Share

Perjalananku hijrahku

nasi kalau bnyak airnya akan jadi bubur, lebih elok daripada kurang air kerna akan mentah la nasi itu

lebih2 kan lah amalan rohani kita yang menjerumus kearah kebaikan.
lebih2 kan lah senyuman kearah insan lain, mana tahu senyuman itu azimat pada mereka
lebih2 kan lah pertolongan agar tangan ini sentiasa ringan untuk berada diatas


apa yang akan terjadi kalau sebaliknya?

kemungkinan mentah la rohani kita yang sememangnya dahagakan ilmu allah yang meluas
kemungkinan juga bibir merah itu akan dibenci orang dengan cebikan yang memualkan
kemungkinan jugalah sifat peribadi akan bertambah akan comot dengan menerima segala subsidi dengan mentah2, tanpa memikirkan sinisnya pemberian itu.

sekurang-kurangnya bubur lagi sedap dari nasi mentah, tak gitu?

diikutkan roda putaran maya, yang atas kadang-kadang akan kebawah. begitu juga yang di bawah sudah pasti merasai kenikmatan, kemanisan, hulwah berada di puncak atasan. tetapi, kadang-kadang ada juga segelintir umat, berasa selesa berada di bawah.

tanpa mahu memahami bagaimana syoknya berada di atas
tanpa mahu bergerak walau sejengkal pun untuk berubah
tanpa mahu membuat seinci hijrah pun

umat ini selesa dibuai dengan status kebawahan. rugi sebenarnya mereka kerana tidak mengikut kronologi putaran maya.layunya melayu diufuk timur.
sedih...
benci...
pasrah...

kenapa mahu membiarkan tanah itu diambil orang?
ahhhh
lalang tumbuh melalang, MALAS aku nak potong
walhal kalau ditanam nenas, coco d nata la hasilnya

kenapa mahu membiarkan anak leka dengan isapan membakar duit?
ahhhh
anak aku, kau peduli apa?bukan bakar duit kau pon
walhal rakyat palastine sangat2 perlukan HABUK yang berada di dalam ashtray itu

kenapa mahu menunjuk hero dengan mengadai nama pusaka, semata2 untuk berada di atas?
ahhhh
aku hebat, orang atas sekarang cam taik, aku je layak
walhal hero pon tak kemana, balik-balik dapat zero

HEBAT, CANGGIH, KAYA, MAPAN

agak-agaknya bila umat ini akan jadi sebagaimana di atas?
rindukan saat itu
nantikan detik itu

mutahil?
ya jika kita tidak berubah
tidak jika kita berubah

hijrah
hijrah
hijrah

mr. bean lakukan hijrah dengan mengadaptasi kegeniusannya kearah lawak yang sangat bodoh
sekurang-kurangnya kita mampu bergelak ketawa.

melayu dahulu hijrah ke arah perpaduan yang sangat2 jitu, satu minda-merdekakan tanah air!!
sekurang-kurangnya kita mampu membaca pena ini sekarang

tidak boleh kah?
salah kah?
mustahil kah?

allah sentiasa ada.
doa.
pedang terbaik.
asahlah pedang itu sentiasa.
agar bertambah tajam.
agar kita mampu mengubahnya.

mi mahu hijrah
bukan kerana mi melayu
tetapi mahu merasai
KENIKMATAN HIJRAH
kamu? bila lagi??

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

13 comments:

a i r a said...

wowowowoww...

kawe bersyarah tuu...

SJNIESHA said...

which link u mean neway?

minx said...

weh..trigt ucpn2 ko time dkt m3x dlu..dr nsi mnth jd cite lain...
kte xblh nk compare dgn org palestin..
dyl dr kck dh bljr pgg snpg..kte ni plg advance pon senapang dlm game ps3..compare to them, we know nothing bout suffering..

joegrimjow said...

aira--bukan bersyarah, berblog, hehe
sjniesha--link pasal enstein
minx--yg 2 bukan compare ngn palatine, yg 2 ckp duit yg d bazirkan untuk beli benda tuu. mmg xley compare, 2 pasal ajak semua berhijrah

AhmAd tAUfIk said...

good...

camni la anak buah aku...

layan...

2 thumbs up 4 ur blog...

but not more than mine...

tp aku suke ninja tu,

same mcm aku nye..

sore pn sedap..

weng3... ^_^"

AhmAd tAUfIk said...

good..

camni la anak buah aku...

aku suke tang ninja tu,

da la sore sedap,

same cam aku punye..

tenQ eh, link kan blog aku,

pas exam aku link kat blog ko..

keep the spirit going...

2 thumbs up 4 ur blog,

but, no more than mine..

jgn lebeh2 lak..

weng3... ^_^"

joegrimjow said...

bulan 2 bulan berblog
hehe

Ilidina.. said...

marila kita merasai kenikmatan hijrah!!

ayasofya said...

oho..nila blog pakcik no..huhu gud2 klakar yg bermanfaat hehe~~~

pengarah next09 hehe,

p/s;pasni,promola lak next kt kengkawan ;p

joegrimjow said...

wawaaa, xdenyee pengarah2. kuli je

nurul_71204@yahoo.com said...

best giler tgk awm main salji..

joegrimjow said...

ha, dtg je, bnyak ag kat cni.huhu

asis said...

tgh berhijrah nie

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW