Share

cerita benar kot

cerita 1


penulis novel terkenal, sinclair lewis, dikehendaki memberi satu lecture kepada sekumpulan pelajar pintar mengenai bagaimana dia menjadi penulis novel terkenal. masa diberikan penganjur, adalah sejam.

dia memulakan lecturenya dengan menanyakan satu soalan kepada pelajar

"siapa yang benar-benar mahu menjadi penulis novel terkenal?"

semua pelajar di dewan itu mengankat tangan

"nasihat saya, balik rumah dan tulis"

dia meninggalkan dewan kemuadiannya




cerita 2

seorang guru menjelaskan kepada muridnya

"di dunia ini tiada yang baik dan tiada yang buruk, yang membezakannya adalah bila kita berfikir akan kesan yang dibuat"

murid-muridnya meminta penjelasan lanjut.

"contohnya orang kuat beribadah 24 jam sehari, 7 hari seminggu amat hebat ketika menjalankan ibadahnya. dalam masa yang sama, jirannya hampir mati kebuluran tanpa dia pedulikan"




cerita 3


seorang budak nakal mengambil sebiji telur helang dan meletakkannya di dalam sarang burung belatuk. setelah telur helang itu menetas, dia dibesarkan di dalam keluarga burung belatuk

hari-hari melakukan kerja yang sama seperti keluarga burung belatuk yang lain, mematuk pokok, makan cacing-cacing, sama seperti ahli keluarga burung belatuk yang lain

setalah helang tadi menjadi tua, dia ternampak akan sekumpulan burung yang cukup hebat terbang di angkasa raya. mengayunkan sayap mereka dan bebas berterbangan.

helang bertanya kepada ketua burung belatuk

"hebatnya burung itu. apakah ia?"

ketua burung menjawab

"helang. tapi jangan imiginasi lebih-lebih, kamu tak dapat jadi seperti mereka"

helang tadi mendengar dan patuh. akhirnya dia mati bersama keluarga burung belatuk yang lain


~~~~~

sebab tajuk yang ku tulis ada perkataan KOT, berapa orang yang baca cerita kat atas?
berapa orang yang sudah baca ini baru scoll up balik untuk baca cerita diatas

tanya diri sendiri


peranan tajuk


dalam berblog. tambahan lagi blog amatur, tajuk mainkan peranan. ia membuat pembaca mahu membaca atau tidak mahu membaca entry anda. kalau tajuk ala kadar, yang baca juga ala kadar. pilih tajuk yang sesuai dan jangan keterlaluan. boleh menarik minat pembaca lain


ragu-ragu


dulu ku ingat cikgu marah kepadaku sebab mengeluarkan perkataan 'kot' katanya itu jawapan orang tak yakin! orang yang tidak bermotivasi, tiada keyakinan diri. habis diri ini dibedal. dah sampai peringkat sekarang, baru percaya akan katanya. buang perkataan 'kot' dan yakinlah apa yang anda cakapkan!


nota kaki : cerita 1 - 3kat atas bukan ku yang reka, tapi orang lain. 'power of reading'


Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

28 comments:

RAJA NORAZAH RAJA ISA said...

cite yg menarik..fakta yg menarik..:)

Anonymous said...

baca jer

secretname said...

pernah dgr cita2 ni...tp akhirannye xde pon joe..xsilap yg cita helang tu lama kelamaan dia bole terbang ngn helang2 lain...'kot' la..hehe

khaLifah feDi said...

emm suke n3 nie bgus bro teruskan......!!!

Lifesaver said...

sape yg reka cter tu?

joegrimjow said...

ntah
dari internet

+akufobia+ said...

saya baca semuanya.dari awal.end.nanana.

KhairiL's said...

blog yg best letak tajuk apa pun org baca gk...

tp x nafi kan tajuk main peranan gk

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

i loike story no. 3! ;)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

i loike story no. 3! ;)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

i loike story no. 3! ;)

joegrimjow said...

i pon loike jugak!

Jard The Great said...

ku baca jugak.. ehehe..

ayin jemin said...

kalau nak tgok ilmu org.tgok dr penulisan dia kan.hurm

Lili Puteh said...

power of reading.
memang power!!

sharamli said...

benar ke?

blackskin said...

Betul...nk set tajuk pun kat sejam dah.

Anis Mohd said...

style la story 1 tu.
mcm cikgu2 kat sekolah dulu ,
bila tanya nk dgr cite , srh tepuk tgn .
hahaa

little n. said...

interestinggg. ;)

little n. said...

interestinggg. ;)

Max J. Potter said...

i like all three stories. =)

and very true. your post title can be the right or the wrong trigger for people to actually come and read your stuff.

nice one.

Syima Syaz said...

kot...kot.....kot.....

atty's said...

besh citeernya

Precious said...

Kengkadang haku skrol balik, kengkadang idak!! Tengok mood kot. Tahap kerajinan / kemalasan kita pun kengkadang tengok mood gak ... Mood memainkan peranan penting dlm idup.

mama tisya said...

salam..


pls vote for me di http://sereniety.blogspot.com/ utk Breastfeeding Photo Contest 2009 tq..my code BPC20 - Aimi Shalfarina aka mama tisya

joegrimjow said...

mood pon ok

teamdakwah said...

love the second story..
its true..bukan "kot"..

rhapsody LiN said...

btul3!!
buang "kot". believe in urself.
:)

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW