modern girl. but refer to this.

Dokumentasi Alam 1

Dokumentasi Alam 2

Dokumentasi Alam 3

joegrimjow berkata...

@Nik Nur Izzati

kalau kereta pilihan sendiri nampak bagus tapi enjin 20 tahun yg lepas, nak pandu pun tersekat2 macam mane?

joegrimjow berkata...

@gadisBunga

sebab tu benda ni kena buat dari kecil, macam di India, budaya arrange ni dah jadi kebiasaan. kita kalau nak buat secara tiba2 memang kezutan budaya je r

joegrimjow berkata...

@shamsiah shamsuddin

atur kahwin, bukan paksa kahwin

joegrimjow berkata...

@Lya

wah, panjang. kena baca dalam flight nanti ni

Unknown berkata...

Kita merancang, Allah juga merancang. Yang pasti perancangan Allah adalah sebaik2 perancangan. Yg penting sekali didikan agama pada peringkat awal. InsyaAllah, yg seterusnya akan mudah :)

Tanpa Nama berkata...

baik clash dulu sebelum cerai! haha

Rahika Wahidah berkata...

salam

hmmm...macam mana yew nak cakap, Jodoh itu kan ditangan tuhan, maka kepanjangan atau kependekkan intitusi perkahwinan itu semua nya bergantung padanya jugak lah.Kalau takdir jodoh mereka begitu, harus redha.

Tapi saya rasa apabila mereka berkahwin, setiap pasangan haruslah terus berusaha mengekalkan kehormonian itu.semarakan rasa cinta dengan terus berkenalan dnberusaha untuk mencintai..

kebanykkan mereka yg berkahwin atas pilihan kelurga kebiasaannya kurang mengenali pasangan mereka, maka setelah berkahwin, mereka berusaha untuk mengenali pasangan mereka. and to me, its totally spice up the relationship.

Oh mungkin saya bukan org yg layak berbicara pasal ini but, please read this:

http://ummuhusna99.blogspot.com/2010/10/jangan-berhenti-berkenalan-buat.html

noorafzan.blogspot.com berkata...

bila fikir pasal kahwin ni memang kadang2 scary.
sebab yang kita ras kita kenal pun lepas kahwein boleh berubah 360 degreee.
apatahlagilah yang kita langsung tak kenal.

tu, macam ikut nasib jugalah kan.
memangh ibu bapa semua nak yang terbaik untuk anak2nya tapi akal kita ini terbatas. Zaman sekarang ni lagilah semua orang pandai berlakon. takut weyh!

Unknown berkata...

personal opinion: klw kawin paksa rasanya mmg x menjadikan family yg bhgia. nama pun kene paksa.

arranged marriage maybe 50/50 la kot nak bahagia. bahagia atau tidak itu ketentuan tuhan dan usaha kita untuk menentukannya. my parent actually kawin aturan dari my tokwan jugak bertahanla sampai sekarang almost 40 years.gaduh x payah cerita la tu perkara biasa dlm marriage.

klw dah kawin secara aturan keluarga dan x bahagia selalunya dorang akan salahkan parents. tu yang zura takutkan..

Izzat Taisa berkata...

heh.aku x marah pun joe ko kata kena buat arranged marriage kat Malaysia.hehe

membr2 kita rmi da berkapel Joe.n ada dr diorg da parah dah pergaulan tanpa ikatan.

tp penceraian jepun ble tahan sikit.
diorg dah la 'ehem2' kat sekolah lagi da.agaknya mutual understanding kot.masing2 dah ehem2 dulu lagi mau pilih pulak.selebihnya tgk perangai pasangan la pulak.tp pempuan diorg x kuat melawan.mgkin tu a sbb x cerai kot

artis sumbang ketinggian cerai?
+9999
haha

Tanpa Nama berkata...

Aku kawen pilihan keluarga gak, awal2 selalu gaduh sebab kpale x ngam, tapi skang ank nak masuk 3 dah, kalau bini xde mula la aku ilang akal, rindu gilerrr... bercinta lps kawen memang lagi best! x dpt byg camner la kalo aku kawen ngan org len, bukan yg mak aku pilih ni. ujung pangkal, kalo ada masalah jgn trus nak salahkan bini/laki atau org tua yg pilih pasangan kita, insyaAllah sama bahagia cam aku skang, hehe

dayah berkata...

cinta subjektif. joe cite bab kawen lah kan susa kita nk predictlah, restu parents sgt penting, jodoh sume tgn Allah. Ajal maut DIA tentukan jugak :)

Along Fina berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Along Fina berkata...

joe~
ahaha.. kenapa entry kamu hari in dekat2 sama ngn entry aku semalam [ http://fina354.blogspot.com/2010/10/kahwin-mesti-ke.html ]?

kita punya instinct sama kot... ahaha...

Aslina berkata...

joe... aku dari duluuuu lagi... pernah bercita2 kalo nak kawen nanti nak parents je carikan sebab aku ade masalah low self-confidence untuk rapat ngan orang sejak kecik2 lagi...

tapiii...

skang 2-2 parents aku da takde... nak cari sendiri... kalo kapel asik kene tipu jee... pasal mesti yg kapel ngan aku tu bleh tibe2 ade pompuan lain...

nak harap abang aku carikan...

selambe dier sound aku...

"jangan mengada2 lahh!!!"

joegrimjow berkata...

@Rahika Wahidah

suke jugak baca blog ummu husna tu

joegrimjow berkata...

@noor afzan

klu 360 degree org tu jadi betol balik, takut jadi 180 degree je la

joegrimjow berkata...

@Izzat Taisa
eherm2 tu ape?
hehe

joegrimjow berkata...

@Anonymous

bagi email kat joegrimjow@gmail.com. ada soalan nak tanya
=)

joegrimjow berkata...

@Cik Agogo

haha, abg xsporting tuu

cik jari berkata...

haha...cinta mmg complicated..tp kalau dh mmg sampai jodoh & dh ready, insyaAllah everything akan jd mudah.

takde sape kot yg nak berkahwin lalu bercerai..semua nk cam fairytale..ending ngan happily hereafter..

Chaon Cornerz berkata...

Rasanya kalau soal jodoh nie memang orang tua la yang paling risau sekali. Mesti la orang tua kita nakkan yang terbaik untuk anaknya.. Calon yang dipilih oleh orang tua kita mesti menepati ciri2 seperti ada pegangan agama, harta, bekerjaya. Terpulang kepada anak2 nak terima atau tak.. tapi kadang2 anak2 sekarang dah ada pilihan masing2 yang katanya dah kenal lama.. Tapi apa yang jadi semua tak bertahan lama.. Tambah2 artis2.. lagi banyak dugaan tue.. hahha..

Cantiknyapurple berkata...

kalau ada nak organize forum pasal kawin, boleh jemput knina jadi panel (tauladan kawin pilihan parents~ini kisah benar!) lol

akubiomed berkata...

Perkahwinan samada pilihan atau pilihan keluarga memerlukan pasangan perlu ada kesefahaman dan tolak ansur menerima kekurangan pasangan. Jangan sangka dah bercinta bagai nak mengenali pasangan 100% anggapan itu salah kerana pasangan itu belum tinggal bersama dan berkongsi. Manakala perkahwinan aturan ada keunikan kerana masing-masing mempunyai adventure untuk mengenali pasangan masing-masing. Kita merancang Allah menentukan

Jard The Great berkata...

minta parents yg carikan dulu... tp diorg jugak yg suruh carik sendiri.. hurmmm.... tapi setuju sgt pasal pasangan india kekal lebih lama. ku ada kenal seorang pure indian yg keje kat mesia. gaji die jadi gaji suami dia. kalau nk pakai duit tu.. kena minta kebenaran suami die... mmg. WOW. isteri mithali lah

PutraRocker berkata...

@KembarA KehidupaNsaaar dan ikhlas pasti hasilnya manis..!

cik fiza berkata...

kalo xde calon lg mgkin boleh dipertimbangkan..

ni awal2 parents dh ckp cari sendiri then tetiba bila dh ada pilihan hati, dorg ada calon plak... :(

Mummy_Zayed_Umar berkata...

isu cerai di Malaysia memang tak dinafikan..saya sendiri pernah menyaksikan betapa mudahnya seorang lelaki nak melafazkan cerai terhadap isterinya,kebetulan ada kes mahkamah, semua ada 16 kes (tak tmasuk kes saya) so 15 kes semuanya cerai..!! sangat sedih bila tengok rumahtangga yg dibina sekian lama musnah.. yang paling sedih, pasangan warga tua yang ada cucu pun bcerai.. :(

*isu arrange marriage.. well saya takdak la sampai arrange marriage, tapi saya tak pernah bcinta dengan tunang saya, kenal melalui kawan, jumpa 2 kali bersama saudara, terus ikat tunang.. Hopefully dapat merasa bagaimana nikmatnya bercinta selepas kahwin.. :)
Doa2kan saya.. :)

lourvetravel berkata...

I am an example of an arranged marriage but I choose which one is having a chemistry with me.. :)

pray for my ever lasting marriage, InsyaAllah...

Tanpa Nama berkata...

I visited several blogs however the audio quality for audio songs present at this web site is truly wonderful.



Feel free to surf to my web blog skarzysko-kamienna.faceonline.pl

Tanpa Nama berkata...

you are truly a good webmaster. The web site loading velocity is incredible.
It sort of feels that you are doing any distinctive trick.
Also, The contents are masterpiece. you've performed a great process in this subject!

Also visit my site automotive engineering KwaZulu Natal

Tanpa Nama berkata...

Hey there! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!

Feel free to surf to my web-site: graphic design Johannesburg

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW