Share

pak lah

tadi aku menonton buletin utama, kulihat pak lah telah letak jawatan secara rasmi. PM dan juga menteri pertahanan.

kulihat dia melambai2 dengan menaiki kereta seperti jip. lambai ke arah rakyat jelata. orang ramai yang ada disitu pon turut lambai ke arahnya.

aku tidak mahu berpolitik. kerana usiaku setahun jagung cukup mentah untuk menilai seseorang. cuma aku naik menyampah bila ada orang kutuk pemimpin. tambah lagi kalau ada unsur fitnah yang dimasukkan.

kalau mahu compare dengan pak lah n che det, rasanya tidak adil. che det sempat 25 tahun. paklah hanya 5-6 tahun saja. aiyoyoyoyo.susah2

kalau kita mahu ukur seorang pemain bola, tunggu la dia main separuh masa atau hingga habis, baru lah boleh ukur. ni baru main 3 minit, kaki pon belom sentuh bola, dah dikeluarkan.

hurmmm

itulah politik. ku harap dengan naiknye najib nanti, ada satu perubahan yang dibawa. yang penting, islam terjaga, rakyat terjamin.

tapi aku ada satu musykil. dapat tak kita kembalikan kegemilangan islam kalau pemimpin kita tiada roh islam dalam dirinya. jasad sudah islam, tapi rohnya tiada.

bagi aku, aku percaya akan satu prinsip. kalau kita memimpin kerana allah, jalani arahannya, amal sunnah rasullullah, sudah pasti kepimpinan kita akan bersama dengan rahmat allah.


~~~~~

masa ni pak belalang, hamdi dan halimah sudah tidur

"dulu abah ko ketua tingkatan"

"iye ke?"

"iye la, xkan ibu mahu tipu kamu"

"hamdan tgok, segala pasal abah bu tahu. sweet gila"

"tu la namanya pasangan bahagia, kami tidak ada rahsia antara berdua. semua kongsi. sharing is caring"

"auuww, sweet2"

"abah kamu cite dulu, masa dia ketua tingkatan, segala masalah kelas dia satel. dari yang besar2, sampai la ke kecik2"

"contohnya bu?"

"masalah besar cam gaduh2. masalah kecil macam masalah pompuan"

"masalah pompuan???apa tue??"

"ala, macam budak2 pompuan nakal curi modes(sapa paham angkat tangan)"

"huiyooo, hebat betol. sampai hal modes pon"

"tahu tak nak jadi pemimpin ni apa kene ada?abah kamu bab ni memang hebat"

"apa?"

"semua orang dengar cakap dia. hormat dia sebagai ketua"

"ye ke? camne abah buat orang lain dengar cakap dia?"

"kamu tahu tak pasal hijab hati? hijab yang ibu maksudkan bukan tudung, tapi dinding. dinding hati manusia. hati mana ada pakai tudung"

"ape kene dengan hijab?"

"hijab hati ni hanya allah yang dapat buka. bila kita cakap depan dengan orang ramai, apa yang buat orang lain dengar, adalah hijab hati dia telah dibuka oleh allah"

"ye ye, hamdan setuju. pernah hamdan buat pengumuman, tak de sorang pon dengar. maknanya hijab hati dieorg tak dibuka la 2?"

"tau tak pe, tak sia2 sperma abah ko n ovum mak bercantum...cara nak bukak hijab tu adalah dengan tahajud. bangun malam beribadah. satu pertiga malam hanya untuk allah. dengan tahajud, melatih kita mendekatkan diri dengan allah, manusia dan juga diri sendiri. bagaimana tinggi pon darjat taraf ketua kita, tahajud jgn tinggal sebagai ketua ni. abah kamu buat tau"

"kalau cam 2, nak tidur dulu la, bangun awal nak tahajud"

"kamu ni, ibu tak habis lagi. tak pelik ke kemana pergi 2 pertiga lagi"

"ala, mesti la tido"

"satu per tiga je tido"

"satu per tiga lagi?"

"mestilah dengan ibu. melayari bahtera. kalau tak, mana mungkin wujudnya kamu semua"

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

33 comments:

Ady Syam said...

Salam Bro... Grimjow? minat Bleach ek? nak anggil joe ker farid? asyraf.. well sedap nama u :P semoga success dan berjaya diperantauan orang...
p/s : aku pun tak beberapa minat bab² politik... saya setuju 100% pendapat yang saudara utarakan! erk~! :P

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

hehehehe..

aku tidak mahu bicara tentang politik juga...

nanti kesan2 kemarahan akan terserlah dengan nyata.

bro, kamu punya bahasa sangat bagus. mari join aku di http://shafaza-zara.blogspot.com/

Mohd Shahnom Ismail said...

satu lagi entry kurang hasam
lusyah2..

one said...

eyup..aku sokong satus n patus...x
leh nk nilai owg cmtu..kna tggu aper
die wt untuk ubh sglanyer..bwu leh
nilai owg..ok or xok psni...

suker ar cre mak belalang menddk
anknyer...cre brkmunikasi ngn ank
adelah pntng tu...tul x joe..hehe

Jard The Great said...

waa.. mtg lak entri nih..

dejavu said...

setahun jagung kalau ada byk pengalaman takpe joe..
hhehe..aku pon tak suke politik2 ni..
tp kat mana2 ada politik..kat opis pon ada politik jugak! huh!..what a crap!

*motip kaitan antara citer dialog tu ngan paklah?..aku blur sket

Eazy Izzuddin said...

huhu...
pak lah dh turn..

najib naek..
hiks...

haha..
"mestilah dengan ibu. melayari bahtera. kalau tak, mana mungkin wujudnya kamu semua"
thu x fe...
=p
xD

™سريسوفي said...

panas jiwa cakap pasal ni.

terpaksa pasrah walau tak redha. Tapi perancangan DIA lebih baik.

semoga kamu berjaya ya.

patungcendana said...

salam...

boleh sapu luka dengan ubat...tapi ubat juga boleh jadi racun...:-)

cik siti penguin said...

ahah. kusangka sudah tiada ke'nakal'an dlm entrimu. XD

*modes?? tak phm.. >_<

milimilo said...

wah..ibu bg nasihat yg sgt bergune n best!!thumbs up.. :)

.anakBISAYA. said...

wow....like the part about the pemain bola..very nice!

p/s: paklah was lambai-ing to me. haha :P

asis said...

oh..ek...
jap lagi aku jumpe die for the las time..
ekekeke...

joegrimjow said...

. joe. same2 la ek

. uda kan?hehe

. skit2 je

. btooolll, cam 2 la mahunya

. diriku semkin matang.

. haha, xde pon, pasal ketua je

. aku xtau xku xtau

. mekaseihh

. jgn la amek yag racun. xracun kan bnyak

. bgus la xpaham

. ibu sejati

. really?

. haha, bguih btol ko ni

hanis said...

salam ziarah joegromjow

Monkey D Luffy said...

ko memang superbb... sebelum ending jer ;p

joegrimjow said...

. ziarah juge

. macam ko x bagi last2.pengaruh la ni.hehe

Ma'am_Chelsea said...

"Hijab hati".... Kali ptama dgr istilah nih....

Akak look fwd nak tggu kisah fmily belalang nih... Smbung taw~~

syah shah said...

kunjungan balas...

aku juga tak suka bicara hal politik... rimas gila...

err... aku belum pernah dengar ibu bercerita bab bilik tidur dengan anak bujangnya... kalo dengan anak perempuan itu aku percaya... Hahahahah :P :P

syah shah said...

kunjungan balas...

aku juga tak suka bicara hal politik... rimas gila...

err... aku belum pernah dengar ibu bercerita bab bilik tidur dengan anak bujangnya... kalo dengan anak perempuan itu aku percaya... Hahahahah :P :P

p/s : ini kali ketiga aku antar... dari tadi tak kene telan lagi komen aku nih...

Vee Violet said...

"yang penting, islam terjaga, rakyat terjamin." - setuju sgt2...

"ala, macam budak2 pompuan nakal curi modes(sapa paham angkat tangan)" - angkat kening cuz tak fhm =p

Aisyah AR said...

like ur post!!!!
nak follow buleh...
but my blog x selalu update...
coz i'm damn busy sometimes....
i post when i have s'thing to share with...
huhuuuu...
but i like ur blog...

Aisyah AR said...

like ur post!!!!
nak follow buleh...
but my blog x selalu update...
coz i'm damn busy sometimes....
i post when i have s'thing to share with...
huhuuuu...
but i like ur blog...

Aisyah AR said...

like ur post!!!!
nak follow buleh...
but my blog x selalu update...
coz i'm damn busy sometimes....
i post when i have s'thing to share with...
huhuuuu...
but i like ur blog...

joegrimjow said...

. akan disambung

. ini mak mmg sporting

. hee, biarlah rahsia

. boley, tiada paksaan dalam mem follow, kekeke

lily aklili said...

errr..leh ker komen pasal politik?..

memg not fair banding chedet and paklah..

but, mahathir takes 25 years membangunkan malaysia

paklah takes 5-6 hsmpir menghancurkannya..

sapa x sedih...

**just my opinion***

Naz said...

Salam bro..
politik zaman skrg penuh tipu muslihat. kadang2 sanggup tikam dan fitnah bangsa seagama. kalaulah politik di Malaysia ni boleh menyatu padukan bangsa, alangkah baiknya...

A a D i I ? said...

tak ske politik!!

lalala~

fezaL Mohd said...

dgr cerita ISA dh kena benti sementara so

boleh la nulis dekat blog
hahaha

sutera putih said...

hehe,,,
baik punyer...

a.b geldofg said...

layar lah bhtera ini..timbul tggelam kita bsama...........

joegrimjow said...

. hancur ke??kekeke

. alangkah baiknyaa

. tak ske gak//lalala

. haha, ni xde pape pon

. niatku saja

. haha..lusyahhh

fIcK a.k.a kaka said...

hey, nice blog...

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW