Share

mari tengok penyu bertelur

-sayalah ketua keluarga penyu!!-

keluarga penyu kikilala merupakan sebuah keluarga yang harmoni. susur galur amat cantik, bermula dari atuk penyun, sampailah ke peringkat cucu penyu, semuanya cantik-cantik belaka. bak kata orang, cute miut


ketua keluarga penyu kikilala telah mengumumkan yang mereka akan ke pantai untuk berkelah. apa lagi, semua anak penyu begitu gembira. mereka melompat keriangan. lompatan ini hanya beberapa mm saja, tapi dah dikira tinggi bagi mereka. girang katakan


jarak untuk ke pantai tempat mereka akan pergi adalah sejauh 1 tahun perjalanan penyu. kira-kira 3km dengan perjalanan manusia. penyu sememangnya berjalan perlahan, sebahb itu mereka mengambil masa yang sangat panjang untuk sampai ke destinasi


tiba lah hari yang dinantikan


3 keturunan penyu bertolak. atuk penyu, ayah penyu dan juga anak anak penyu. sesudah 1 tahun, sampai lah mereka ke destinasi. wahhh, cukup kagum dengan ciptaanya. pasir berdesiran dan amat sejuk mata memandang! apa lagi, terus anak anak penyu membogelkan diri masing-masing untuk terjun ke laut



ibu ibu penyu sibuk menyediakan juadah. tiba tiba, seekor ibu penyu bertempik.. alamakkkkkk! terlupa ambil garam!. tanpa garam, percutian mereka semua akan menjadi teruk. garam amat penting untuk penyu.


setelah berbincang


mereke bersetuju untuk menghantar anak penyu yang paling pantas berlari untuk mengambil garam dirumah. anak penyu itu akur, tetapi dengan satu syarat. makanan semua tidak boleh dimakan tanpa kehadian dia. semua bersetuju dan anak penyu pun berlari dengan pantas.



sepantas mana pun dia berlari, pasti mengambil masa 10 bulan perjalanan. pergi balik, 20 bulan. waktu yang sungguh lama. disebabkan perjanjian, semua keluarga penyu kikilala tidak sentuhpun makanan yang dibawa tadi


-saya mampu berlari 50cm/hour!!-


bulan ke3


mereka masih bertahan. masing-masing mahu tunggu anak penyu balik dahulu


bulan ke10


perut mereka sudah berbunyi. kerukk kerakk kerukk kerakkk. sungguh lapar, terpaksa tidak untuk makan menunggu kepulangan anak penyu pulang membawa garam


bulan ke15


atuk penyu bersuara. atuk dah tak larat. kita makan je la dulu makanan ni. kita simpan la sikit kat anak penyu. boleh? atuk dah tua benar ni.... masing-masing bersetuju dan mula membuka bungkusan makanan. hati semua girang, tanpa pedulikan anak penyu yang balik mengambil garam tadi


semasa mahu makan


tiba tiba anak penyu muncul di sebalik pokok kelapa seraya berkata, haaa, dah agak, kamu semua pasti tidak akan menunggu saya untuk makan makanan ini. saya takkan pergi lagi ke rumah untuk mengambil garam!!


rupa-rupanya anak penyu tidak pulang pun kerumah untuk mengambil garam. sia-sia sahaja mereka menunggu......



~~~~~~


ada antara kita membazir masa menunggu orang lain untuk hidup seperti
sebagaimana kita fikirkan. kita TERsangat mengambil berat apa orang lain buat dan tidak
pernah buat sesuatu perkara pun untuk diri kita sendiri



nota kaki : cerita email lagi. nak versi asal? meh email nak forward

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

28 comments:

anak laut said...

salam....bro,

Selain Rantau Abang, di Terengganu, hanya 4 tempat sahaja tempat DI DUNIA yang menjadi tempat pendaratan penyu belimbing, jenis penyu yang terbesar di dunia, iaitu di pengairan Surinam, Irian Jaya, Costa Rica dan dekat dengan pantai Tongoland. Sejarah pendaratan penyu belimbing tidak dapat dibuktikan dengan tepat, tetapi nama Rantau Abang sebuah kawasan pantai yang indah dan permai menghadap Laut Cina Selatan kira-kira 60km ke selatan. Pernah dalam waktu persekolahan dulu, Sekolah Menengah Tengku Panglima Raja, Lemal Pasir Mas, 1990/19991( Tingkatan 6 Atas), kelas ku pernah melawat Pantai Rantau Abang, untuk melihat penyu mendarat, alahamdulillah..waktu itu semua kawan-kawan dapat melihat penyu mendarat dan bertelor.. kini hampir 18 tahun waktu itu berlalu, entah lah kini masih adakah lagi penyu yang mendarat di Rantau Abang pun tak pasti.. Seperti yang aku baca berkaitan dengan penyu ini, sejarahnya bermula pada tahun 1956, sebanyak 1779 ekor penyu belimbing telah mendarat di Rantau Abang. Bagaimanapun, disebabkan gangguan orang ramai yang membuat bising semasa penyu sedang bertelor ini menyebabkan ia semakin kurang menghampiri pantai Rantau Abang. Pada tahun 1970, hanya 500 ekor sahaja dicatatkan penyu belimbing mendarat untuk bertelor dan pada tahun 1984,jumlahnya tidak sampai 250 ekor. Keadaan ini mencemaskan banyak pihak terutamanya kerajaan Negeri Terengganu sendiri yang bimbang sekiranya penyu belimbing tidak mendarat lagi di Rantau Abang yang akan memberi kesan kepada industri pelancongan nanti. Bagaimanapun, semenjak beberapa tahun yang lalu Penyu Karah, Penyu Agar, dan Penyu Lipas mula membanjiri beberapa pantai seperti di Melaka, Perak, Pahang, Sabah, Johor dan Sarawak. Mengapa pantai Rantau Abang begitu disukai oleh penyu-penyu untuk bertelor? Dalam kajian yang telah dilakukan oleh Sir Andrew Linston, 1994 dari Universiti Ohio ada menyebut bebarapa faktor yang menjadi faktor mengapa penyu-penyu suka bertelor di Pantai Rantau Abang, antaranya; kedudukan pantai Rantau Abang sepanjang 20km ini amat disukai oleh Penyu Belimbing kerana kedudukan pantainya yang luas dan agak redup serta tenang pada waktu malam. Begitu juga dengan kajian yang dilakukan oleh Fakluti Perikanan dan Sains Samudera Universiti Putra Malaysia, hanya seekor sahaja dari 10, 000 ekor anak penyu yang dilepaskan ke laut..( oh..bayangkanlah...nisbahnya..) berjaya menjadi penyu dewasa, yang lain mati sama ada dipukul ombak atau dimakan oleh haiwan-haiwan atau pun ikan di dalam laut. Jika hendak dikaji penyu bukanlah haiwan semulajadi di lautan negara kita, ia dilaporkan berasal daripada Amerika Selatan.

Tetapi mengapa penyu sanggup berenang beribu-ribu kilometer jauhnya untuk Pantai Rantau Abang? Kini soalan itu tidak perlu dijawab kerana penyu telah merajuk dengan Rantau Abang. Barangkali benar kata-kata penulis J.M. Aziz, "Malam ini Penyu Menangis".. wasalam..


anaklaut-

lieya orange M.I. said...

...khusyuk punyer khusyuk baca, rupenyer, ada makner tersirat...
...bagusnyerrr....

...aperlah anak penyu ni...ish3...

...nak cerita asal...
...email eihh...
alieya_orange@yahoo.com

et said...

huu..sian penyu2 laen..nape la x g beli je? xde kedai terdekat ke? ^^

owh2..mmg ramai yg mcm tu..nk jage hati, amek berat pasal org laen, tp diri sdr terabai..adoi..payah2~

nursarah87 said...

ermm..


lebih memikirkan kepentingan org lain mungkin macam melakukan satu pengorbanan..

tp kdg2 org lain tak pernah peduli akan kepentingan kita..

itulah kehidupan..

'AQILAH said...

cerita yg terkene degn diri sendiri.

kenapa anak laut buat macam tu said...

kenapa anak laut komen mcm tu dan x bg kredit pula? lihatla, http://nikabdrahman72.wordpress.com/2008/12/23/penyu-oh-penyu/#comments

Noorlaila Mohamed Nor said...

sungguh2 baca
rupanya dia tak balik!

Hayatito said...

good message joe.
tak berbaloi ikut buah fikiran org
sampai kita takut.
last2 kita yg rugi..

joegrimjow said...

@835677806284158748.0
MACAM pernah bace je yg ni...

joegrimjow said...

@5383561176147104009.0
da send
huhu

joegrimjow said...

@1641471822578737681.0
boley je nak jaga
cume kene prioritikan pada diri sendiri dlu

joegrimjow said...

@7696399946945902488.0
entah
kene tanye die
huhu

joegrimjow said...

@3430505002038073232.0
kalau dia balik
xbes la pulak ;)

geeds said...

send to me those stories.
gdahaliah@gmail.com

mne dpt cte2 mcm ni?

joegrimjow said...

@6028450188403377495.0
join group
dah anto da
huhu

enyheartsdiamond said...

kikilala???

nama i tu;)

DakLengai said...

comei gile cara ko explain kehidupan dema2 turtle ni.

Eazy Izzuddin said...

penyu2...
=D

Fatt Chin Choy said...

aku pernah terbaca ni tp versi lain

shinawawa eyenie said...

betul tu..mennungu tu memerlukan kesabaran tp hakikat melbtkan perasaan kita sndiri...
tp ingt allah tu maha berkuasa...sesuatu yg terjd psti da hkmhnya...
wak menunggu spa?hehe...

~miszirdawaty~ said...

hanya mampu gelak~
haih~

Tirana said...

Dah pernah baca cerita ni..Banyak nilai yang boleh kita pelajari daripada cerita ini.

joegrimjow said...

@538567150610238319.0
gelak?
huhu

joegrimjow said...

@4366913692420878410.0
adakah aku pon comel?

Zayani said...

hehe..cute la crite ni..

Lifesaver said...

yeah!!btol...kadang2 bazirkan masa menunggu..tp org tu..tka buat keje pon

shinawawa eyenie said...

penyu ohh penyu..
byk email mnrik k?
send ler dkt sy gak
xioyou_eye@yahoo.com
mn tau leh relax2 hati ni

misz beauty said...

tahun perjalanan penyu. kira-kira 3km dengan perjalanan manusia. ekekekkekekkk...=D

futnot* masih tercari2 motif cerita ini... ahahhaaa

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW