Share

transformer : salvation

ku harap kalau ada yang mahu tahu lebih, atau mahu berkongsi, boleh ym denganku. ku masih belajar, dan memang banyak cacat cela dalam pengetahuan ilmuku. harap boleh berkongsi dengan rakan sana yang lebih arif


~~~~~~



mendengar perkongsian ringkas mengenai kedudukan agama sekarang buat ku bertanya dan bertekateki dalam fikiran. pelik dengan pelbagai ragam manusia yang wujud di muka bumi ini.


satu istilah yang kita tidak suka orang melabel diri kita - sekular


mari kita lihat macam mana lahirnya transformasi sekularisme ini berlaku



dulu......
kuasa gereja amat kuat
golongan ini membina satu jurang tinggi antara 2 pihak
golongan gereja
dengan
bukan gereja
proses mengasingkan diri orang gereja dengan bukan gereja ini lah
membuatkan budaya sekular bermula!



golongan paderi mendakwa
mereka mempunyai "kuasa mengampun"
salvation
setiap dosa yang dilakukan
akan diampunkan oleh golongan paderi ini



hasilnya??
bertambah kuat kuasa golongan ini!



lumrah kehidupan
selepas mendapat banyak kuasa
berlaku banyak penyelewengan
duit buatkan orang tamak
sehingga lahirnya istilah "indulgance"



transformasi bermula
bangkit golongan penentang!
golongan yang tidak puas hati dengan sistem gereja ketika itu
sehingga golongan ini tidak percaya lagi akan agama
sehingga golongan ini beranggapan gereja patut di hapuskan
agama sepatutnya tidak wujud!



akhirnya golongan ini berjaya
manopoli kuasa gereja dipatahkan
dan mereka yang berkuasa sekarang
sehingga mewujudkan zaman kegemilangan mereka
mereka percaya
untuk maju dan dan terus unggul
agama sepatutnya dibuang jauh
ekonomi tidak perlukan agama
politik tidak perlukan agama



sekarang....
sayang sekali
sejarah ini mungkin berulang untuk umat islam
wujud golongan yang mahu memisahkan agama dengan politik
agama dengan ekonomi
mereka mahu jadi seperti orang dulu
agama dan politik sepatutnya diasingkan
agama dan ekonomi sepatutnya dipisahkan
baru negara akan berjaya
-dakwa mereka-


mereka lupa
bahawa golongan agama islam
tiada konsep salvation
minta ampun dosa bukan dari orang
tapi terus ke maha pencipta


mereka lupa
agama sepatutnya selari dengan politik
bukan 2 entiti yang berbeza
tapi 2 kuasa yang patut wujud bersama



harap kita bukan golongan ini
selagi agama dan hadis jadi pegangan
kita tidak akan sesat
dan akan terus maju!


nota kaki : main bowling di billion tadi. lane dia best!!

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

14 comments:

LALA said...

ye..lala setuju dgn joegrimjow..
yep..lane kat billion best berbanding kb mall...lagipon baru lagi kan kat billion...lbh canggih berbanding kb mall..huhuh

paan said...

ingatkan nak bercerita pasal transformers gak.hahaha

John Iverson said...

Harapan saya agar islam menjadi agama yg sentiasa dihormati oleh semua seisi dunia... Thanks for d info

ayin jemin a.k.a ain said...

ya..btul tu..
minta tolong n minta ampun hya kepada Allah.

♥«m!stAkêñ^!dêÑt!tÿ»♥ said...

adehh...ingt citer transformers...hiks...;p

ChekguSekolah said...

yup,,setuju sangat2..

ZARA 札拉 said...

aduh...semoga kita tidak mudah terpesong~

rhapsody LiN said...

h0h0~

nak g maen bowling kat times square hari nie

:p

ain said...

akak setuju ngan apa yg joe ckp. sekrg ni mereka menganggap agama seperti penghalang utk kejayaan!

mo0ney said...

takbir!

KhairiL's said...

no komen pasal ni

sbb aku pun bkan nya pandai sgt bab agama ni

joegrimjow said...

Sma2 la beramal. Skrg kat surau ni. Ade wifi, bley la online

nURmALa mAZLan said...

macam2 dunia akhir zaman ni

Lifesaver said...

amin. harap dijauhkan

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW