Share

sejarah spendo

jangan risau, walaupun tajuk keterlaluan, tapi semua gambar dibawah adalah sesuai untuk ditonton oleh semua lapisan masyarakat










pagi tadi ku telah ke kebun rambutan. kebun ni seingatku arwah ayah dan atukku yang usahakan. kini telah buahkan hasilnya. dari dulu lagi sebenarnya, sekarang musim durian. tapi pagi tadi hanya pergi mengait rambutan


masak ranum


girang rasa hati tatkala melihat rambutan yang masak ranum. merah dan kuning. ku pergi dengan ibuku pagi tadi, yang merah 'anok skolok' entah apa bahasa bakunya pun ku tak tahu. hanya satu besen sebab tak larat. hehe, tenaga anak muda, kene simpan koooot


tapi memang best, kejap je satu besen dah penuh. ibuku semangat nak jual. ku cakap kita makan je la. ada anak bongsu yang sedia habiskan semua. tak payah nak jual-jual. leceh


dulu


masa musim cuti sekolah dulu, darjah 5 ke darjah 6, ku bersama sepupu ku akan menolong atukku untuk mengait rambutan. atukku memang pengusaha kebun. macam-macam yang ditanam dan rambutan memang lah prioritinya. nasib baik cucu-cucu lelakinya ramai, jadi kami lah yang jadi pekerja tetap atukku


ku dulu berbadan besar (pernah tengok kan gambar dulu) membuat upah yang ku terima kurang sedikit daripada sepupuku. kalau ku dapat rm 10 sehari, sepupuku akan dapat rm 15. ayahku dah pesan, jangan bagi upah banyak sangat. bagi upah ikut taraf kerja yang ku buat


proses pembelajaran


sememangnya ku telah didik begitu dari kecil. tiada upah extra. nak duit, buat kerja lebih. buat kerja lebih, dapat la duit lebih. memang itu formula sampai sekarng ku guna. terima kasih kepada ayahku kerana menanam sikap itu sejak dari kecil. tiada jalan pintas!


ishh, dah melalut pulak. ini antara dialog dengan atukku dulu


aku : banyoknyo mokte
(banyaknya rambutan)
atuk: banyok ni la keno kait cepak2 sikit. nati keno ketik khenggo
(banyak ni la kene kait cepat2 sikit. nanti kene gigit kat kerengga)

aku : bakpo khenggo banyok ek tok ayoh
(kenapa kerengga ni banyak ek tuk)
atuk: sebak manis. mokte ni manih leting, khenggo suko manih2 ni
(sebab manis. rambutan ni rasanya manis sangat. kerengga suka manis2 ni)


tiba-tiba ku rasa sesuatu di celah kengkangku


aku : tok ayoh, gapo ni kat celoh kekeng joe ni?
(tuk, ada apa ni kat celah kengkang joe ni?)
atuk: khenggo la tu, sapuh la nge tange cepak
(kerengga la tu, cepat sapu dengan tangan)


aku : aduh, sakitnyooh
(adus, sakitnya
atuk: paka spendo dop?
(pakai seluar dalam ke tak?)


aku : dop...
(tak...)
atuk: wei la, nati khenggo kekoh gotuh baru tau
(we la, nanti kerengga tu gigit 'benda tu' baru tau)


sejak hari itu ku sentiasa memakai seluar dalam. terima kasih tuk!

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

54 comments:

Precious said...

Kehh kehhh kehhhh ... tima kasih tok! No other comment!

naDDy said...

hehe...rindunya nak dengar loghat kelantan.

cik syahira said...

gelak-gelak baca entri kamu ni.
hehehe..

blackskin said...

Mokte....lama tak makan sebab tak berapa gemar.

Tapi bab kena gigit ngan khenggo kat celah kankang....sakit agaknya. Kena khenggo api ke. Mau bengkak.

Sama macam mak n ayah ajar. Gaji biar sama ngan kerja yang dibuat.

ZARA 札拉 said...

huhuhu~

ate kome tunjuk gambor rambutan? kan teman dh kena menyelongkar dapo sana~

hehhee~

Anis Mohd said...

baca diolog tu wat kan anis teringat kat exrumet anis . haihh ..

rambutan .
urm ,
asal tak tergoda plak ek.

Lili Puteh said...

pesan atok yg sangat berguna tuk masa depan.
lain kali jgn lupa pkai ye.
bersedia di waktu kecemasan.
ghee~

░♥si lampu neon♥░ said...

giler ar tajuk..titibe ade buah rambutan hehehe

cik_kiAh said...

ya ampun,,gelak guling-guling aku dibuatnye,,

haz-ONE said...

HAHA..IKOT PANDAI MU LA JOE....

Dj Epoi said...

Pergh!!!!!
Bertuahnya Badan!!!!

Ada kebun weih!!!
Orang tUa kita dulu ada tanah kebun, pandai lagi berbudi pada tanah

Entah kita mampu tak ...nak beli tanah & berkebun hehehhe!

joegrimjow said...

beli2
semua boley nyee

CikYana(",) said...

behnye kecek klate
insyaALLAH lau jd..sabtu ni p klate
lalalalala
nk p pengkalan kubur n rantau panjang

out of topic:-
bawah eh?
maceh2..tp kenapa?
lalalalala

geeds said...

LOLx~
based on true story?
haha.

and ooemmgee!
rambutan yg sgt merah memikat.
*telan air liur*

AdeLaide NinaSe.. said...

haha... nice blog...
im folowing u (^^)v

joegrimjow said...

mekasih

nak dtg klantan jgn lupe gtau

Monkey D Luffy said...

kena gigit tambah BESAR!

MiSs are-da said...

kahakahkah..
tergolek2 cm dlm filem industan..
wawawawa..
igtkn cite ap la..
tajuk cm hot je..
owg nk gne trade mark mse mms mtrik dlu..
i will follow u..
digi..liputan terluas..
hahaha

fitriah said...

bestnye rambutan!

my fav fruit! :)

nurain said...

ko tade ke pokok doyan.aku leb gile mam doyan, rambutan ni, aku x suke sangat sbb selalu lekat celah gg aku yang cantik ni~


huu

Farhana said...

Bagus2.. Psanan utk sume tak kira laki atau pompuan.. Pakailah seluar di dalam.. Ahakz.. =)

Mokte tu dah mcm mok teh la plak.. Huhu.. Baru ku tau.. Maceyy atas words2 baru.. Hee.. =)

ayin jemin said...

hahahha
lawk2
gapo x pkae spendo..hahaha

AdeLaide NinaSe.. said...

mmg asal pantai timur.. hohoho =p

chipsmore said...

baru taw mokte tu rambutan...hehe ;)

♥ sOFIa ♥ said...

eyuh tatau maloo
tapakai itu celana dalam
heeee :P

azuan said...

nak mokte gok..hu3
panda dok kawe kecek kelete...ha3

hysMan.. said...

renoma maliii....
kahkahkah...

John Iverson said...

Lama x makan rambutan

lea said...

hohoho...
tu yer sebabnya..
hik3

farah said...

lo nie musim buoh.

kalu ado kebun gak meme sedap la.

:)

farah said...

err,

btw joe, hari tu saya dah msg kamu,
tak dpt sms dari saya yer?

KhairiL's said...

hoho
ada kesan x smpai skrng

h a r i z, H said...

bakpo nyo keno ketik gotu? manis sangat ko? haha

HEMY said...

arghhh...jelesnya..aku harapkan kawan umah balik kmpung ari tu dpt la puas skit makan..pas la kat aku weh..4 kilo ke...

Lifesaver said...

rambutan sekilo pakcik!!!!!!!!

joegrimjow said...

macam2 sebab la ek

Jard The Great said...

wow.. bestnye gi pungut rambutan.. eehehe

l0ti f00l garden said...

moral of da stori:sentiasalah memakai cawat besi ketika memetik rambutan maneih melenting

misz beauty said...

hahah.... sengal ubi jerk tak pakei spendo... ape daaaaa, kene geget free jerk dapat love bite kat situ... ihiks... ;-p

p/s* bile nak ajak beauty mkn durian kat dusun tu?? nyum... nyum...=)

mo0ney said...

hahaha.umuq brapa time tuh?kalo tingkatan....nk gelak kuat2 ah

+akufobia+ said...

ngaa.kena gigit sakit je kan?ke ada effect lain?nanana.

rizz said...

0ohh sdapntyaa rmbutann

Kamsiah said...

tergelak sorg2 baca kisah org tak pakai spendo tu..lain kali pakai tau...

pwincess AJA said...

besssssssssshnye!!!
nak rambutan fresh dr pokok!!!!
jelesh3!

mummYaeesh said...

ceh!

rambutan anak sekolah!motip?? rmbutan g sekolah ek??ahaks

woiii merah giler siot.. tak dpt fm..pos rambutan jek la..ahahahah

bee said...

haaaaaaaaaaaaaaa....baru tau mase kecik die mcm tu..nakal..=)

Mamamanja said...

sib bek kerengga gigit...
kalo x sampai skang xpakai suor dalam gamaknya :P

nOty_gUrL said...

beshnyer rambOtan..
slurp...
bg la sket bro..hhehehe

3rdmarch said...

teringat kat bdk dorm kita..

dormmate cerita psal rmai bdk kls xpakai spende..

macam2..

btw,nice story 2 share..

LotsOfLove-Pearls said...

nak rambutan....
merahnyalah....

xuen adyla said...

ish boleh pulak sebab tu ko pakai
hhhaha
bagusla dr x pakai

rhapsody LiN said...

ahahaha~

skrg org dh x pkai underware. dh besar pkai boxer.

rhapsody LiN said...

ahahaha~

skrg org dh x pkai underware. dh besar pkai boxer.

DilOt said...

haha..nasib baik atuk kamu ingatkan kalu tidak...

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW