Share

nasi dagang dan nasi beriyani

cakap pasal nasi dagang ni sememangnya cukup sinonim dengan negeri terengganu. kelantan pun boleh tahan jugak glamer nasi dadgang ni. noleh dikatakan kalau perempuan tak pandai buat nasi dagang, tak boleh nak kawen lagi la. ok ini hiperbola sikit. hehe


ku paling suka nasi dagang yang di masak oleh mok noh dan mok cik. haha, sapa lah pulak ni kan. mok noh pernah ku cerita, mok cik je belum. mok cik asalnya pulai condong, dia merupakan nenek sedaraku, cuma belah makku. mok noh nenek sedara belah ayahku. tak pe, tak tahu pun tak pe, tak penting


pelik macam mana dieorang berdua boleh masakkan nasi dagang dengan sedap. cuba jugak korek rahsia dengan mereka berdua. nyata ada resipi sama digunakan. nak tau apa rahsianya? tunguuuu nanti ku cite


sebelum tu kita layan gambar dulu ya















semua gambar ni di ambil semasa makan2 di rumah mok cik. memang best. kebetulan abangku dan kakakku akan pulang ke kuala lumpur hari tu, jadi mok cik dengan rela hati memasak nasi kegemaranku ini untuk kami satu fmly. yang diraikan lain, yang makan banyak pulak lain. hehe, bertambahla kaloriku. ooohhh


oklah, nak tahu apa rahsianya? masakan yang di masakkan menggunakan rempah KASIH SAYANG. haha, bunyi agak cliche kan? entah apa-apa, tapi betul, ku pernah buat dan pernah mengalaminya!


kasih sayang dalam masakan


kalau kat uk, chef kat rumah kami ber4 selalunya aku. budak rumah yang sememangnya laki yang malas-malas (termasuk ku ok) memang jarang nak masak. cuma ada la sekali sekala masa. 2 hari sekali. sekali sekala la tu kan? hehe


masa mula-mula nak belajar masak, sememangnya ku bersemangat. beli semua benda, dan masak. masak pula dengan kasih sayang kat housemate tersayang. satu ketika tu, masak nasi beriyani. amatur pon nasi beriayani ok


dah masak2, kiteorg makan bersama dengan suka2. ye la, tak pernah nak buat masak2 ni tetibe boleh makan nasi beriyani pulak tu. rasanya memang sedap. waahh, ku pun tak tahu kenapa boleh jadi sedap. bakat ke? haha, entah entah, no komen


entah kali ke berapa sebab nasi beriyani ku sedap, semua jadi malas nak masak. jadi ku sorang yang masak. wahaaa. sedap ye korang. tukang makan je tau. tak pe, ku tetap masak jugak. tapi semakin lama semakin tak sedap nasi beriyani yang ku masak. entah, adakah bakat ini mula menghakis.


kasih sayang itu penting


bila dengar balik rahsia kesedapan mok noh dan mok cik, baru ku perasan yang kasih sayang untuk masak dah mula hilang. tak hilang macam mana nye, asyik kita yang masak. jadi lepas ni, time ku jujur nak masak je ku akan masak untuk housemate. haha. kebulur la kita ya? nasib badan


walaupun benda tu nampak tak logik, tapi itu lah sebenarnya kekuatan dan magical kasih sayang. semua akan jadi LEBIH OK. masakan tak terkecuali, begitu juga kat seseorang. pernah kasih kat orang? ya ku pernah. segala yang dia buat nampak baik di mata, berak tak basuh pun kata wangi (ok, ini hiperbola lagi)


apa yang penting sekarang?


berkasih sayang la sesama kita.
kasih kepada blog, blog kita akan mantap
kasih pada masakan, masakan kita akan sedap
kasih pada orang, orang itu akan kasih kita baik
.
.
.
.
-----------------


ku kasih pada kamu yang sudi membaca
kamu macam mana?


nota kaki : jadi pokok kasih plak kan?

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

52 comments:

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

>> kasih kepada makanan..kita akan gebu

hehehe n3 sudah ada di blog po'ah...

hehehe

::Mish ShaZz:: said...

ku kasih pada kamu yang sudi membaca
kamu macam mana? -kasih mule tumbuh..

kesianla housemate joe kt sana nanti kne tunggu joe datang kasih syg baru nk masak..hehe

Anis Mohd said...

mknn lagi ..
haihh

btl.
klo msk x iklas
langsung x sdp mknn tuh walopon org yg sama n resepi & bhn yg sama d gunakn..

sara said...

oh, biasa dengar resipi memasak dengan kasih sayang ni..mmg betul pun..

HEMY said...

jom berkasih sayang joe..ekekekekeke.

ko tau tak aku yg berumur 26 thun ni..suku abad dah..tak penah makan nasi dagang bohhhh

Rosy Girl~ said...

napa la asyik entry food aje.. hehe~

anyway, me loike nasi dagang gak.. yummy~

nape hidang atas sok kaba je neh.. ishk ishk ishk~

Destinasiku said...

baru td teringat kat nasi beriani...petua tu betul. nape mskan mak kita sedap2 belako walaupun goreng telur je..sbb mak msk sbb sygkan anaknya..tk gitu?

cikgu_math said...

bagus n3 ni joe...
moralnya: kalau malas atau terpaksa, jangan masak... nanti tak sedap!
beli aje kat kedai ...pasti sedap!!

SuFy said...

ehehe..ku mau bljr nasi dagang plak..tgh dlm proses ni..tgu ye incik joe..hahaha...hurm, sedapnyaaa....n lg satu, kasih pd org..org akan kasih pd kita blik...hopfully..huhu

ZARA 札拉 said...

aduhai~

nasi~

dah lama aku tak makan nasi~

MaHieRa said...

huhu..
knpe asyik cter pasal mkn je ni??

joegrimjow said...

@7909198362934183468.0
hati berbunga

joegrimjow said...

@9155983037050144756.0
pernah cube?

joegrimjow said...

@3657947748466830903.0
umah kg
bese la tu
duk bersila beshhh

joegrimjow said...

@5265504135085629007.0
tanda nak gemok
haha

geeds said...

ku kasih sme kamu juga~
hehe.
but but skrg kasih mula terhakis cz dis entry make H.U.N.G.R.Y...!
:P

p/s: so, slalu2 larh msk dgn penuh kasih kt roomies~

Precious said...

Gambar lauk pauk itu sungguh mengujakan. Nasib baik haku baru abis dinner.
Kasih sayang ngan masakan eh! Hmmm ... bagiku kalau petai tu pait tetap akan pait jugak! Tapi kalau masak sendiri, pait2pun, telan gak ler.
Nasi dagang akan sedap kalu ada halba.

LAMAN RASMI MASJID AL SYAKIRIN said...

rindunyo

Cikgu Adham said...

slm.. kalo kawe gk.. suka nasi dagang la heh heh

Rosy Girl~ said...

"confession of climbers"???

ezzati said...

uikss..my autie dok kat pulai condong laaa..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

waaaaaaaaaaaaaaa:):

tetibe ghiindu nak lik umahhhh:):)

Firol said...

dari utara(laksa) pi pantai timur(nasi dagang) kemudian ke selatan (Nasi Beryni)...jauh pemakanan tu

penjenayah merah jambu. said...

aku kasih pada pic kat atas tu,sampai rasa nak meroyan je...hehe..

eh,pokok kasih tu betul2 wujud ke?tak pernah dengar pun...

joegrimjow said...

@2504194728649392667.0
rezeki allah

joegrimjow said...

@4694728881789435290.0
xnak gtau
hehe

joegrimjow said...

@57586794693615144.0
umah kat kelantan ke?

ayayoo said...

sedap ke nasi dagang?xpernah try kot..haha

Lili Puteh said...

banyaknya gambo makanan.
tergugat nafsu ku.
huuu~

masak dengan kasih.
tapi
bila ku masak di uma, housemate tidak mau makan.
penat bila ku pulang dari kerja, bertungkus-lumus di dapur.
arini ku masak ikan merah stim, tapi takde sapa jamah.
adakah tidak cukup kasihku?

wah, tiba2 mengadu di sini.
kerana kasihan lauk yang tidak dimakan..

tiba2 rasa geram pd org yg berdiet.

shinawawa eyenie said...

sedapnya nasi dagang n laksa itu...terliur sy...
nti blik kg,nk suh mama masak gak ler...
betul itu ksh syng pnting dlm pa jua keadaan..

joegrimjow said...

@2574000903588229417.0
gtau kawan nak diet ada caranya
hehe

joegrimjow said...

@9152140411546693729.0
bukan asal malaysia ek?
hehe

Monkey D Luffy said...

patutlah masakan mak sodap!

Eazy Izzuddin said...

wooo...
sedapnya lihat pic2 di atas...
xD

hysMan.. said...

perghhh!!! gambaw sedap bro..
lapo plak..ehehe

azuan said...

tgk2 gamba2 nie..
buat aku rase nak balik umah je..hu3

Leenoh said...

Salam.
Mesti ada ikan tongkolkan / ikan kayu.

k.A said...

lama gila dah tak makan nasi dagang! agak2 boleh jumpa ke eh kat kedah ni.haha

ChekguSekolah said...

wargh...entry makan lagi..

xsuka sangat nasi dagang..

xtau kenapa selera mcm xkena..

hehehe..walaupun sememangnya org pantai timur..

hanya akan makan kalau ada gulai ikan ayo...wawawa..

p/s - lama dah tak makan nasi kerabu yg betol2 besh..mana nak dapat ek?

mummysya said...

Nasi dagang adalah kegemaran kuuuuuu...

hah!!! bila kita nak karoks nie....

joegrimjow said...

@2413626137202228183.0
kedai dekat umah
meh la dtg
soh kak moh masak pon sodappp

joegrimjow said...

@7563179331911366885.0
tu kalau soh mak buat
kalau mak soh buat kije tap xbuat??

vidadarisakura said...

dem!lapar!nyesal bukak!huhu

Sidratul Muntaha said...

eeiii
kalori die tu!!!
eii
byk kalori tu!!!
eeiiii berjuta kalori tu?!!
eiii kalori!kalori and kalori!!
takleh mkn!
byk kalori!!
cannot eat!too much calorie!
ahahhaha..
jgn mare joe!
cayang dgn kalori commnet ko sepnjng masa!
ahaks!
tpi ur word mmg benar!
makanan hanya sedap bile dibuat dgn kasih dan sayang!!

ayin jemin said...

nak rasa nasi dagang!!

Sizuka said...

perghh
da lame xmkn nasi dagang!
mlm ni nk g psr mlm ah g bli..
heheh.
kamu da brjaya mnaikkn nafsu mkn c keding ni..:P
hakkk

Ivy Metaga said...

ku kasih kamooo juga Mr.Joe ekekekeee

gluupppp...telan air liur buat ke2 kali nya..
gambar2 itu cukup mengoda tekak ku waaaaaa

Lifesaver said...

aishhh...joe skrg ni asyik tayang gmbr makan je..wat aku tgk ni ngidam2 je...ngidam???oppppsss!larikkkk~

+akufobia+ said...

kasih sebagai kawan blog.ngaa.

blackskin said...

Woh...lama x mkn nasi dagang. Mengidam r pulak. Nasi dagang beli x best. Masakan mak jgk best. :)

al-Wann said...

wah ske ayat plg last ko 2 bro..
ptut laa mak ak masak sedap jer..mak ak letk perencah kasih sayang plak..he2..

khani said...

mampir nich...
menarik sekali blog anda dan saya menyukainya..
salam....
oh ya ada sedikit info nich tentang kayu jabon semoga bermanfaat...

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW