Share

rambutku pendek kembali

rambutku telah dipotong. agak kekok dengan berambut panjang, mana taknya, xpernah lagi tak potong rambut selama 4 bulan. time kacey pada shasha(lelaki).rambut oh rambut.

semalam telah diberi kekuatan oleh allah untuk tidur di rumahNya. teman yang mengajak memang seorang teman yang boleh di jadikan sahabat. walaupun niat ada yang bercampur untuk bermain ping pong, tapi layan.

pukul 10 malam bergerak ke masjid. sampai je disana terus berhalakah dan berdiskus tentang 2 surah. agak menarik kerana sudah lama hati ini tidak terpaut dengan kalimah allah. baca tanpa memahami dengan baca dan paham, cukup-cukup berbeza. mengetahui mukjizat allah ini dengan mendalam, memang satu kepuasan yang tidak terhingga.

habis sahaja berdiskus, terus main pingpong. haha. inilah masa ditunggu-tunggu. best. dalam masjid ada meja pingpong. main punya main sampai 2 pagi.

menariknya pasal pingpong ni membuatkan diri terfikir tentang status kedudukan masjid. kalau melihat suasana di malaysia, tanah tumpah darahku, memang peranan masjid cukup jumud, tertutup.

segelintir orang mengangap masjid tempat sembahyang

ada yang jahil sikit menganggap masjid untuk sembahyang jumaat

ada lagi hanya menggunakan masjid untuk sembahyang raya sahaja

yang paling teruk, masjid sebagai tandas

hurm

masing-masing ada tanggapan. semua tak salah. cuma, jangan sempitkan pemikiran kita yang hebat ini dengan menganggap masjid mempunyai 4 fungsi itu sahaja.

salah siapa?

pemimpin?
pak imam?
penduduk setempat?
atau kita?

teringat dahulu masa tingkatan 3. ada lawatan. tapi malangnya, bas rosak di tengah jalan pukul 10 pagi. ramai-ramai menuju ke masjid, oleh kerana masjid paling dekat dengan tempat bas yang rosak. malangnya, masjid tertutup. kunci. hurmmm

teringat satu ketika dahulu di sekolah menengah, memang di wajibkan untuk ke surau untuk sembahyang berjemaah. hasilnya, surau di sekolah di makmurkan untuk 5 kali waktu solat.hurmmm

teringat semasa belajar di BMI. bangun satu pagi, dengan keinginan yang membara, mengharungi pagi yang sejuk untuk ke surau. malangnya hanya ada seorang sahaja. terpaksa azan dan teman itu jadi imam. 2 orang sahaja. hurmmm

teringat semasa di kampung. surau di jadikan tempat untuk warga emas menghabiskan sisa-sisa mereka. beribadah. siap berjemaah, menggulung rokok daun, hisap rokok sambil berbual kosong.alhamdulillah.sekurang-kurangnya ada yang memakmurkan.itu mereka. yang muda? entah la. hurmmm

hurmmm
hurmmm
hurmmm
hurmmm

moga2 keadaan ini tiada lagi nanti....

terpaksa stop sebab kawan ajak pergi jalan2, shopping

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

11 comments:

muhammad aneff said...

aikk...
tajuk pasal rambut...
isik pasal masjid...
hehe..

Mohd Shahnom Ismail said...

sedap betul nama shasha tu
kalau lelaki, mesti sweet kan lelaki tu

oi2...biar betik kul 10 malam
ku melayu yg x lupa nih~

masjid sebagai tandas?
a'ah...
ramai jer cri masjid bila nak 'melabur'

huhu..
kontraktor2 kecil2
kadang2 menjadikan masjid sebagai tempat cari wang
melobi2 utk dibuat seribu mcm hiasan dan baik pulih (xde uzur mana pun)

a i r a said...

simpan laaaa... baru ROCK!
hahaha

joegrimjow said...

. itu namenye taktik

. pukul 10 kan kite p sane? xpon 10 lebey2.hehe

. rambut pendek pon ley rock pee

Dr. E-iN said...

errkk..
a'ah kan,yg plg geram tahap badak berendam klu masjid kena kunci..ape kehalnye nk kunci2 umah Allah tu..
tak phm btl la~!

Naim Wahab said...

memang shasha sweet pon..tapi kalo main bowling xsweet ah..sbb shasha buleh buat retak lane bowling kalo shasha main..haha weh rambut ko pendek ke botak? malu nk cakap botak eh..haha

Ilidina.. said...

rmbut pndek mcm ne?hehe..nk tgk..mengenai masjid digunakan ble nk melabur, mmg de terjadi..huhu..de sekali time smyg terawikh..sy nmpk de sowg hamba allah nie pegi masjid hanye nk g tandas..pastu msjid dikatekan sebg R&R..

joegrimjow said...

. geram geram sangt

. shasha klu bab bowling mmg hebat, guntg pon hebat.xde nye botak, mesin xcukup charge, so xsempat r

. haah, rnr pon ade gak, ish2, xtau la camne nak jadi

muhammad aneff said...

ade gak yg buat masjid tmpt mandi...

ye r..da mandi best3 kat laot..
tmpt mandi kat situ kene bayor..
g la masjid..

hampeh tol..

Kamsiah said...

la...nama si shasha tu apa sebenarnya?

one@z said...

haha..dah rambut pendek ye..orang kata rambut pendek lebih wat kita lebih berkeyakinan dengan penampilan diri, bgus ar cm tu...rmai la awek yng terpikat pasni..hehe..

btol ape yang kmo kate tu,len bnar ke pranan msjd kt sna ngn msia...

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW