Share

menghargai komen : pandangan semalam

semalam pasal entry ini mengenai kes buang bayi, dapat banyak komen yang ku rasa patut dikongsi. sebab utama paparkan komen ini adalah menghargai komen2 dibawah ini yang kurasa wajar dikongsi dengan reader yang hanya membaca entry, tapi tidak komen. jom kita tengok


mama nak syusyuuuu




1)farhana

Hebat juga kamu berbahasa.. Menyentuh hatiku.. Huhu..

Mase2 mcm ni orang akan ckap, haiwan pon sayangkan anak.. Hmmmmmm.. Kita dah dicompare dengan haiwan.. Kita ada akal, tapi haiwan takde..

pss : suka yang ku higlight warna biru tu





2) iman

serious sebak when going trough it. lots tried to show how bad it is the phenomenone buang bayi, but less can show whats they baby's feeling. Of course they do have feeling.

I'm much more interested in the foot note as in UK, there are very little and somehow i think i never heard of the issue here.

Had been into the discussion about this. We could touch about Sex Education in Malaysia where most of the teenagers Do It but less know how to prevent Pregnancy.

But we have issues about having Sex Education at school. In my opinion, it is important, but we cant 100% copied UK's syllibus. We need to tailored it to our objective.

The second thing is: the community. How we support the single mother. How we look at them. I involved in charity and found Baitul Islah, a place helping those remaja liar yg mahu bertaubat. There is where dakwah take place.

As a good community, it is true that they are wrong, but blaming them, accusing them is not the right way. We need to grab them and show the right way.

In UK they have single mother organization. Supporting these people.There are pro and cons and of course we need to tailored things to our need depending on our culture before implementing them.

wallahualam

- i can make a new post if i keep on deeper- huhu


pss : sex education.... bak kata hemy, istilah sex education kena branding semula.





3) nurin khairi


kat sini memang la takde kes buang bayi. because..

1. they go into sex education seriously. kat malaysia, they thought sex ed is just a way for the kids to go kinky. heh.

2. it is not a moral issue so much for unmarried woman to have babies. mereka tak malu, so tak buang bayi. kalau mereka taknak, boleh kasik adopt kat orang lain.
religion dan kehidupan disekularkan.

3. most importantly, single mothers are usually those yang belum kawin (besides those yang bercerai) tapi dah ada anak. and they get BENEFITS! ni yang orang2 taxpayer dok bising sbb benefits ni. so buat apa diorang nak buang bayi? mereka dapat duit lagi untuk kehidupan mereka and jaga bayi tuh


pss : pernah dengar yg single mother dapat benefit. malaysia? dapat kutukan.... kalau orang dah nak bertaubat, kenapa kita masih mahu bersikap zalim dengan dia?





4) zaid haris


mungkin,
di UK,
anak luar nikah itu biasa.

yang perlu diubah,
fikiran orang malaysia.

dikandung anak luar nikah,
dicaci hina.

kita semua sama.

siapa kita untuk menghitung dosa/pahala?


pss : agree bro! fikiran kena ubah. sikap skali patut diubah.





6) sesayang

kadang orang rasa islam bila unsur islam dikaitkan,
bila sendiri diperlakukan bersifat iblis,
agama sekadar ritual semata tapi pegangan dilepaskan, nafsu diutamakan.
Islam cuma dalam Kad Pengenalan, hati busuk lebih teruk dari yang kafir.

pss : mmg ku nak buat entry pasal islam pada IC ni




7) ain

mungkin sebab adat disane tak kisah terime anak luar nikah, so takde sebab diorang nak buang baby, keluar pun sudi terime.lain dengan negare kite, yang sanggup buang anak,putus sedare kalau anak mengandungkan anak luar nikah ;( somehow, im not here blaming the 'adat' kite. its our culture and kite yang sepatutnye paham adat tu dan hayati nilai murni yang nak diterapkan.

pss : sepatutnya dah tahu masyarakat tak boleh terima, janganlah buat awal awal lagi. tapi benda sepatutnya tak terjadi....





8) nursarah


bila kes buang anak, semua melenting,tunjuk emo.tunjuk protes bla bla bla. tapi masyarakat kita sendiri yang menekan si ibu yg tersasar tu supaya buang anak. tapi kita tak sedar. masyarakat sebenarnya yg patut'bertanggungjawab'. kita tak berhak 'menghukum' orang lain. sedangkan kita tak dapat 'menolong' mereka, malah menambahkan tekanan yg ada. kalau kita tak pernah nak 'hulurkan tangan', jangan pelik kalau pembuangan anak akan terus meningkat. bukan menangkan si ibu yang tersasar, tapi sama2 fikir. sebenarnya Allah bukan hanya 'menguji' dia, tapi Dia menilai kita semua.


pss : masyarakat sendiri yang menyuruh...its happen sometimes without we notice it





9) frodo

joe ~ aku pun sedih dgn mende ni.
kat negara org, xder lagi aku dgr
nak bakar2 buang bayi bagai .. hell!


... di mana silapnya? :(
sudah2lah, aku dah letih
apsal keji sangat manusia dajal ni
ada cara lain dr MEMBUNUH!


(wa emo ~~~)


pss : ku pon emo jugak






10) jard

hmm.. kat negara-negara mcm UK dan US.. takde kes buang bayi sbb kalau ade remaja yg mengandung.. ada badan kebajikan yg akan jaga ibu2 muda ini.. dan mana2 bayi yang tak mampu di jaga keluarga ibu2 muda itu akan put up for adoption.

tuh yg memang takda org buang bayi. org buang bayi kat mesia sbb takmo diketahui keluarga. takut MALU. takut diKUTUK. dipulaukan. dipandang HINA.

kat us dan UK.. benda itu tidak MEMALUKAN sgt.. kalau termengandung pun.. org takkan pulaukan die atau terus ngecam/kutuk perbuatan die. siap ade had umur utk hilangkan dara/teruna.. minima 14 tahun. hmmm. ibu bapa galakkan lagi explore sexuality mereka. ar. peranan ibu bapa.

Malaysia tak begitu... =p



pss : bile lah malaysia nak jadi begitu ya =p



nota awal : banyak lagi yang memberi pendapat, ini adalah antara yang ku sempat kumpul. terima kasih semua!


~~~~~



ku mahu berkongsi mengenai macam mana tidak bayi itu dibuang. ok, formula senang, jangan hampiri maksiat. walhal dalam alquran dah cakap yang jangan hampiri zina. apa tah lagi buat. kalau benda ini kita buat. semua buat. kes buang anak ini dah takkan terjadi.


ok, ini terlalu sempurna untuk dibincangkan. kenapa? aku rasa dengan sumber untuk melakukan maksiat ini berleluasa, ada concert campur laki perempuan, pakaian yang tidak menutup aurat tambahan lagi menjolok mata, kemudahan access laman web lucah dengan mudah, aku rasa masyarakat kita kebanyakan akan gagal untuk tidak menghampiri zina. setuju?


jadi, untuk bincang kes buang bayi ini jadi lebih relevan, mentaliti masyarakat terhadap mengandung anak luar nikah ini perlu ubah. kalau perempuan itu dah bertaubat ( Allah menerima taubat manusia selain dosa mensyirikkannya) kenapa kita perlu berlaku kejam dengan memulaukan dia? sepatutnya TOLONG!



jiwa perempuan itu halus, aku rasa jiwa dia pasti menderita saat nak buang anak itu. tetapi terpaksa buang sebab desakan masyarakat....



jom kita sama sama berdoa (jangan cakap saja) agar musibah yang Allah bagi ini kita tidak terus untuk selama-lamanya. jika aku di UK boleh doa untuk kesejahteraan orang malaysia di malaysia, kenapa tidak anda yang berada di malaysia itu sendiri?

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

30 ulasan:

Hazzy Ishak berkata...

kat luar negara lain sebab isu hamil luar nikah dah biasa

bila terjadi di sini, mereka takut dipersalahkan

sebab tu kes buang bayi terjadi

MOFASAD berkata...

aku tak der pon!!!




Datuk A. Samad Said mesej kat aku pagi tadi lepas Solat Subuh

joegrimjow berkata...

nape die msg?

♥ Juliana Violet ♥ berkata...

Pendek kata kalau semua orang tahu GUNAKAN AKAL, semua ni takkan jadi.
Kes buang anak selalunya jadi pada orang yg takut dihina/dicaci sebab lahirkan anak luar nikah.
Waktu 'jalankan proses menghasilkan bayi' tak fikir pula benda tu.
Dah lahir baby tu, lagi sekali tak gunakan akal, buang bayi yg comel, lemah dan sepatutnya dijaga tu. Kalau gunakan akal, dah buat silap, betulkan or hantar bayi tu ke mana2 rumah anak yatim, etc...

Cahaya Yang Riang Gembira berkata...

Ku pon dah go through komen-komen mereka semua.. Banyak yang bernas dan boleh kita fikirkan lagi dan lagi.. Tapi janganlah hanya fikir..


P/S: Farid tu biar betul.. Hahaha..

Jard The Great berkata...

kekadang nafsu melebihi akal..... keseronokan yg sementara mmg menggoda.. =)

Jard The Great berkata...

farid tu suka gurau.. jgn terpedaya.. heee

annadzirah berkata...

buat pandai.
buang lagilah pandai.


dunia nak kiamat!.

Unknown berkata...

sama samalah kita doa :)

Unknown berkata...

diorang ni buang baby merata kalau nak sembunyi pun kalau DIA da nak tunjuk,memang tak dapat sembunyi mana.so,jangan mulakan.

rhapsody LiN berkata...

huhu...sedih tengok baby2 dalam surat khabar buat iklan untuk kempen buang bayi ni.. ape lah salah diorang. nak kata tak de education bnyak je kes budak2 U mengandung nak luar nikah. ni semua bergantung kt iman mereka tu sndiri.... pandai tapi x bley guna otak.

.::WaNiE::. berkata...

Joe, aku mintak permisi

utk printscreen ko punye komen entry ni ekk

joegrimjow berkata...

boleh2
sile
;)

Q berkata...

joe, aku sokong part nak elakkan semua tu dengan elakkan maksiat. jauhi zina.

tp semua ni sgt susah utk dilakukan. kalau berjaya dah jadi jihad.

part ubah mentaliti tu pon sama. aku sokong!

cik helena berkata...

macam ada satu konpirasi kan,bila isu buang anak timbul,,mula satu satu satu satu,,macam ade"okay2 tahun nih kite buang anak eh tahun depan kita meragut pulak''

so tahun depannya kita akan dengar isu ragut jek..

bagai semakin hampir..

Aduka berkata...

btol kata ko joe..
sbg org islam sptutnya kita slalu berdoa agar Allah swt sejahterakan bumi malaysia dan bumi org2 islam yg laen dari terus diracuni maksiat dan perkara2 haram..

kella berkata...

thanks joe sebab sharing menda ni semua... baru berkesempatan membaca..
luluh hati ni dengan isu2 ni yang semakin lama semakin teruk..
mereka fikir mereka senang untuk dapatkan anak.. maka mereka tak kesah untuk membuang untuk ke berapa kali pun?? tidak tercapai dek akal mereka betapa anak itu adalah amanah.. rezeki..
rezeki yang sesetengah manusia lain tertunggu-tunggu untuk mendapatkannya!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ berkata...

Itu yang aku selalu katakan pada anak2 murid (lebih2 lagi dalam tajuk kesalahan juvenil)


orang Malaysia (sesetengah) punya mentaliti takkan berubah~ cepat menghukum, deras begitu sahaja~

Ayu Zan berkata...

sy nak sentuh pasal ayat last tu..
jiwa perempuan mmg lembut.
mudah tersentuh.
tapi tu la..
tanpa bimbingan..tanpa iman..
perkara buang2 anak tu mmg leh jadi..
kurangnya bimbingan n cetek iman boleh buat kita hilang pertimbangan masa buat keputusan.

zulaikhaablah berkata...

owh, xsempat nk bg pendapat semlm.
ok ye, kesimpulan yg dpt sy simpulkan, jgn la berkapel. huhu...

cinta lps kawen lg indah...(sy bdak kcik, blom tau lg. lalala~)

Azuan berkata...

wah komen semua mantap3 yea huhuu

Ibu Ammar berkata...

terima kasih atas penghargaan.=)

bloggers yg mempunyai ramai pembaca sgt wajar ketengahkan isu ini. semuga yg membaca sama2 dapat manfaat dan kesan.

Nothing Personal berkata...

we should have action as the future generation..but anyway i still thinking of the implementation and what is the least thing each of us could do as one of the nation/human.

- wana talk about sex? -http://minddread.blogspot.com/

Nur -al- Ain berkata...

jiwe perempuan memang sangat lembut, tapi boleh jadi jugak sangat keras..

takde ibuyang tak sayangkan anak, yang dah buang baby, mesti satu hari dier akan menyesal dan pikir betape bodoh dier buat cam tu.

buang baby memang tak patut, tu la pikir dulu sebelum buat,

sedangkan titiskan setitik darah sesame islam pun berdose, inikan 'cabut nyawe' baby yang tak bersalah ;(

mintak dijauhkan..

ღKekunangpelangiღ berkata...

eh? 'itu' pun ada dalam ni. ^^"

btw, thanks menjenguk.
Orang Perlis kirimsalam. ^^"

Nothing Personal berkata...

ohoho- i missed education. I mean Sex Education in my prev comment

HEMY berkata...

tuh la...aku rsa mmg ok nk ajar pasal sexuality..tp jgn guna branding nama barat yg tak seswaiii

sebab sllnya bila nama pn pakai barat..silibus mesti payah nk adapt gaya kita

Ieqa Swetluv berkata...

joe.. ika nak bg pendapat la kan..

actually bukan x setuju if adakan rumah kebajikan bg gadis2 yang pregnant sebelum kawen n untuk anak2 diorg macam yang dah dibuat kat UK n US.. kat negara kita dah ada sebenarnya iaitu tempt pemulihan akhlak untuk gadis2 yang bermasalah sebegini..

apa yang penting kite kena basmi n perangi masalah ini, bukan support dengan mewujudkan lg tempat kebajikan cmtu.. even niat kita baik tp still kena fikir negatifnya..

ika rasa kan.. kita sebagai kumpulan blogger dan pewaris akan datang kena sama2 fikir macam mana nak atasi masalah ni bersama supaya negara kita tak berterusan dalam krisis macam ini..


sebenarnya hukum hakam yang dah tersemat dalam Al-Quran tu dah terang lagi bersuluh memberitahu kita macam mana nak mengatasi dan penyelesaian dalam membanteras gejala ini.. tapi manusia masih menidakkan lagi kebenaran.. dunia kini semakin binasa angkara perbuatan tangan2 manusia.. mmm~

joegrimjow berkata...

thx u bg pendapat
;)

Ndeyla :) berkata...

sebenarnya, ada satu kesilapan yang mungkin tak ramai sedar.
bila kita gembar gemburkan isu buang bayi ni, makin ramai ambil tindakan dengan cara tu. semua terus fikir cara singkat.

lagi satu, pendidikan seks memang wajar diwujudkan. tapi, adakah golongan remaja sendiri dah sedia? risau juga sebab remaja di malaysia lebih suka belajar secara praktikal berbanding teori.

saya setuju sangat dengan salah satu komen yang seharusnya lebih menekankan pendidikan agama. kawan saya sendiri pernah menyertai sebuah kem wajanita. di situ, ditempatkan remaja2 13-15 tahun yang bermasalah. ramai di situ yang datang, bertemu dengan kawan saya, dan meminta untuk diajar cara bersolat. nampak kan betapa rapuhnya agama islam dalam kalangan remaja sekarang. solat adalah perkara asas dalam agama kita. jika tidak tahu bersolat, bagaimana dengan kalimah syahadah?
nampaknya, ini harus lebih ditekankan :)

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW