Share

entry contest 1 : jodoh orang kelantan

entry asal ada disini : http://www.joegrimjow.com/2009/05/jodoh-orang-kelantan.html
kumpul soalan ini bersama 4 soalan lain untuk memenangi hadiah TEPAT
pengomen ke10 dengan jawapan tepat akan memenangi hadiah CEPAT
komen je entry bawah ini dan berpeluang mendapat hadiah RAPAT

semoga berjaya!!!




>>>>>>>><<<<<<<<<<





culture shock?





ini untuk borkongsi pendapat beberapa komen di entry sebelum ini. memang betul ada yang rakyat kelantan yang akan culture shock di negeri orang. ku tak mahu bincang soal kenegerian, cuma bab ini elok ku sempitkan ke bab persekolahan.


rata-rata yang mengalami culture shock ni adalah yang dari sekolah agama. ku sendiri sekolah agama. kat kelantan bnyak sekolah agama, tu fakta. tak campur pondok lagi tu! berbalik kepada tadi, bila disekolah di PERINTAH pakai songkok, kopiah, tudung labuh, jaga pergaulan laki perempuan dan macam2 lagi, dan apabila si PEMERINTAH ni dah takde, maka bebas lah si orang itu bagai burung yang berterbangan.


ni lah berlakunya culture shock!




~~~~~


part 2 - jodoh orang kelantan

sebelum pergi jauh, ku mahu cari isteri yang tiada bulu ketiak. ini mood serius!



ramai yang buat anggapan negatif dengan perihal jodoh orang kelantan untuk rakyat kelantan sahaja. memang tak dinafikan dan banyak boleh kita ambil contoh, tapi itu tidak semestinya boleh dijadikan dalil yang kukuh!


abang sulong ku isterinya terengganu
abang ke 2, isterinya kelantan
abang ke 3, isterinya pun kelantan
akak ke 2, suaminya pun kelantan


adakah ku akan kahwin dengan rakyat kelantan??? oohh, masih awal lagi untuk berkira pasal itu. dengan orang kedah pon best. lalalala~




antara faktor kenapa kahwin sesama negeri (kelantan)


senang balik raya

kalau satu negeri, tak kira negeri mana pun, akan tidak berlaku kesusahan untukl balik kampung ketika raya. contoh paling ku suka adalah abg ke 2 ku. jarak rumah mertua dia dan rumah kami hanya belasan km sahaja. senang. raya pertama boleh balik rumah keluarga dan juga mertua. tapi ini satu sahaja dari puluhan lagi faktor. nak kata utama, entah, boleh fikir sendiri kot.



lawa dan hensem

ni kawanku yang cakap. dia cakap perempuan di negeri kelantan lawa-lawa. haha. marah negeri lain. terutama di pasir mas, memang terkenal dengan lawanya. cg tadika ku dulu orang pasir mas, memang lawa! kalau lelaki, ku tak mau komen, nanti orang cakap angkat bakul plak.



senang pergi kenduri kahwin

ok, yang ni faktor tak kukuh. cuma ada kes macam ni dibuat terlalu hardcore oleh sesetengah orang. orang kampung, biasalah dengan perangai macam tu. kalau ada kenduri kahwin, sebelah perempuan punya majlis, senang bagi keluarga lelaki untuk serbu beremai-ramai. ada sepupu ku kahwin dengan orang sabah, ada la berapa orang je yang datang ke kelantan. tapi still kahwin kan? ape ku merepek ni??? hahaha




masakan sedap


dulu ku belajar di BMI gombak setahun. malam-malam kami akan keluar makan di kedai di luar asrama. memang kebanyakan orang kelantan yang manopoli! bukan tak mahu cuba kedai lain, tapi memang masakan memang sedap! entah la, dah jadi macam kemaruk nak makan kedai masakan kelantan. hoohooo. begitu kuat kenegerianku ini. ini bukan kepada perempuan sahaja, tapi juga lelaki. ku bercakap atas faktor majoriti, bukan keseluruhan. ada je orang kelantan tak reti masak. kan kan kan???



cabaran jodoh dengan orang kelantan



bagi perempuan, kene belajar cakap kelantan
bagi lelaki, pun kene belajar cakap kelantan

muahahaha

nanti susah nak komunikasi dengan mertua. kalau mak mertua cakap,


g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil


agak2nya boleh faham dengan bahasa ni? tepuk dada, tanya minda. lalala~


penutup

walau apa pun, kalau dah jodoh, tak kan kemana. bagi ku, semua itu bukan penghalang. carilah yang mana sesuai dengan pilihan. dan satu lagi, yang diatas adalah pemerhatianku. semua layak ada pemerhatian masing-masing.

ku bangga jadi rakyat kelantan, tapi ku mahu lebih dengan kelantan
bangga ada orang seperti ku.

ku bangga jadi rakyat malaysia tapi ku mahu lebih dengan malaysia
bangga ada orang seperti ku.

ku bangga jadi orang islam, tapi ku mahu lebih dengan agamaku
bangga ada orang seperti ku.


jadi, kene buat kerja lebih supaya orang bangga dengan kita!



~~~~~

soalan untuk entry 1:
translate bahasa kelantan dibawah ke bahasa malayu standard
g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil
entry asal ada disini : http://www.joegrimjow.com/2009/05/jodoh-orang-kelantan.html kumpul soalan ini bersama 4 soalan lain untuk memenangi hadiah TEPAT
pengomen ke10 dengan jawapan tepat akan memenangi hadiah CEPAT
komen je entry bawah ini dan berpeluang mendapat hadiah RAPAT
semoga berjaya!!!

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

57 comments:

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bunkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bunkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bunkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

jwpn: pergi ambil plastik kt atas almari yew, nk bungkus utk kawan jamil.

geeds said...

hahaha!
glew fun buat bnde nih.
bgun pg, on9, n spam comment box org. haha.
seronok kot. maen cmni. haha.
btw, is spamming alright? haha.
n u post on time kot. sgt bagus~

Hazzy Ishak said...

suma org suka makan masakan negeri sendiri

ABCDE, said...

salam, nk try la. hehe. kelantan suke berpuak, tul ke? hehe. entah la :)

aLeen aVriL said...

"g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil"

maksudnya : "pegi amik plastik atas almari,nak bungkus untuk kawan jamil"...

lebih kurang cam tuh ler maksud nyer...klu xsalah aleen ler..sbb mak alin org klantan...tp da menetap d pahang selama 30 tahun so loghat kelantan die da xde da..
tapi aleen dulu stdy d kelantan so bole ler sikit2 bcakap loghat kelantan yang simple2...

mama tisya said...

wah2 bakal bertemu jodoh ngan ore kelate ko??tp ada mention org kedah tu..sian die..apa2pn jodoh di tgn tuhan...

nk try gk jwb

pergi ambil plastik atas almari nak bungkus kat kwn jamil

♥ Buk@n S!ndAreLa ♥ said...

erm...apsal lak en joe nk ngan ownk kedah???
juz w0ndering....
*bkn nk hbq cheq ownk kedah oke?

kalo mber ckp klate mang xphm.mende ntah!tp ske la dgq mcm2 loghat nih, kn ke ktew nih 1m'sia...
hikhikhikhik

kal0 rjen ktew translate kn k?
hihihi

gjiEsaLim said...

ore klate uponyo..
kawe ore ganu gakk..
hikhik

cik seLamaH KunDang said...

dia menyuruh org yg berkenaan mengambil plastik utk dia bungkus sesuatu utk kawan dia yg bernama jamil

fecha said...

sy xpnh smpi klantan tp sy rmi gk kwn2 klantan..yg plg sy ske psl klantan adlh loghatnyer..sgt unik n plg sssh nk phm..hurm..jodoh,bkn kire dri ngeri mane or negara mane tp jodoh kdg2 byk perlu restu kluarga..kdg2 ble cri jodoh yg jauh parent klu bleh suh cari yg dkt jgk..sblm serius tnye dlu pndpt kluarga..hnya pndapat okeh!tp yg plg pntg keserasian n kesbrn setiap psgn utk menempuh dugaan..btul x?

iva saionji said...

~wah dah kuar soklan pertama nie..erm..leh jawap skrg kan..??kalau yg iva fham kumpul 4 soklan tuk TEPAT..tapi komen ntry ni n kalau jawapan tepat n kesepuluh leh dapat hadiah CEPAT..kan...kan..kan...hahaha...hope betul ape yg iva fham nie...sebelum jawab iva nak komen ar kan...ala xkesah ar asal dari mane..kita sebenarnya kena kagum n bangga dengan asal keturunan kita...betapa uniknya kita semua..xkesah ar dari negeri mane...bak kata org tua2 masuk kandang kambing mengembek....masuk kandang lembu mengembu..(eh betul kan ayat iva nie...ahahahah)...pasal culture shock tuh..xsemestinya dikelantan jek..mane2 je sekolah yg ade peraturan sedemikian maka bila dah bebas kluar jadi macam2 rupa...kat kL pon banyak sekolah agama kan...contoh pon banyak depan mata,....bukan nak burukkan mane2 institusi plak..diri sendiri sebenarnya...so xde ar kena mengena ngan negeri2...
pasal jodoh..erm..kalau dah tertulis di mahfuz jodohnya nak kata ape...ko sape nak tentukan jodoh tul tak...so kalau kebetulan ko kawen sesame negeri maknanya dah tertulis itu jodoh kita...maaf kalau iva salah kata...huhuhu..senang balik raya..hehehe...yg tu memang betul..kadang2 pasangan tuh memang xkuar pon dari kelantan...so lagi xyah nak pening2..lawa n hencem...yup2..setuju2...masakan sedap...terutama perempuan..kalau kita belajar betul2 cara masak yg betul xkesah ar org mane pon tetap sedap..hehehe...tepuk dada tanya selera...so bangga ar ngan diri kita sendiri...xkira ar dari mane asalnya darah keturunan tuh..maaf joe,...termerepek plak..huhuhu...so jawapan bagi soklan...

"g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil"

ialah......

"pergi ambil plastik atas almari tu,nak bungkus ke kawan jamil...."

fuh...ok joe..da...

sharamli said...

pergi ambil plastik barang,nak bungkus untuk kawan jamil

bt0l kan?
tp xcukup syarat nak j0in.,,s0b3

~0~ said...

heheheh...btol btol...tpi jodoh di mana mana...ada jodoh ada la...hahahhaa.

payoh kawe noktranlete ko bahasa key ell...kok klate jugok senang..

mira amair said...

Bf Ceq blajaq bhs Penang sbb Ceq btoi2 xbleh ckp kelate..ktanya mcm pmpuan siam nk try ckp bhasa melayu..adaka ptut cmtu..huhuhu..

Lifesaver said...

Mr KE orang kelantan...hehehe


aku nak try masuk. translatenya ialah

Pergi ambil plastik atas almari, hendak bungkus dekat kawan jamil.

btol ke??kena kumpul ke jawapan ni?

milimilo said...

pergi ambik plastik ____________ atas almari, nak bungkus untuk kawan jamil..
ahaha..ghonggak tu dok tau deh

farah said...

"pergi ambil plastik atas almari ya, mahu bungkus untuk kawan jamil".

anis said...

tak leh blah .
srh translate ??

shinawawa eyenie said...

mlbtkan bhsa klntan ni..huhu

ALiE said...

g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil

pergi ambil beg plastik di atas almari tu,nak bungkus kat kawan jamil.

al-Wann said...

bro kwin jer laa org klate,he2

Lin said...

jawapan : g ambik plastik beg atas almari. nak bungkus untuk kawan Jamil.

haha~
sempat curik2 on9 dlm kelas nk join kontest nie.
:p

ZARA 札拉 said...

makanan kelantan mmg best~

Hayatito said...

"g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil"

maksudnya= "p ambik plastik atas almari nak buat bungkus kawan jamil."

aku mahu mencuba nasib jugak..huahuahua..

[z@ck] said...

yg psal culture shock tu..aku setuju..because kat tempat ak pn ad yg terkena tempias tu..dr pakai tudung terus tanggal tudung..wth~

psst.....jodoh ord kedah???
ahahaha

HEMY said...

pergi amek beg plastik atas almari tu, nak bungkus bagi pada kawan jamil

khaLifah feDi said...

erkk!!!! ssh betul soklan nie..

LotsOfLove-Pearls said...

Salam..

ku rasa pernah baca n3 ni sebelum..

lemangcute@chah said...

tak pe la.. lemang jadi pengomen pertama.. buntu sioot nak jawab.. good luck others blogger..heheheh

miss lolly a.k.a luvfareda said...

jap2.

wlu lolly owg kelate, tapi nape ayat atas tu aku xberapa paham.kah3.

adakah culture shock juga? kahkah.


pergi ambil plastik bawa datang sini, mahu bungkus untuk kawan jamil.


kah3

miss lolly a.k.a luvfareda said...

eyh silap2.

pergi ambil plastik kat atas almari ya. mahu bungkus untuk kawan jamil.


haha. saya kunci lirik ini.

azuan said...

hi3...

aku translate: pergi ambil plastik atas almari yea, nak bungkus ke kawan jamil..

owh!! ku bangga jadi seorang manusia, tapi ku mahu lebih dengan manusia bangga ada orang seprtiku..ho3

DatinDiaries said...

hehhehee......nanti ambo ghoyak deh...
jawapannya adalah...." pegi ambil plastik bag atas almari ye....nak bungkus kat kawan jamil...hehhehhehhee.....

org kelantan biasanya senang nak cari jodoh org kelantan jugak...pada pendapat saya la..senang nak balik kampung...senang nak bertutur dan ahli keluarga...dan penuh dgn adat..maklumlah org2 veteran kelantan ni ....dia pandang bebenor bab2 adat beradat ni..huhuhu

ChekguSekolah said...

hahaha..mujur kawe pehe

AkuAyie said...

gi amik pe ntah atas almari..hahaha
mne la aku taw.. im not from klantan meh..
wakaka..
nice contest anyway. lolx

shiya said...

org psir mas jer k lawa???
org pasir puteh cmne plak???
hahhahahha :P

nk try trnslate ayt kt n3 tu:

p amik plastik ats almari ye,nk bungkus ntuk kwn jamil..

btul ke??

nurulbasyeerah said...

kalau anda bangga menjadi warga kelantan..
saya juga bangga menjadi warga terengganu..

kat matrix dulu de minat kat sorang boy nie..
minat kat die nie dr sem 1 smpy la ke sem 2
sangat hensem plus comel sangat2..
tp juz tgok n minat dr jauh jer
x penah tegor pon..nak borak2 jauh sekali
coz die nie agak popular laa..
so,x tau pape pon bout die ni kcuali nama die..
one day..tyme tu saya beratur kat atm tuk withdraw duet..
n de 2 orang mamat beratur kat belakang saya..
dorunk berborak lam bhs kelantan yg sgat pekat
memang pekat abis..
smpy saya yg agak paham dgn dialek klntn skit2 ni
x pham lgsung pe yg dorunk ckap...
abis jer withdraw duet..saya pusing la ke belakang
mak aiii.terkejut giler.one of da boy adalh dak laki yg saya minat tue..
x caya lgsung die dak kelantan..
saya expect die dak kL..huhu
and my rumate terus tanya saya..
"ko minat lagi k kat die?"
"...knp lak.."
alah..die kan dak klantan
"so,knp dgn dak klntan? salah k?
(yup..i admit yg orang kelantan sgt lawa n hensem2)
i dunno knp sesetengah my fren sangat anti dgn dak kelantan..maybe some of dem suke berpuak2 kot..
for me..dak kelantan k..kedah k..sabah k..
same jer..
cuma dialek je berbeza..
yg penting SATU MALAYSIA..

John Iverson said...

Jodoh di tangan Tuhan.... x kira la orng mana pn

kojah said...

g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil

maksudnya: g amik plastik biasa2 tuh (alah plastik kaler merah yang slalu kita dpt bila kita beli brg) atas almari, nak bungkus kat kawan jamil

kojah said...

g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil

maksudnya, pegi ambil plastik biasa2 (alah plastik kaler merah yang kita dapat bila kita beli brg tuh) kat atas almari, nak bungkus untuk kawan jamil

misz beauty said...

jawapan :

pegi ambil beg plastik atas almari, nak bungkus untuk kawan jamil

nota kaki * beauty penah stay pasir mas selama setahun tapi sumpah tak penah dengar ayat cam gini... tawakal je lah... siap tanya bos tuh.... hahahaaaa

misz beauty said...

pembetulan jawapan :

pegi ambil plastik bungkus atas almari ye, nak bungkus untuk kawan jamil

*final

atiQah adNan said...

pergi ambil plastik atas almari, nak bungkus untuk kawan jamil..

cam takde kena mengena je dengan entry ni..

mYpRecious said...

g amek supik ghongghak atah maghi deh, nok bukuh ko sain jamil tu maksudnye

Boleh tolong ambilkan plastik kat atas almari nak bungkus untuk kawan Jamil.

hehehe..

sy org trg, sikit2 bhase kelantan tu taulah..

Hazzy Ishak said...

nasib bek ada kwn tolong translate, kalau tak satu haram pun tak paham hehehe

"pergi ambil plastik atas almari nak bungkus untuk kawan jamil"

Hazzy Ishak said...

nasib bek ada kwn tolong translate kan, kalau tak satu haram tak phamm hehe...

"pergi ambil plastik atas almari nak bungkus untuk kawan jamil"

joegrimjow said...

@5255235729425395395.0
geeds dah menang dah

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW