Share

telur dan ayam


john david mulakan kelas dengan bertanyakan pasal ayam dengan telur. agaknya mana yang kluar dlu? entah la
(semiconducter dengan kisah ni, memang xde kaitan)

MANA WUJUD DULU..ayam ATAU telur


telur...
mesti la telur, sebabnya klu xde telur mana bley jadi ayam kluar

ayam...
kalau telur kluar dlu, sape yg kluarkan telur 2? mesti la ayam. so, ayam la kluar dlu

telur...
x x x, dengan adanya telur baru lah ayam ada. sebabnya ayam dari telur, so telur dulu la wujud

ayam...
ok la, klu macam 2, sape yg menetaskan telur? mana boley ayam keluar dari telur dengan hanya g2 je. mesti ayam yg tetaskannya. konpem la ayam dlu

telur....
klu tgok manusia, sperma dengan ovum terus cantum jadi telur, baru manusia kluar pastu. sah sah la teur wujud dlu

ayam...
mangkuk hayun, manusia xsama dengan ayam! cube bukak kamus, Ayam dlu baru Telur. dictionary pon Chicken dlu baru Egg

telur...
ape kejadah kaitan dengann kamus, ni soal WUJUD. wau jim wau dal. bukan hal kamus.. hamprak btol.

sampai kehabis la cite ni

xde kesudahan

cuba kita kaitkan dengan ilmu. terutamanya soal keagamaan. banyak betul perbezaan pendapat antara kalangan ulamak. soal ambik air sembahyang, macam2 cara ada untuk sapu air ke dahi. x campo sembahyang lagi. macam2 ada

adakah ini menunjukkan islam itu tak bersatu?

TIDAK. ini lah sebenarnya keharmonian islam. selagi kita mentauhidkan allah, amal seharian kita tidak mengapa berbeza. tidak mengapa macam mana kita ambil wuduk asalkan yang disembah ialah allah. praktikkan apa yang kita blajar dan jangan senang2 mengutuk apa yang dibuat orang.

islam bergerak mengikut zaman. kalau seketika zaman anjing menjadi haram, mungkin anjing menjadi harus untuk dijadikan penjaga rumah di sesuatu zaman dek kerana keadaan persekitaraan yang mengizinkan-kecurian-

perbezaan pendapat ini boleh di cantikkan dengan menggunakan istilah kepelbagaian (ustaz arfino). variasi ini lah yang menjadikan islam itu sangat sesuai untuk semua golongan, kaun, umur, tempat dan masa.

yg pentg, jagn membuat hukum sendiri. dek kerana ilmu yang cetek, belajarlah dengan yang lebih pandai

jgn jadi macam kisah ayam dan telur, membahaskan apa yang tidak penting. sapa wujud dulu hal yang remeh. yang pentingnya, ayam dan telur itu sesuatu yang boleh kita makan.


lagi best klu telur dimakan dengan lauk ayam


Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

12 comments:

adeqmanje said...

Assalamualaikum..
hey..
nice blog..
n thanks 4 viewing mine..
mne u dpt my add ek?
anyway,i do have fb..
add me..
alinputri2720@gmail.com
:)

joegrimjow said...

. sesawag labah.hee

~NieZa~ said...

telur n ayam?
klau goreng..........
wow!
dua2 sdap..
hahaha...

one@z said...

ye2, mmg byak perbezaan pndapat d
antra ulamak2...walupun byak
perbezaan pndapt tapi islam ttap
unggul dn sesuai untuk smua..islam
tdak pernah myusahkn hdup mnusia,
cma kdang2 mnusaia itu yg
mnyusahkan dirinyr...myusahkan
diri same juge kita mnysahkan
islam..bermakna, islam perlu d
jaga n jngn sesekali myalahkan
agama islam jika diri kita yg
susah..perlu blajar ape yg x tahu,
daripada mysahkan agama sndri..
dalam persengketaan antara telur
dngn ayam yag mane kluar dulu usah
d fkirkn, mngapa kita nak
memenangkn yg mane dahulu,
sdangkan kite pn x tau yg mane
dahulu..ALLAH mnciptakn ayam untuk
mnghasilkan telur, n mnjdikn ayam
dari telur..bermakna antar 2 itu
saling bersangkut paut antra
kdua2nyer..ini mnunjukkn soal
kluar dulu xpnting..yg pntig
hbungn antara kdua2nyer ade
kaitan... mcm dalam islam, ALLAH
mnurunkan agama islam untuk
manusia dan ALLAH menjadikan
manusia untuk mmplajari agama
islam..bermakna islam dengn mnusia
jngn sesekali d leraikan..jika
tidak binasalah hidup ini...

joegrimjow said...

. mmg sngt sedap

. selalu bersetuju

Kamsiah said...

betul tu jo,samalah keadaan kalau kita banyak mbaca buku2 agama,atau medengar ceramah agama...yg ni cakap mcm ni...yg tu cakap mcm tu...makin banyak kita mendengar/membaca..makin keliru..

muhammad aneff said...

erkkk...??
mana keluar dlu ayam ke telur?
ayam la...sbb adk taip ayam dulu..
muahahaha... :)

neway, bang joe..
wish me luck on my spm result..
kamis nie...klu ikut m'sia..
besok..!!!!!!!!
gosh...!!!!!

Kyouya Ootori said...

thanks 4 ur visit..salam ziarah blog ni plak..salam mperingati maulidurrasul gak buat tuan blog...
anyway, ayam n telur 2 2 halal.makanlah...hohoho

joegrimjow said...

. kat cni lagi bnyak kak, siap gtau kite buat ni buat 2 bidaah lagi. ish2

. tau tau, skrg kat mesia kul 5 pg, doa la bnyak2. nanty bgtau dpt bape

. ayam klu xsembelih xhalal.hehe

bee said...

bahas pon x der gune gak..ayam ke telur ker..dua2 bley mkn...tu gambar nasi lauk aym n telur tuuu...ade jew yg sengaje nk kecuq kan ayaq liur kat sini...jwb my latest tagged...hanya memerlukan daya pemikiran yg tinggi...

nur-al-AIN said...

makan je la..
poning la nk pikir..
hehe x)

aya harith said...

salam

cam da agk lewat kalo nk comment

tp kena comment gak

yg pasal wudhu' tu

ayat kamu yg 'tidak mengapa macam mana kita ambil wuduk asalkan yang disembah ialah allah. '

x bole ckp cmtu actlly

sebab dalam beribadah kena ada
1] niat kerana Allah
2] ittiba @ mengikut sunnah

kalau x amaln tu free2 je tertolak

hati2 ya...

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW