Share

Tazkirah Ramadhan : Durian di perantauan?

Kisah yang dikongsi oleh sahabat yang begutu banyak ilmunya. Diterjemah dalam bentuk penulisan oleh joegrimjow


ilmu pertama

kebejatan masalah global yang dialami oleh individu itu dicanang oleh individu itu sendiri, hakiki, mahupun naluri. sifat tidak mempunyai visi yang nyata jelas memberi kecelaruan status antara islam dengan kafir.

"kalau kita tanam durian, buah durian la hasil tuaiannya, xkan keluar jagung atau rambutan"

realitikan kepercayaan yang utuh kepada sang maha pencipta, segala usaha yang dimenifestasikan untuk satu niat yang ampuh, sudah pasti kelazatan hasil usaha itu berbaloi. dikongsi bersama, mungkin lagi enak rasanya. wujudkan visi yang jelas, misi yang nyata dan rasailah hulwah dengan usaha yang setimpal.


durian oh durian, sedap!


ilmu kedua


teka teki, macam mana seorang yang terjatuh dari satu titian, mati lemas walhal sungai itu hanyalah sedalam 6 inci. terhantuk dengan batu?? tidak tepat. sudah ajalnya?? mmg la, tapi ajal pon ada sebabnya, kurang tepat.dibaham ikan yu??toyol nye jawapan, sungai la, mana ada ikan yu, jauh terpesong dari norma2 kehidupan.


jawapan paling tepat, disebabkan mukanya tersembam dalam air n dia tidak bangkit selepas itu.
~gelak mendengar jawapan, lepas tu, diam seketika~


berapa kali kita gagal, tidak penting. bukan masalah yang harus di martabatkan, di agungkan. susahnya ada masalah..

putus cinta?ambik pisau, bunuh diri
bangkrupt? bakar rumah, termasuk anak bini skali
peperiksaan? dah malas ak study, sama je!!

nafsu hitam terus menyebar propaganda, kau seorang yang gagal, loser. putus asalah!!! kalah dengan kejian nafsu ini, kalah la anda dalam dunia fatamorgana ini.

itu semua fitnah durjana, berapa kali gagal tidak penting, yang membawa signifikasinya, berapa kali kita bangun, dan berusaha untuk mengecapi matlamat yang belum terlaksana itu. berjaya menguasai dengan syumul hal ini, tidak mustahil nama akan tercoret di mana2 ingatan orang.
kaitan dengan yang lemas? boleh olah sendiri teka teki itu...


sungai best


pss : esok ke lusa ni nak balik ke KB smula ni...

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

12 comments:

Mohd Shahnom Ismail said...

Ku kenal individu2 tu
Siap ler ko joe
Esok kalau ada salji lagi
Hang la kena pertama
haha

Nice entry bro~

minx said...

seriously..
yahudi mmg bijak..
if not xkn dyl dpt control economy us..
den their plan 2 ensure they r d only race in d world..
statergy coke n mentos dyl..

p/s:sori aku cite ps entry ko yg blm dipublish plk...hehe..

Kamsiah said...

wow...durian...pulut durian,pengat durian...alahai bestnya...

jo,amik award kat blog akak

a i r a said...

ngeee..
i baca ceramah khas dari sheffield!
wohoo..

Leo "Ricky" Huzair said...

hurm...

so, u're encouraging people not 2 give up is it?

great2...

setiap org ade mslh bukan...cume bergantung kepada kekuatannya jek untuk menghadapinya...

like in my what I wrote in my blog..

jgn tukar ape yg difitrahkan...

putus cinta doesn't I have 2 switch 2 same sex relationship aite?

ur point is clear Joe...truly clear

joegrimjow said...

.ala shahnom, owang dah pasan sape tu sha sha camni,hehe

.mmg btol la tue, tp nanti entry 2 ak nak cite nape dieorg bijak je,ko tgu je la rab

.nanty sye p amek ye kak,meceyy

.berkongsi ilmu, xsalah kan aira?

.bnyak yg ley kite buat give up, klu pasan 3 cnth 2 juz wakil 3 skop kite yg kite slalu alami, hati 2 insan, bisnes bisnes bisnes n life as student, pape, thx leo

babymiLosh said...

i juz read bout 1 petua yg memerlukan pucuk dorian jantan.. persoalan almusykilahnya,, how to beza dorian jantan n dorian betina eaa?? any idea mr jOe?

redbirdfe said...

mahu meninggalkan jejak ~~

salam.
^_^

joegrimjow said...

.ntah la baby,tp yg tau klu durian jantan xbebuah la durian 2
hehe,ye kowt cam 2

.tgal la jejak redbirdfe, d mana2 pon boley.

zAkiAh_AbDuL said...

joe, masak lah pulut durian utk jiran ini!

joegrimjow said...

bg bahan, ley je nak masak
, xbg bahan len pon xpe, yg pntg durian

hoho

asis said...

mcm2 dunia ni

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW