Share

membalut nangka

selamat datang july!!!



pak belalang mengajak hamdi ke kebun belakang rumah mereka. ada sedikit kerja yang perlu menggunakan tenaga 2 orang lelaki di kebunnya. dia meminta pertolongan dari anaknya yang sulong itu



hamdi: keje ape bah kita nak buat ni?
pak belalang: ada la. kamu buat je apa abah suruh


hamdi: abah, dah lama kita tak masuk blog kan?
pak belalang: nak wat macam mana, "dia" tu sebuk, tak tulis entry pasal kita pon



hamdi: bese la tu bah, nanti2 kita akan d lupakan la...
pak belalang: ishh, klu kita d lupakan, abah buat blog sendiri. hehe


hamdi: mana boley bah, kita kan watak maya je
pak belalang: dunia sudah maju hamdi, apa2 pon tak mustahil


hamdi: ye ye, haa, dah sampai da pon
pak belalang: eh, tak perasan plak abah


sesampai disana, pak belalang menyuruh anak sulongnya itu mengambil siga (tangga) untuk anaknya memanjat pokok nangka


hamdi: waaaah, lebatnya pokok kita ni bah. tak pasan plak
pak belalang: haaa, tau takpe


hamdi: hamdi nak buat ape je ni?
pak belalang: balut semua nangka-nangka tu


hamdi: ok ok. jadi, abah nak buat apa je?
pak belalang: abah tengok-tengok je la. penat semalam


hamdi: ye la... penat buat apa la tuu
pak belalang: ada la. mana boley bagitau



setelah semua nangka di balut, ambil masa sejam juga, mereka berdua berhenti berehat



hamdi: dah siap pun. penat juga tak exercise ni
pak belalang: bagus2. banyak kalori dibakar tu. bagus untuk orang muda


hamdi: ye la. bapa bulan la lagi ni, boley la kita makan tanaman kita ni ek
pak belalang: betol. ni banyak ni, boleh kita bagi kat orang lain ni


hamdi: haah, tak termakan kita ni
pak belalang: cam ni la kita hamdi


hamdi: macam mana?
pak belalang: ye la. kehidupan kita ni la.


hamdi: kehidupan apa plak?
pak belalang: analogi kehidupan dengan tanaman kita


hamdi: apa?? tak paham
pak belalang: ishh kamu ni. tanaman kita sekarang ni, setelah ditanam, kene siram, kene baja, kene jaga, barulah hasil akan menjadi.



hamdi: setuju
pak belalang: kehidupan kita pun sama. kalau nak dapatkan hasil di hari tua, masa muda-muda ni la kene buat betul2. kene tambah ilmu, cari rezeki, buat baik pada orang. baru lah hari tua nanti kita akan hidup senang


hamdi: oooh
pak belalang: dah la. abah dah penat dah ni. kita balik dlu


hamdi: iye, kita balik. 2 bulan lagi kita datangm tengok hasilnya macam mana
pak belalang: iyee




pagi tadi membalut nangka. fuuuh, banyak betul nangka! tak sangka plak sebegitu banyak. nangka madu! entah bila boleh di makan hasilnya. mintak-mintak la sempat sebelum ku pergi






















gambar setelah dibalut tak diambil, penat sangat katakan. dah lama tak exercise ni. nak kene pergi daftar gym jugak ni!





Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

30 comments:

~cik manis~ said...

sgt stuju,
nak dptkan yg terbaek mse akn dtg,
kna lah berusaha dr skrg
;)

Lifesaver said...

nape nangka kena balut erk?

joegrimjow said...

entah la
xtau sangat
huhu

balut je

Nem0 o0h Nem0 said...

penah rs air nangka tak?? mksdnyer nangka tu buat air.. sedapp!!

Beauty Touch said...

he he he
cepat2 join gym
kasi ada stamina...
best!

Gieyana said...

nangka tue kena balut nk elakkan dr serangan binatang ker?
~ Bleh rasa sket tak bila masak nnt...:D

[yAN!e][pUTraJAya] said...

datang Putrajaya...jom lepak2 di Alamanda...hehehehe

khaLifah feDi said...

emm supya cpt lah hee~ eh aku tlg jwbkn utk soklan lifesaver okeh..!!

momentinlife said...

nangka mmg kene balut...
sebab kulit nangka sensitif kepada cahaya matahari. bila terdedah kpd cahaya matahari, kulit akn sunburn and akn menyebabkan isi kt dlm teroksida sama, so buah akn jd cepat busuk & kurang manis.. aiseh! terbagi lecture pulak! hehehe

eh nangka tu klu nk lagi manis & best, buat prunning.. buang je buah2 yg kecik.. just bela buah yg dominan @ besar.. muehehe

enyheartsdiamond said...

hamdi tuh mcm watak u ja..

tuka nama ja kott..

hehe~

joegrimjow said...

x x
org len

ayin jemin a.k.a ain said...

nangka..lma da xmkn..nak ...

mummYaeesh said...

uish bestnye nangka!madu lak tu tp takleh makan byk2 nnt angin!

betul2 kehidupan juga perlu disemai dan dijaga tp jgn boh baja byk sgt nnt jd mcm pic kat bwh tu..whoops!

rizz said...

sdap oo nangka

rizz said...

sdap oo nangka

rizz said...

sdap oo nangka

atty's said...

orang kata nangka kena balut ..taknak kasi binantang lain nampak tak pun ..taknak kasi ulat ..nampak ade nangka..leh gitu..

gi ar gym joe..camne ne muda2 dah takde stamina

Hazzy Ishak said...

wah lama tak makan nangka...

tRuly tO be mYself 'Qa~ said...

nangka kat kg ku banyak belum berbalut..
sudikah dikau membalutnye sekali..?
heuuu~

misz A.C.C.A said...

owh.. ku masih lagi tertukar antara nangka n cempedak.. sangat laa memalukan!

Anis Mohd said...

br anis prsn ..
dah 10 thn anis x mkn nangka.

izman said...

ala ko guna je baju masa ku cubby tu utk balut nangka. senang, dan tak membazir.

Jard The Great said...

ko kat KL ke 5hb neh???

fq said...

wahhhhhhh...
bnyknye nangka...
meh la sedekah skit...

zamspotte said...

hurm... boley mintak nangka sikit?? Ngidam lar...

~miszirdawaty~ said...

nangka tuh nmpk sdp.
haha~

joegrimjow said...

penat woo balut nangka

cik erin said...

wohooo bnyknye nangka!

Farhana said...

Hoho.. Ku igt entry ini ade makna trsirat.. Tntang pkaian pompuan zaman skarang yg mcm sarung nangka.. Nangka pny sarung pn lagi sopan daa.. Haha.. =p

Monkey D Luffy said...

lama dah x makan nangka ni

dulu ada gak pokok nangka dekat rumah

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW