Share

cintai kaki dan tangan

tenseeeeennnnnnnnnnnn!!!
lalu ku mengarang cerita ;-)



richard merupakan askar yang berperang di afghanistan. walaupun berusia baru 23 tahun, tapi dia telah mendapat tanggungjawab yang begitu besar. peperangan di afghanistan merupakan antara pengalaman yang mengerikan baginya.


setelah 7 tahun


setelah afghanistan dilupuhkan, nasib negara itu yang tidak mendapat sokongan negara islam yang lain, menjadi padang jarak padang terkukur sahaja. richard telah diizinkan untuk pulang ke kampung halamannya. sebelum dia balik, dia telah menalefon ibu bapanya di chicago


-di translate dalam bahasa melayu...lalala~


'hello mom'


'hello.. sapa ni?'


'richard...'


'ya ampunnn, anak mama yang mama kasihi. anak mama ni sihat?'


'sihat, perang dah habis'


'bagus-bagus. bila balik? tak sabar mak nak masak ayam belanda-seberat-12kg ni kat anak mak. suka kan makan semua tu?'


'hurmm. minggu depan kot'


'wahh, tak sabar mak nak jumpa dengan kamu richard'


'tapi mama, richard nak bawak kawan richard balik sama'


'kawan? bawak la. mak takde hal punya'


'tapi kawan richard ni kakinya kudung, tangannya pun dah takde satu. dia kawan richard. richard nak bawak dia tinggal bersama dengan kita. boleh mama?'


'richard.....'


'napa mama?'


'tak payah la ajak dia tinggal sama dengan kita'


'kenapa?'


'orang macam tu takleh tinggal bersama dengan orang normal macam kita. menjadi beban kepada kita. richard tak paham sebab richard tak dewasa lagi. nanti kalau dia tinggal bersama kita, kita kena jaga dia, bagi dia makan hari-hari. susah richard... jangan ek. suruh kawan richard yang lain jaga dia.'


tanpa menjawab, richard memutuskan talian. dia cukup hampa...


setelah seminggu


richard didapati telah membunuh diri.dia terjun dari bangunan 13 tingkat. ibu bapa richard yang terkejut mendengar berita itu terus ke kem askar untuk mengesahkan mayat. dengan perasaan hiba, ibu richard mengecam, memang sah itu mayat richard. apa lagi. memang menangis bukan kepalang ibu richard!!


baru perasan



tangan kanan richard telah kudung. begitu juga dengan kakinya, tiada sebelah. rupa-rupanya, richard tak mahu pulang ke rumah disebabkan tak mahu jadi beban kepada ibunya.kawan yang dimaksudkannya juga adalah dirinya sendiri..


~~~~~~


ramai kan antara kita yang mencintai orang normal.
orang cacat?
hanya simpati.
orang cacat juga perlukan cinta, bukan simpati...
sebab?
dia pun manusia.



pergilah ke rumah orang cacat

dan bagilah mereka kasih sayang

bukan simpati semata-mata


-orang normal berlakon cacat-


nota kaki : 350 350 350

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

33 comments:

et said...

kurg kn tensi, tingkat kn produksi..^^

tenangkn diri dgn tulis entry? mmm..care tbru..bleh d contohi ke ni? keh3..

lom smpi tahap mcintai golongan kurg upaya..stil simpati..kne perbaiki diri ni..huu~

NUai said...

Moralnya..
~jangan menipu mak bapa sendiri.. ^^
~jangan bunuh diri nnt menyusahkan mak bapak nak cam mayat.. kekekkeke...

~just kidding

~nice story bro..

LOL!

joegrimjow said...

@8445165182074467338.0
kasih sayang ;-)

Noorlaila Mohamed Nor said...

kesian richard

joegrimjow said...

@1783132934251913998.0
email2
hehe

joegrimjow said...

@8594865505657090318.0
da nasib dia
huhu

ALiE said...

berlinangan seketika mata ini..

Hayatito said...

hampir menitis air mata bila richard dah mati..

tapi tgk pic org-normal-berlakon-cacat terus gelak balik..

cis.haha

Ftyyhahh said...

salam, wah bermoral cte ni.

erm tuh la. daku pn xpenah mencurahkan kasih syg dkt umah org cacat.

thx aats prgtn ;0

sharamli said...

kamo0 ke tu?

joegrimjow said...

@6433842788560005748.0
bese2 je

joegrimjow said...

@8128181684475750627.0
taktik2

joegrimjow said...

@2349803904778369357.0
sama2

joegrimjow said...

@8180031911097648932.0
xtau r sapa
lalala~

sophie said...

jaart nye mak dea.. come on laa.. tumpng kejap je kot..(klaw lam conversation telefon ) laa.. tpy xyah laa mean sgtt..

sophie said...

jaart nye mak dea.. come on laa.. tumpng kejap je kot..(klaw lam conversation telefon ) laa.. tpy xyah laa mean sgtt..

aLeen aVriL said...

tase sedih jap gn entri nih..
aleen xpenah pon mcurah kan ksh syg kat org2 krg upaya @ cacat...huhuh..*kejamkah aku??*

tase sedih td tuh tetibe ilang plak bile nengok gmbar tuh...figure tuh nmpak cm c joe ler...
huhu...da elok2 normal...nk jdik cacat pulak..
pelik3...

SCHAKEYRA said...

bagi aku, moral dye, kalaupon kita tak sempurna, kalaupon org tak dapat timer kite, kite toklehla give up...

LiTtLe DaMSeL*MuLtiVeRs said...

hihi...u guna paint biase yer..tat spray type utk cover de face part ;P cute

babymiLosh said...

cacat itu anugerah..

apakah 350 350 350?

farah said...

wow,

suka entry ini.

sgt mendalam.

Tirana said...

Dah pernah baca cerita ni tapi yang english version punya..

Nak ketawa tengok gambar orang normal berlakon cacat. hehehe

Fatt Chin Choy said...

jangan ler sampai bunuh diri

Mohd Faridzul Asyraf Mat Arifin said...

bestkan dalam english
;-)

LiTtLe DaMSeL*MuLtiVeRs said...

uik da tukar...

shinawawa eyenie said...

npe tnsion2?

Jard The Great said...

apsal tukar template? hehehe

Hazzy Ishak said...

kesian richard...huhu

green said...

bgsnyee..
tensen2 pun leh mengarang..

Lifesaver said...

oh!tak sangkanya...nape dia bunuh diri?nape tak balik sedarkan mak dia je

piNky LuCiA said...

huhu.. sedeynya... :(

ha chemo said...

hahaha
xbek ah ltak gamba cmtu:p

BabyJane[The Juliet] said...

jgn tipu mak bapak
sekian :)

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW