Share

Cara kendalikan 'Pisang' dengan betul!

Salam,


Baru balik dari WLC Kelantan. Terima kasih yang datang! Sebab bangun agak lewat tadi, tak sempat nak update blog versi pagi. huhu. takpelah, update setakat yang mampu. Dah ada 8 peserta setakat ni dan ada lagi penambahan 7 orang kemudian, WLC kelantan kian mendapat perhatian! Terima kasih yang bagi sokongan



Pisang


Di belakang rumah aku ni ada satu kawasan yang lapang (sekarang dah tumbuh lalang dengan banyaknya). Sebab tanahnya memang subur sebab arwah ayah aku ada taruk serkam yang cukup banyak dulu. Tanah yang subur rugilah kalau tak buat penanaman kan? Jadi, ada lah sikit tanam pisang. Jadi semalam, aku bertindak selaku 'pekerja' telah di arah oleh 'majikan' untuk mengambil pisang di atas pokok lagi. Jom lihat antara 'pekerja' dengan 'majikan' bekerja


Antara barang yang diperlukan
kereta tolak



dan juga
golok?




Tengok pokok mana yang ada pisang ni
ahaaa, ada satu pokok yang memang dah lebat dengan pisangnya!



Wahh,
besar sungguh pisang ni!





Misi menebang pokok dijalankan
potong potong
Pokok pisang ni kene potong
sebab pokok pisang ni takkan berbuah 2 kali
jadi, baik poton terus!




Tadaaa
dah tumbang!




Ambik pisang
letak dalam troli
sebagaimana arahan dari 'majikan'
kenalah follow!






Rupa-rupanya tak mudah mengambil pisang ni! jauh lebih susah dari bermain bola tu. Kagum dengan petani petani kita yang bekerja sehari suntuk uruskan kebun ni. Macam mana kerja yang penat ini dilakukan dalam seharian pun aku tak tahu. Memang kuat staminanya!


Ohh, lupa nak memperkenalkan, siapakah majikan aku tu?


Siapa lagi kalau bukan.....




anak sdare aku!




pss : Malam ni Argentina menang. Ada berani? hehe

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

24 comments:

cikgu isza said...

sungguh gebu pisang itu.. nak cari pisanglah.. pisang apa tu yer?

Fina Fento said...

kat umah saya ada pisang berbuah dua kali..

joegrimjow said...

jula berange??

xtau nama saintifik die ape
huhu

joegrimjow said...

fina, pisang apa tu?

zonaku said...

pesal patah sesikat tu????

kene praktis lagi la lps nie.

er, if trn kl, gtau. ada nk beri cadangan sket

joegrimjow said...

8 hb ni trun kl
cadangan ape?

LORD ZARA 札拉 said...

he he he~
pisang boleh berbuah dua kali yaww~

he he he~

Amir Izzat said...

hahaha.... ngabe sunggoh mung nie Joe..ado ko pise namo Jula Berange? Jula tue ke dehe.. pelik jugok.. hurm..

ak raso laa..pise emas dibawa belayar nie..ahaha

p/s: pisang tanduk kot

I*K*T*I*R*A*F said...

wow!

untung dapat majikan macam ni.hahah :P

Hizami Rahim said...

goreng pisang goreng pisang goreng pisang sekarang.
pisang apa pisang apa pisang apa sekarang.
haha.
:)

joegrimjow said...

ado namo pise jula berange
hehe

rhapsody LiN said...

lin pn pernah terfikir cmtu gak.. hmm.... yg petani2 tu mcm mne lah diorg keje kan..


:)
comel 'majkan' tu. 'pekerja' buat report bagus ek. siap ngan gmbr2 skali.
ekeke

mimi saidi said...

ooo....pisang.haha

joegrimjow said...

kena ikut arahannn
huhu

Mr K said...

Semua perempuan suka pisang. Kan joe kan.

joegrimjow said...

xjugak mr k
hehe

Kamsiah said...

jo..kat kelate yg glemer pisang sebatu/kebatu....haha dok kedah cari pisang tu tak jumpa,rupanya dipanggil pisang abu....haha tak pasal2 abu dapat nama walaupun bkn dia yg tanam pisang tu...
hmmm rindu acar pisang gala la...

Kamsiah said...

jula berange...nama bg pisang berangan la kan...jo..pisang tu suka berangan...

Kamsiah said...

opppss...bkn jula berange,tp jelai berange

joegrimjow said...

haha
nama betul dia jela berange
;)

Lelaki Ini said...

nak sikit!

Ann said...

sedap pisang ni kalo dibuat pengat...

yes argentina akn menang..

.::WaNiE::. said...

huhuhu keje ape pun rasanya takdek yg tak pnat.

tp keje2 mcmni lagiii la penat

budakComot said...

Rgentina dah kalah dah pun... Sob-sob-sob...Sedih o0o00o

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW