Share

kerajaan KAMI!!!

kisah rekaan


joegrimjow, johan, dan joyah merupakan kawan baik sejak dari kecil. mereka selalu bermain pondok-pondok, kahwin-kahwin, masak-masak dan pelbagai lagi permainan bersama. kalau main kawin-kawin, sudah pasti joyah dan joegrimjow yang jadi pasangan, johan hanya mak andam!


suatu pagi yang indah, mereka membuat keputusan untuk main pondok-pondok. johan mengajak joegrimjow dan joyah untuk ke rumahnya sebab rumahnya kosong tiada orang



johan : hari ni kita main bina negara!
joegrimjow : alaaaa, main la kawin-kawin. baru besttt
joyah : betul betul betul


johan : kalau kawin-kawin, selalu aku je jadi mak andam. tak suka tauuu
joegrimjow : kau kan sesuai. ada gaya lagi!
joyah : betul betul betul


johan : tak mahuuuuuu



kali ini johan begitu tegas dengan keputusan. usia mereka ketika itu baru mencecah 5 tahun memang permainan seumpama ini yang mereka ceburi dan mainkan. johan pura-pura merajuk



joegrimjow : kau merajuk ke?
joyah : betul betul betul
johan : aku tak merajuk pun. main la kawin-kawin, aku ikut je...


joegrimjow : ok la ok la, main bina negara ek. jangan majok. tak hensem!
joyah : betul betul betul
johan : heee. bagusss


johan mengambil tempat untuk menerangkan permainan mereka hari ini.


johan : ok. kita main macam ni! aku jadi maharaja. joegrimjow, kau jadi ahli politik, joyah, kau jadi pakar ekonomi. ni lidi-lidi, rakyat kita
joegrimjow : waah kita ada rakyat ke? best best best
joyah : betul betul betul


johan : mesti lah, nak bina negara, mestilah ada rakyat!
joegrimjow : ok ok, tapi kita mesti stabilkan kemahuan rakyat dulu
joyah : betul betul betul


johan : aku tahu lah, kan aku ni maharaja
joegrimjow : tapi maharaja duduk rilek je, ahli politik yang buat kerja
joyah : betul betul betul


johan : ye tak ye jugak kan. ok ok, kau ahli politik, kau ada kuasa, apa-apa masalah, kau selesaikan!
joegrimjow : memang itu tugas aku
joyah : dah tu aku buat apa?


pertama kali joyah bersuara selain menyebut betul betul betul


johan : kau kan pakar ekonomi, kene la rancang mahu dapatkan duit untuk rakyat
joegrimjow : betul betul betul
joyah : ok ok, selepas aku fikir cara aku bagitau kat joegrimjow ek


johan : jangan, kalau kau dapat idea, terus sampaikan kat aku
joegrimjow : habis tu apa guna aku ahli politik??
joyah : betul betul betul


johan : kau hanya selesaikan masalah rakyat. kau kan wakil rakyat, masalah rakyat, kau selesaikan. joyah ni pakar ekonomi. dia lebih tahu bidang ekonomi dari kau. jadi, aku akan laksanakan tugas aku sebagai maharaja untuk menjaga kebajikan rakyat
joyah : betul betul betul
joegrimjow : jadi aku ni tak de la kuasa sangat?


johan : yang kuasa sekarang aku! kan aku maharaja, tapi aku tahu lah mana baik mana buruk
joegrimjow : ye la, aku paham
joyah : aku dah dapat idea untuk kayakan negara!


johan : wahh, cepat betul. apa dia?
joyah : kita buka tander untuk bukak kilang simen, duit dapat, kita bangunkan kerajaan kita!
joegrimjow : ok, kalau macam tu, kau bagi kat aku kerja ni


johan : kenapa kau nak?
joegrimjow : kan aku ahli politik. aku ramai kenalan, senang nak berurusan
joyah : hurm.... betul jugak


johan : tak mahu. tugas kau jaga kebajikan rakyat. bab tander ni biar joyah yang cari. senang saja, bukak dan bagi yang paling tinggi tawaran, kita terima
joyah : waah, aku hanya pakar ekonomi, merancang, mana tahu bab ni
joegrimjow : tu pasal aku suruh biar aku je yang cari


johan : ni arahan aku! kalau kau cari, mesti kau akan cari kroni kau saja. last-last, kerajaan kita yang rugi. kau untung
joegrimjow : mana ada, aku ni baiiiikkkk
joyah : betul betul betul


johan : ni arahan dari maharaja!
joegrimjow : baik lah
joyah : baiklah juga


johan ketawa!


joegrimjow : alaaaa, taknak main laa. bosan! jom main kawin-kawin
joyah : betul betul betul
johan : alaaaa, baru kejap main


joegrimjow : tak best permainan kau. ok, sekarang aku pengantin laki, joyah pengantin perempuan, kau macam biasa, mak andam
joyah : baiklah kekandaku
johan : baiklah....(nada tak puas hati)


nota kaki : apa la sangat budak-budak nak bina negara ye??


~~~~~


kerjaya yang glamer selalu disebut-sebut dan selalu masuk tv ada 2 yang paling besar

artis
dan
ahli politik


kebanyakan pembangunan sekarang banyak sangat berbeza. kenapa negeriku tidak semaju negeri di pantai barat sana?

sinonim dengan negara maju tapi budaya sosial nya lebih kurang hebat

kenapa tiada negeri maju tetapi gejala sosialnya tidak banyak?

kalau segala kuasa memerintah terletak dikalangan orang yang betul-betul mahir dalam bidang tersebut, adakah ini akan terjadi?



kalau bagi askar membuat jalan, sempurnakah jalan itu?

kalau bagi doktor membaiki bumbung rumah rosak, mampu tak dia buat?

kalau bagi si gunting rambut menangkap ikan, banyak tak dapat ikan?




hurm... entahlah.



Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

62 comments:

Eazy Izzuddin said...

hurrmmmm....
entah la
=)

ohoho
lidi2 men jadi rakyat ea
ccreative!
xD

joyah asyik bilang betul3x aja
xD

Puteh said...

wah,
cite yg cukup sifatnya.
lawak tp bermoral.
thumbs up!

nak tergelak si joyah tu asyik betul3.
tak reti sebut benda lain ke?
tp cian kat johan,
asyik jd mak andam.
tak patut joe ni!
ghee~

Anis Mohd said...

urm ..
bina negara .
pakar ekonomi n politikus .
urm ..
jadi maharaja la plg cool .

sufy said...

*dulu slalu gak main kawen2..aku yg slalu jg pngantin, benci betol!!pastu men masak2, ckp bhs entah tp memang besh utk dikenang..ngeh2

*setuju dgn joe..kalo la ade ngri maju dn gejala sosial sifar..memang aman damai la hidup..tp itulah realiti kehidupan..xpe, yg pnting kiter tak terpesong dn still hidup dgn cara yg berintegriti dn beretika..wah!!cam ahli politik la plak..heehe

^_^

Railey said...

Satu Pertanyaan.. Kau Pon Main Binagara.com Ke??

ain said...

betul..betull..betulll!!!

cikeYda said...

susah gak kan kalau org telampau pintar..

xuen adyla said...

aq pasti post kau ni ada unsur politik

100%pasti
tul x joe

arazma @ ami m said...

penin jd rakyat yg mb nya tuko2 slalu...

--{♥Mahirah Abd♥}-- said...

pehhh...nak bina negara tue...
hebat2.... ;)

rhapsody LiN said...

tringat zaman maen kawin2 dlu
tiba2 dah besar jumpa balik and mamat tu trus ajak kawin betol2
lalala~
:D

nadxoxo said...

hoho bz2 pun sempat reka cite agi nih

CaPiQa said...

tiap2 perkara kena letakkan kat tempat masing2. selagi tak betulkan placement, selagi tu la x kan capai posisi yang stabil.

ah, apakah?

edancoba said...

Salam tuan rumah!!
Hmmm edan panggil kamu Mr.Joe k..!!
(sedap nma tu..)
Well thanx coz sudiey mnjengok Blog sya n jd follower saya!!!
Saya dh lama prasan awak Mr.Joe!! Coz awak sering kali comment di Blog Farhana Bumi knyalang tu!!(Saerah!!!)

Thnx yaa Mr.Joe!!

Ohhh tntang tmplate tu ke?
hmmm saya ambil dri Pyzam.com
bhgian Abstract!!!

Mr.Joe!! Knaper x der shoutbox?
ssh nyer nk begurau senda!!!
Kui3x...
:)

mugiwara said...

ada juga orang yang minat bidang yang luar dari yang dia belajar kat u atau kolej.
berjaya juga.
rezeki masing2. mungkin.

kalau mahu belajar, mesti boleh berjaya punya...
niat kena betul~

EykaHamasuba said...

wah! haha GB tu ape ?:D

qishie said...

tukang gunting tangkap ikan kat pasar..
banyak gak hasilnya nanti.

hehe

Mohd Nasri Md. Nasir said...

knpe la ko msti jd pengantin lelaki..haha

~Cinta Cukulet~ said...

patutnya semua org kena main peranan masing-masing..barulah betul huhu..

ni kalau nak suruh tikus baiki labu, memang rosaklah negara hehehe

yaziith su anaz said...

bergantung pada upaya.



taksalah mahu suruh tukang gunting tangkap ikan.
boleh dengan takboleh saja teorinya.


:)))

Ivy Metaga said...

sy nak jadik joyah huahuahua...

shinawawa eyenie said...

pemimpin?ahli politik?..
lahirkan seorng pemimpin dr dalam dirinya sendiri...
pnuhkan diri ng ilmu pngetahuan+pnglaman yg bermanfaat...

pink_butterfly said...

betul betul betul...


mcm upin ipin plak.


tomeii...

joegrimjow said...

baru bangun
waahh

masruddin said...

salam.

Siapa ni ye? huhu ^^

syafawani said...

susah gak nk ckap kn:)huhu

neem said...

buat lah keje masing2~

joegrimjow said...

. joegrimjow

. betoi

. 2 pasal sbb xtau

LotsOfLove-Pearls said...

teringat zaman kanak-kanak..

best jer..

pwincess AJA said...

tgh beperang dgn paper exam pom masih sempat reka cte eak.
hebat2.=PPP

DilOt said...

joyah mase kecik2 die blajo dengan upin ipin eh,,,

betul..betul..betul..

hikhik..tapi comei la.betul3x...

joegrimjow said...

besh klu ley reverse balik

gne mase sebaiknye

comei?

Diamilikku said...

i like this entry..
you memang kreatif dik

bee said...

lidi-lidi tu kalau buat cucuk satay..sodapp~pastu grilss..

Lifesaver said...

"Sinonim dengan negara maju tapi budaya sosial nya lebih kurang hebat"


Maju2nya x pon...masalah sosial sama je..


joyah: betul3x!!

joegrimjow said...

.same2 pk la ek

lieya orange M.I. said...

...sukenyer main kawin2...=)
...huhu, tak pernah main kawin2 kecik2 dulu...

Nadhirah Zamrose said...

semoga kite t'golong dlm kalangan yg menyumbang kpd kemajuan bkn menyusahkn ;)

setiap org ade peranan msing2...

mummYaeesh said...

betul betul betul! motip??

hamboi bdk 5thn pun tau ape tu pakar ekonomi dan ahli politik ek..dasat!

bagus n3 ni..org kata smbil menyelam tu kita kena minum air sedas..hiks

wei..asyik uols jerk la nak jd hero dlm ini citer!woohoo

Ezainy said...

salam ziarah dari saya. Rajin sungguh kamu menulis.

p/s: komen ini tiada kaitan dengan post..(^_~) Pertama kali tinggal jejak di sini. nice blog..

ezzati said...

skrg joyah jd gilpren ko ehhhh.. :p

p/s: dulu pn slalu main kawen2..bkn takat tu..siap mskkan bju PJ dlm perut konon2 nk beranak..kuang2

sharamli said...

entah la..hu3

Precious said...

ehh ... bebudak main jer ler kejar2 ke, sorok2 ker, lap talilap ker, cop2 ker, teng2 ker ... hih hih hih .. ada ka main kawin2 lak.

HEMY said...

mendalam tol kisah sebalik entri ko ni...huhuhu

joegrimjow said...

kawin2 la best
beso2 nanti ley kawen

Monkey D Luffy said...

dlm politik nak kuasa kena ada wang n kroni

tak ada dua tu... mana boleh main politkk

Miss Hazzy said...

hoh serius bunyik entry kali ni hehe.
w/pun tak semaju negara barat, byk lagi negara timur yg patut kita amek perhatian...contohnya Jepun.


Dasar Pandang Ke Timur yeah!

John Iverson said...

Salam singgah... cerita yang menarik... very good... bermesej... hahaha... mcm woderpet dh 3 org tu hahaha...

CikYana(",) said...

insyaALLAH
sume bloggers cikyana ajak
:))

secretname said...

bgs la joe...ada double meaning..good2

arryani said...

politik kena ada wang dan kroni...

betul
betul
betul

tehais said...

Betul betul betul :P
Emmm..pasai politik tu yg ada 'makna'.heheh

Nur Farhana said...

Joe oh joe.. Mmg kamu akan jadik suami yg terhebat laa kelak.. Pasti bahagia rumahtanggamu.. Hak hak hak..

Adeh.. Rupanya upin ipin blajo ckp betul3 tu dari joyah ni rupenye.. Hahaha..

Oh yerk.. Kalo kamu jadi director film, mst maju industri filem kita.. Hasil karya yg bgus.. Huhu.. Senang cite.. Kamu dn blog kamu nih mmg best laa..

*ajarkan ku sdikit tips.. tips mnjadi blogger trbaik juga tips mnjadi psangan yg brjaya.. heehee..*

[ LADYKiKi] said...

ala bru je nak tackle budak nama j0e tu. X jd lah. Lalala~

Mohd Ariff said...

siapa pun kita.. jgn lupa asal usul.
kena berpijak pd bumi yg nyata.

tukang gunting rambut pun boleh jadi nelayan.. kalau ada usaha.

miss GAZA said...

nice n3 nie..
thanx ya joe!
:]

mummYaeesh said...

takde citer baru ke arini uols??
study ek??woohoo..

babymiLosh said...

huuu~
td meronggeng sekitar kl..

haiyok2..
pemandangan::anak2 muda remaja..

budak2 zmn skrg..
pelik&jelik.. haishhhh

mae said...

cerita yang baik..mungkin rakyat lebih memahami...

Khas Lysha said...

adakah joyah sekarng ni sering mengenakan sarung berkepala besar dan sering kelihatan di majlis ulangtahun tv 9?? hmmm

milimilo said...

haha..kelakar la cite ko nih..watak joyah tu sekadar watak tmbhn..main masak2 lg best kot..xpon men patung barbie..laki men perang2..mane leh men ssame..

milimilo said...

bab yg bina negara tu mmg xpnah tercapai akal la mase kecik2 dulu..siap tau pakar politik n ekonomi sume..hebat2..huhu..dak2 zmn skrg lyn computer game je

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW